Inzetbaarheid en vitaliteit Deskundigheidsbeleid Duurzame inzetbaarheid dochters. Hierbij lag de focus op het ontwikkelen van een eigen leiderschapsstijl die past bij de coöperatieve identiteit van de Rabobank. Het managementcurriculum is voor alle managers toegankelijk en is sterk gericht op leiderschap tijdens veranderingsprocessen en het managen van processen. Hier deden 297 managers aan mee. De Rabobank Management Gesprekken, met 147 deelnemers, leveren de deelnemers de basisvaardigheden die noodzakelijk zijn om de taak en rol als manager binnen de bank adequaat uit te voeren. Ook maakten 63 nieuwe managers via de workshop 'HR-in-de-lijn' kennis met het HR- en Management Development- beleid van de Rabobank en met HR Zelfbediening, het geautomatiseerde platform voor HR- taken, evenals met hun rol daarin. Voor lokale Rabobanken is er invulling gegeven aan permanente-educatieprogramma's voor zowel statutair directeuren als lokale commissarissen. De top 100 binnen Rabobank International Wholesale vervolgde een programma met de Harvard Business School op het gebied van leiderschap, empowerment en mobiliteit. Bij Rural Retail van Rabobank Inter national hebben zestien (toekomstige) leiders zich via het Talent Development Programma ontwikkeld tot ambassadeurs van de cultuur en waarden van de bank. Voor medewerkers is er een Professional Development Curriculum ontwikkeld dat in 2013 van start zal gaan. Het verslagjaar kenmerkte zich door een toegenomen druk op de deskundigheid en het vakmanschap van medewerkers, zoals het centraal stellen van het klantbelang, klantintegriteit en de ontwikkelingen rond transparante vergoedingen. Een en ander heeft een groot beroep gedaan op de kwaliteit van het management en heeft ook veel gevraagd van de professiona liteit, betrokkenheid en het commitment van de medewerkers. In 2012 is onverminderd geïnvesteerd in de kennis en het vakmanschap van medewerkers. De Rabobank vindt het van groot belang om een gunstig leerklimaat te blijven stimuleren en medewerkers adequate ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, zodat ze zowel hun vakkennis kunnen ontwikkelen als hun competenties kunnen blijven ontplooien. Hiertoe biedt de bank opleidingsfaciliteiten voor specifieke doelgroepen, zoals talenten, managers, commissarissen en professionals. Dit vindt plaats via o.a. e-learning, klassikaal onderwijs en workshops. Het in 2012 vernieuwde Leerportaal biedt manager en medewerker de mogelijkheid de voortgang van opleidingsinspanningen en de mate van deskundigheid te bewaken. Het deskundigheidsbeleid van de bank, ingegeven door zowel externe als interne wet- en regelgeving, is in 2012 vereenvoudigd. Daarbij is een helder onderscheid gemaakt tussen opleidingsverplichtingen vanuit wet- en regelgeving en wat de Rabobank vindt dat mede werkers professioneel moeten kunnen en kennen. Dit noemen we vakmanschap. De ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving in 2012 leidden tot flinke opleidings inspanningen voor medewerkers. Het eerste kwartaal van het jaar stond in het teken van de opleiding Klantintegriteit ten gevolge van de WWFT (wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme). Deze opleiding had als doel de kennis en bekwaamheid van medewerkers te actualiseren, in overeenstemming met de eisen van de wet en om toegerust te zijn om de dossiers op orde te brengen en te houden. Eind maart waren er ruim 40.000 examens afgelegd door medewerkers van de lokale Rabobanken, Rabobank Nederland en Rabobank International. In het tweede en derde kwartaal van 2012 heeft een groot deel van de medewerkers van lokale Rabobanken zich laten opleiden in het kader van het nieuwe Advies kader Hypotheken. In het vierde kwartaal had het onderwerp Transparante Vergoedingen de aandacht. Bovendien werd het thema Klantbelang Centraal explicieter verweven in bestaande opleidingen. Vanuit de Wet Financieel Toezicht (Wft) hadden de opleidingsinspanningen vooral betrekking op Wft Pensioenverzekeringen. Duurzame inzetbaarheid is een gedeelde verantwoordelijkheid. Manager en medewerker zorgen er samen voor dat een medewerker inzetbaar blijft. Het begint met de dialoog. Daar naast zijn er diverse instrumenten ter ondersteuning. Eigen initiatief en verantwoordelijkheid van de medewerker wordt gefaciliteerd door het virtuele loopbaanportaal dat in 2012 ruim 11.500 nieuwe gebruikers verwelkomde. Sinds de introductie in 2010 zijn vele medewerkers van Rabobank Nederland, Rabobank International en lokale Rabobanken bekend geraakt met dit virtuele aanbod van loopbaaninformatie en -instrumenten. De lokale Rabobanken nemen daarvan het leeuwendeel voor hun rekening. In 2012 zijn bijna 14.000 loopbaantests uitge voerd. Met de verkregen zelfinzichten kunnen medewerkers hun POP (persoonlijk ontwikke lingsplan) of ontwikkelgesprek voorbereiden. In 2012 hebben circa 150 managers en 81 Medewerkers

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 82