1Marktleiderschap in Nederland 2. Leidende rol in de wereldwijde food- en agrisector Internationaal wholesalebanking In Nederland richt Rabobank International zich op alle marktsectoren en is ze een brede dienstverlener die zich ten doel stelt om de Nederlandse zakelijke markt zo goed en zo dicht bij mogelijk te bedienen. Klanten met een omzet tot 250 miljoen euro worden door lokale Rabobanken bediend, waarbij er ondersteuning beschikbaar is van de regioteams van het Rabobank International Grootbedrijf. De top van de Nederlandse bedrijvenmarkt wordt centraal door Rabobank International bediend. De betreffende afdeling Large Corporates heeft in 2012 haar organisatiestructuur herzien en deze ingedeeld in clusters van klanten die in eenzelfde sector actief zijn. Het voordeel hiervan is dat de Client Service Teams, bestaande uit diverse specialisten, sneller sectorspecifieke kennis kunnen delen waardoor klanten met nog meer focus op strategisch niveau kunnen worden geadviseerd. Gestreefd wordt naar optimale klantoplossingen, waarbij alle onderdelen van de Rabobank Groep een rol kunnen spelen. Belangrijke deals in het topsegment waren dit jaar onder meer de financiering en advisering bij de overname van Cl 000 door Jumbo en de herstructurering van Stork/Fokker. Daarnaast werden Ziggo en DE Master Blenders 1753 begeleid bij hun beursgang. De totale inkomsten op de Large Corporate-klanten hebben zich in 2012 ontwikkeld in lijn met de verwachting. De leningenportefeuille blijft gestaag groeien en is daarmee een belangrijke drijver voor de inkomstenontwikkeling. De markt voor strategische transacties, zoals de begeleiding van fusies en overnames en kapitaalmarkttransacties, staat qua omvang onder druk en wordt gekenmerkt door felle concurrentie. Ondanks verdere versteviging van de marktpositie bleven hierdoor de provisiebaten op deze producten achter. Ook voor de zakelijke klanten die bankieren bij lokale Rabobanken streeft de Rabobank naar een leidende positie. De producten en diensten die deze klanten afnemen worden deels lokaal aangeboden en deels door Rabobank International beschikbaar gesteld. Hieronder vallen risicomanagementproducten zoals valutaderivaten en kapitaalmarktproducten, zoals emissies van aandelen en obligaties. Voor fusies en overnames kunnen klanten van lokale Rabobanken gebruikmaken van de diensten van Rembrandt Fusies en Overnames. Voor fusie- en overname vraagstukken met een grotere omvang en complexiteit is een centraal team beschikbaar binnen Rabobank International. Daarnaast is Rabobank International actief in het verlenen van een breed scala van research- diensten en worden klanten van de Rabobank via International Services ondersteund bij hun internationale activiteiten. Dat gebeurt in steeds meer landen, waaronder Brazilië, India en de Verenigde Staten. Deze dienstverlening zal in 2013 verder worden geïntensiveerd. Ook wordt door International Services specifiek aandacht gegeven aan internationale bedrijven die zich in Nederland vestigen. De Rabobank is sinds jaar en dag actief in de food- en agribusiness. De kennis van deze sector zit als het ware in de genen van de organisatie. Internationaal zet de Rabobank derhalve haar specialistische food- en agrikennis in om zo waarde te creëren voor de klant en de bank. In nauwe samenwerking tussen relatiemanagement en Food- en Agriresearch (FAR) deelt de Rabobank haar diepgaande kennis van de waardeketen met klanten. Dit in combinatie met een uitgebreid netwerken een breed pakket aan bancaire diensten maakt de Rabobank wereldwijd de leidende financiële dienstverlener voor food- en agri bedrijven. Door food- en agrikennis actief in te zetten bij klanten faciliteert de Rabobank de strategische dialoog met de top van de wereldwijde food- en agri bed rij ven. De strategische dialoog wordt gevoed door het delen van de laatste ontwikkelingen in de markt en door de aanwezigheid van een duidelijke visie op de toekomst van de industrie. Om deze kennis en visie te kanaliseren zijn zeven specifieke food- en agrisectoren gedefinieerd, die ieder door een Global Sector Head worden aangestuurd. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met vertegenwoordigers uit Mergers Acquisitions en Food- en Agriresearch. De sectoren overkoepelen daarbij de verschillende productgroepen. Op klantniveau zijn Client Service Teams actief, die bestaan uit een relatiebeheerder, product specialisten, een FAR-specialist en, indien van toepassing, een adviseur van Mergers Acquisitions. Op deze manier wordt de kennis van de markt, sector, producten en klant bijeengebracht zodat klanten optimaal bediend kunnen worden. De focus op food- en agri sectoren en klanten heeft geleid tot een verbeterde strategische dialoog met klanten, resulterend in een toename van het aantal grote klanten, meer dan veertig nieuwe klanten en een verdere groei van de food- en agriportefeuille. 45 Internationaal: leidende food- en agribank

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 46