Medewerkers Mensen maken het verschil De medewerkers vormen het hart van de Rabobank. Samen bepalen ze hoe de klanten de dienstverlening van de bank ervaren. Nu het onderscheidende vermogen van financiële producten en diensten minder groot wordt, zijn het juist de mensen die bij de bank werken die het doorslaggevend verschil kunnen maken. In turbulente tijden is de verbinding met de klant een bepalende voorwaarde voor het succes. De eisen die aan medewerkers gesteld worden zijn dan ook hoog, want zij moeten beschikken over het vakmanschap om de zorg voor de klant in praktijk brengen. HR-visie Veranderingsprocessen Leiderschap Coöperatief bankieren in een financieel-economisch turbulente wereld vergt meer dan ooit een meervoudige verbondenheid, zo luidt de kern van de visie op Human Resources (HR). De coöperatieve bankier is verbonden met de klant, de samenleving, collega's en met de toekomst. Vandaar ook de titel van de HR-visie: mensen verbinden de bank. De HR-visie vormt een geheel met de visies op andere HR-thema's, zoals belonen, leren en ontwikkelen, en managementdevelopment. Nederland heeft op dit moment te maken met een zwakke economische conjunctuur en striktere wet- en regelgeving voor financiële dienstverlening. Bovendien vertoont de huizen markt geen grote dynamiek en krijgt ons land te kampen met de gevolgen van bezuinigingen. Deze uitdagingen nopen tot flexibiliteit en aanpassingsvermogen van alle medewerkers. De lokale Rabobank zal er in 2016 anders uitzien dan nu. De contouren van deze uitdagingen zijn in de loop van 2012 duidelijk geworden en zijn neergelegd in het hernieuwde Strategisch Kader 2013-2016 na brede afstemming binnen de organisatie, onder meer met de mede zeggenschap. De concrete uitwerking daarvan leidt tot de Visie Rabobank in Nederland 2016. De daarin geschetste ontwikkelingen, waaronder een andere inrichting van de werkprocessen, aanzienlijke kostenbesparingen en vermindering van arbeidsplaatsen, zullen om een variëteit aan HR-instrumenten vragen, om de komende jaren onze solide positie te behouden en uit te bouwen. Dit betekent eveneens de noodzaak om het algehele arbeidsvoorwaardenpakket aan te passen. In 2012 heeft HR Rabobank zich vooral gericht op de thema's Leiderschap, Inzetbaarheid en vitaliteit, Aantrekkelijk werkgeverschap en Belonen. Sterk (persoonlijk) leiderschap is nodig om de geschetste veranderingen goed te begeleiden en vorm te geven. Op Groepsniveau biedt de Rabobank programma's voor talenten, evenals een managementcurriculum. In 2012 namen aan de talentprogramma's 193 medewerkers deel, zowel van lokale Rabobanken, Rabobank Nederland en Rabobank International als van 80 Jaarverslag 2012 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 81