Inzetbaarheid en vitaliteit
Deskundigheidsbeleid
Duurzame inzetbaarheid
dochters. Hierbij lag de focus op het ontwikkelen van een eigen leiderschapsstijl die past bij de
coöperatieve identiteit van de Rabobank. Het managementcurriculum is voor alle managers
toegankelijk en is sterk gericht op leiderschap tijdens veranderingsprocessen en het managen
van processen. Hier deden 297 managers aan mee. De Rabobank Management Gesprekken,
met 147 deelnemers, leveren de deelnemers de basisvaardigheden die noodzakelijk zijn om
de taak en rol als manager binnen de bank adequaat uit te voeren. Ook maakten 63 nieuwe
managers via de workshop 'HR-in-de-lijn' kennis met het HR- en Management Development-
beleid van de Rabobank en met HR Zelfbediening, het geautomatiseerde platform voor HR-
taken, evenals met hun rol daarin.
Voor lokale Rabobanken is er invulling gegeven aan permanente-educatieprogramma's
voor zowel statutair directeuren als lokale commissarissen. De top 100 binnen Rabobank
International Wholesale vervolgde een programma met de Harvard Business School op het
gebied van leiderschap, empowerment en mobiliteit. Bij Rural Retail van Rabobank Inter
national hebben zestien (toekomstige) leiders zich via het Talent Development Programma
ontwikkeld tot ambassadeurs van de cultuur en waarden van de bank. Voor medewerkers is
er een Professional Development Curriculum ontwikkeld dat in 2013 van start zal gaan.
Het verslagjaar kenmerkte zich door een toegenomen druk op de deskundigheid en het
vakmanschap van medewerkers, zoals het centraal stellen van het klantbelang, klantintegriteit
en de ontwikkelingen rond transparante vergoedingen. Een en ander heeft een groot beroep
gedaan op de kwaliteit van het management en heeft ook veel gevraagd van de professiona
liteit, betrokkenheid en het commitment van de medewerkers.
In 2012 is onverminderd geïnvesteerd in de kennis en het vakmanschap van medewerkers.
De Rabobank vindt het van groot belang om een gunstig leerklimaat te blijven stimuleren en
medewerkers adequate ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, zodat ze zowel hun vakkennis
kunnen ontwikkelen als hun competenties kunnen blijven ontplooien. Hiertoe biedt de bank
opleidingsfaciliteiten voor specifieke doelgroepen, zoals talenten, managers, commissarissen
en professionals. Dit vindt plaats via o.a. e-learning, klassikaal onderwijs en workshops. Het in
2012 vernieuwde Leerportaal biedt manager en medewerker de mogelijkheid de voortgang
van opleidingsinspanningen en de mate van deskundigheid te bewaken.
Het deskundigheidsbeleid van de bank, ingegeven door zowel externe als interne wet- en
regelgeving, is in 2012 vereenvoudigd. Daarbij is een helder onderscheid gemaakt tussen
opleidingsverplichtingen vanuit wet- en regelgeving en wat de Rabobank vindt dat mede
werkers professioneel moeten kunnen en kennen. Dit noemen we vakmanschap.
De ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving in 2012 leidden tot flinke opleidings
inspanningen voor medewerkers. Het eerste kwartaal van het jaar stond in het teken van de
opleiding Klantintegriteit ten gevolge van de WWFT (wet ter voorkoming van witwassen en
financieren van terrorisme). Deze opleiding had als doel de kennis en bekwaamheid van
medewerkers te actualiseren, in overeenstemming met de eisen van de wet en om toegerust
te zijn om de dossiers op orde te brengen en te houden. Eind maart waren er ruim 40.000
examens afgelegd door medewerkers van de lokale Rabobanken, Rabobank Nederland en
Rabobank International. In het tweede en derde kwartaal van 2012 heeft een groot deel van de
medewerkers van lokale Rabobanken zich laten opleiden in het kader van het nieuwe Advies
kader Hypotheken. In het vierde kwartaal had het onderwerp Transparante Vergoedingen de
aandacht. Bovendien werd het thema Klantbelang Centraal explicieter verweven in bestaande
opleidingen. Vanuit de Wet Financieel Toezicht (Wft) hadden de opleidingsinspanningen
vooral betrekking op Wft Pensioenverzekeringen.
Duurzame inzetbaarheid is een gedeelde verantwoordelijkheid. Manager en medewerker
zorgen er samen voor dat een medewerker inzetbaar blijft. Het begint met de dialoog. Daar
naast zijn er diverse instrumenten ter ondersteuning. Eigen initiatief en verantwoordelijkheid
van de medewerker wordt gefaciliteerd door het virtuele loopbaanportaal dat in 2012 ruim
11.500 nieuwe gebruikers verwelkomde. Sinds de introductie in 2010 zijn vele medewerkers
van Rabobank Nederland, Rabobank International en lokale Rabobanken bekend geraakt met
dit virtuele aanbod van loopbaaninformatie en -instrumenten. De lokale Rabobanken nemen
daarvan het leeuwendeel voor hun rekening. In 2012 zijn bijna 14.000 loopbaantests uitge
voerd. Met de verkregen zelfinzichten kunnen medewerkers hun POP (persoonlijk ontwikke
lingsplan) of ontwikkelgesprek voorbereiden. In 2012 hebben circa 150 managers en
81 Medewerkers