Internationaal: leidende food-
en agribank
Sterk resultaat ondanks uitdagende marktomstandigheden
Ondanks de uitdagende marktomstandigheden heeft het
wholesalebankbedrijf en het internationale rural-en retail-
bankbedrijf van de Rabobank Groep in 2012 een goed jaar
achter de rug. De totale kredietportefeuille nam met 1% toe
tot 107,5 miljard euro, waarbij het aandeel food en agri
verder werd uitgebreid. De nettowinst kwam uit op 704
miljoen euro. De verkoop van het resterende aandelen-
belang in de Indiase Yes Bank droeg hier voor 80 miljoen
euro aan bij. De waardeveranderingen daalden ten opzichte
van het jaar ervoor, maar liggen met 59 basispunten van de
gemiddelde kredietverlening wel boven het langjarige
gemiddelde van 54 basispunten.
-10%
Strategie Rabobank International
www.rabobank.com
Nettowinst
in miljoenen euro's
781
704
2011
2012
Rabobank International vergrootte in 2012 haar belang in Bank BGZ, een retailbank in Polen,
met 38 procentpunt tot 98%. Verder is besloten om het kantoor van de Rabobank in Tokio te
sluiten en worden de strategische opties voor Rabobank Indonesië onderzocht.
De Rabobank wordt internationaal erkend als de leidende food- en agribank en liet in 2012
een significante groei zien in belangrijke markten zoals Brazilië. Duitsland werd toegevoegd
als markt waarin de Rabobank actief is als internetspaarbank; mede daardoor nam het
gezamenlijke spaartegoed van de International Direct Banking-activiteiten met 48% toe tot
24,2 miljard euro. Hiermee leverde Rabobank International een belangrijke bijdrage aan de
verbreding van de fundingbasis op groepsniveau. Als onderdeel van de internationale
activiteiten helpt Rabo Development om lokale gemeenschappen in (ontwikkelings)landen te
voorzien in een betere toegang tot financiële diensten. In Nederland continueerde de
Rabobank haar in 2011 verkregen positie als marktleider in het zakelijke segment. Het jaar
2012 stond daar verder in het teken van het treffen van voorbereidingen voor de integratie van
de wholesale-activiteiten van Friesland Bank, die naar verwachting in 2013 zullen overgaan.
Rabobank International richt zich op zowel Nederlandse als internationale food- en agri-
klanten en voorziet deze klantgroepen met professionele producten en services.
De strategie van Rabobank International telt twee speerpunten:
1. Marktleiderschap in Nederland.
2. Leidende rol in de wereldwijde food- en agrisector.
Om voor deze producten een optimale kostprijs en kwaliteitsstandaard te garanderen is een
zekere mate van schaal nodig. Deze specialistische kennis en schaalvoordelen worden voor
een bredere klantgroep ingezet.
44 Jaarverslag 2012 Rabobank Groep