1Marktleiderschap in Nederland
2. Leidende rol in de wereldwijde food- en agrisector
Internationaal wholesalebanking
In Nederland richt Rabobank International zich op alle marktsectoren en is ze een brede
dienstverlener die zich ten doel stelt om de Nederlandse zakelijke markt zo goed en zo dicht
bij mogelijk te bedienen. Klanten met een omzet tot 250 miljoen euro worden door lokale
Rabobanken bediend, waarbij er ondersteuning beschikbaar is van de regioteams van het
Rabobank International Grootbedrijf. De top van de Nederlandse bedrijvenmarkt wordt
centraal door Rabobank International bediend. De betreffende afdeling Large Corporates
heeft in 2012 haar organisatiestructuur herzien en deze ingedeeld in clusters van klanten die
in eenzelfde sector actief zijn. Het voordeel hiervan is dat de Client Service Teams, bestaande
uit diverse specialisten, sneller sectorspecifieke kennis kunnen delen waardoor klanten met
nog meer focus op strategisch niveau kunnen worden geadviseerd. Gestreefd wordt naar
optimale klantoplossingen, waarbij alle onderdelen van de Rabobank Groep een rol kunnen
spelen. Belangrijke deals in het topsegment waren dit jaar onder meer de financiering en
advisering bij de overname van Cl 000 door Jumbo en de herstructurering van Stork/Fokker.
Daarnaast werden Ziggo en DE Master Blenders 1753 begeleid bij hun beursgang. De totale
inkomsten op de Large Corporate-klanten hebben zich in 2012 ontwikkeld in lijn met de
verwachting. De leningenportefeuille blijft gestaag groeien en is daarmee een belangrijke
drijver voor de inkomstenontwikkeling. De markt voor strategische transacties, zoals de
begeleiding van fusies en overnames en kapitaalmarkttransacties, staat qua omvang onder
druk en wordt gekenmerkt door felle concurrentie. Ondanks verdere versteviging van de
marktpositie bleven hierdoor de provisiebaten op deze producten achter.
Ook voor de zakelijke klanten die bankieren bij lokale Rabobanken streeft de Rabobank naar
een leidende positie. De producten en diensten die deze klanten afnemen worden deels lokaal
aangeboden en deels door Rabobank International beschikbaar gesteld. Hieronder vallen
risicomanagementproducten zoals valutaderivaten en kapitaalmarktproducten, zoals emissies
van aandelen en obligaties. Voor fusies en overnames kunnen klanten van lokale Rabobanken
gebruikmaken van de diensten van Rembrandt Fusies en Overnames. Voor fusie- en overname
vraagstukken met een grotere omvang en complexiteit is een centraal team beschikbaar
binnen Rabobank International.
Daarnaast is Rabobank International actief in het verlenen van een breed scala van research-
diensten en worden klanten van de Rabobank via International Services ondersteund bij hun
internationale activiteiten. Dat gebeurt in steeds meer landen, waaronder Brazilië, India en de
Verenigde Staten. Deze dienstverlening zal in 2013 verder worden geïntensiveerd. Ook wordt
door International Services specifiek aandacht gegeven aan internationale bedrijven die zich
in Nederland vestigen.
De Rabobank is sinds jaar en dag actief in de food- en agribusiness. De kennis van deze sector
zit als het ware in de genen van de organisatie. Internationaal zet de Rabobank derhalve haar
specialistische food- en agrikennis in om zo waarde te creëren voor de klant en de bank.
In nauwe samenwerking tussen relatiemanagement en Food- en Agriresearch (FAR) deelt de
Rabobank haar diepgaande kennis van de waardeketen met klanten. Dit in combinatie met
een uitgebreid netwerken een breed pakket aan bancaire diensten maakt de Rabobank
wereldwijd de leidende financiële dienstverlener voor food- en agri bedrijven.
Door food- en agrikennis actief in te zetten bij klanten faciliteert de Rabobank de strategische
dialoog met de top van de wereldwijde food- en agri bed rij ven. De strategische dialoog wordt
gevoed door het delen van de laatste ontwikkelingen in de markt en door de aanwezigheid van
een duidelijke visie op de toekomst van de industrie. Om deze kennis en visie te kanaliseren
zijn zeven specifieke food- en agrisectoren gedefinieerd, die ieder door een Global Sector
Head worden aangestuurd. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met vertegenwoordigers
uit Mergers Acquisitions en Food- en Agriresearch. De sectoren overkoepelen daarbij de
verschillende productgroepen.
Op klantniveau zijn Client Service Teams actief, die bestaan uit een relatiebeheerder, product
specialisten, een FAR-specialist en, indien van toepassing, een adviseur van Mergers
Acquisitions. Op deze manier wordt de kennis van de markt, sector, producten en klant
bijeengebracht zodat klanten optimaal bediend kunnen worden. De focus op food- en agri
sectoren en klanten heeft geleid tot een verbeterde strategische dialoog met klanten,
resulterend in een toename van het aantal grote klanten, meer dan veertig nieuwe klanten
en een verdere groei van de food- en agriportefeuille.
45 Internationaal: leidende food- en agribank