Internationaal: leidende food- en agribank Sterk resultaat ondanks uitdagende marktomstandigheden Ondanks de uitdagende marktomstandigheden heeft het wholesalebankbedrijf en het internationale rural-en retail- bankbedrijf van de Rabobank Groep in 2012 een goed jaar achter de rug. De totale kredietportefeuille nam met 1% toe tot 107,5 miljard euro, waarbij het aandeel food en agri verder werd uitgebreid. De nettowinst kwam uit op 704 miljoen euro. De verkoop van het resterende aandelen- belang in de Indiase Yes Bank droeg hier voor 80 miljoen euro aan bij. De waardeveranderingen daalden ten opzichte van het jaar ervoor, maar liggen met 59 basispunten van de gemiddelde kredietverlening wel boven het langjarige gemiddelde van 54 basispunten. -10% Strategie Rabobank International www.rabobank.com Nettowinst in miljoenen euro's 781 704 2011 2012 Rabobank International vergrootte in 2012 haar belang in Bank BGZ, een retailbank in Polen, met 38 procentpunt tot 98%. Verder is besloten om het kantoor van de Rabobank in Tokio te sluiten en worden de strategische opties voor Rabobank Indonesië onderzocht. De Rabobank wordt internationaal erkend als de leidende food- en agribank en liet in 2012 een significante groei zien in belangrijke markten zoals Brazilië. Duitsland werd toegevoegd als markt waarin de Rabobank actief is als internetspaarbank; mede daardoor nam het gezamenlijke spaartegoed van de International Direct Banking-activiteiten met 48% toe tot 24,2 miljard euro. Hiermee leverde Rabobank International een belangrijke bijdrage aan de verbreding van de fundingbasis op groepsniveau. Als onderdeel van de internationale activiteiten helpt Rabo Development om lokale gemeenschappen in (ontwikkelings)landen te voorzien in een betere toegang tot financiële diensten. In Nederland continueerde de Rabobank haar in 2011 verkregen positie als marktleider in het zakelijke segment. Het jaar 2012 stond daar verder in het teken van het treffen van voorbereidingen voor de integratie van de wholesale-activiteiten van Friesland Bank, die naar verwachting in 2013 zullen overgaan. Rabobank International richt zich op zowel Nederlandse als internationale food- en agri- klanten en voorziet deze klantgroepen met professionele producten en services. De strategie van Rabobank International telt twee speerpunten: 1. Marktleiderschap in Nederland. 2. Leidende rol in de wereldwijde food- en agrisector. Om voor deze producten een optimale kostprijs en kwaliteitsstandaard te garanderen is een zekere mate van schaal nodig. Deze specialistische kennis en schaalvoordelen worden voor een bredere klantgroep ingezet. 44 Jaarverslag 2012 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 45