Betalen Aantal actieve gebruikers mobiel bankieren Met de Ondernemers Krediet Desk, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken, MKB Nederland, VNO/NCW en de Nederlandse Vereniging van Banken, draagt de Rabobank bij aan inhoudelijke voorlichting aan ondernemers. Hier wordt ook via het Ondernemers klankbord voorlichting gegeven over startersbegeleiding, bedrijfsbegeleiding en faillissements preventie. In Port4Growth werkt Rabobank samen met een aantal partners voor snelgroeiende ondernemingen. Port4Growth is een in groei gespecialiseerd netwerk op landelijk niveau, voor en door ondernemers. Mobiel bankieren neemt een vlucht In 2012 is het aantal klanten dat actief mobiel bankiert bij de Rabobank meer dan verdubbeld. Het aantal klanten dat mobiel bankiert is eind 2012 gestegen tot ruim 1 miljoen. Klanten gebruiken mobiel bankieren dagelijks, zakelijke klanten zelfs diverse keren per dag. Klanten hebben hierdoor meer grip op en inzicht in hun financiële positie. Mobiel bankieren is daarmee een van de belangrijkste contactpunten met de klant. De Rabobank heeft een leidende rol in mobiel betalen. In 2012 heeft de Rabobank een belang van 80% genomen in MyOrder. De Rabobank investeert in MyOrder omdat het de schakel is tussen particuliere en zakelijke klanten. Met de app voor de smartphone kan namelijk niet alleen mobiel worden betaald, maar ook mobiel worden besteld. MyOrder wordt gebruikt op meer dan 4.000 locaties, variërend van winkels, horecagelegenheden tot bioscopen en parkeerautomaten. Betalen gaat via MiniTix, iDEAL, creditcard en PayPal. Met de Rabobank als investeerder kan deze mobiele toepassing verder worden ontwikkeld. Via internet doen consumenten steeds meer aankopen, met als logisch gevolg dat ook het aantal betalingen via internet stijgt. Inmiddels worden maandelijks meer dan 10 miljoen online aan kopen afgerekend met iDEAL. Hiermee is iDEAL met afstand het favoriete betaalmiddel bij onlineaankopen. Speciaal voor onder nemers met een webwinkel introduceerde de Rabobank begin 2012 de Rabo OmniKassa, één kassa voor alle verkoopkanalen. Het éénloketprincipe en de prijsstelling sloegen aan. Eind 2012 waren er reeds 3.500 actieve Rabo OmniKassa's. Veilig elektronisch bankieren Internetbankieren en mobiel bankieren zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Hierdoor wordt het aspect veiligheid van systemen en mobiele apparatuur steeds belang rijker. Er zijn vele vormen van criminaliteit die met behulp van een computer of via een netwerk worden gepleegd. Dit wordt cybercrime genoemd. Ook de Rabobank heeft in 2012 te maken gehad met aanvallen van cybercrime. In 2012 zijn diverse klanten van de Rabobank slachtoffer geworden van phishing en geavanceerde virusaanvallen. De Rabobank onderzoekt elke fraudemelding afzonderlijken vergoedt de schade als blijkt dat klanten zorgvuldig hebben gehandeld. Als sprake is van onzorgvuldig handelen door de klant kan de bank besluiten de schade niet te vergoeden. Dat is bijvoorbeeld het geval als klanten de toegangs- en signeer- codes aan anderen doorgeven. Behalve met de effecten van cybercrime had de Rabobank in 2012 ook te kampen met technische storingen. Deze storingen hadden gevolgen voor de beschikbaarheid van internet bankieren en mobiel bankieren. De Rabobank heeft het afgelopen jaar opnieuw extra preventie- en detectiemaatregelen ingevoerd om de effecten van de toenemende cybercrime en de kans op technische storingen zo klein mogelijk te houden. Betaalpassen buiten Europa geblokkeerd Op 1 juni heeft de Rabobank een groot aantal betaalpassen geblokkeerd voor gebruik buiten Europa. Deze landenblokkade is ingevoerd om schade door skimming te voorkomen en daarmee het ongemak voor een klant te beperken. Met gestolen bankpasgegevens wordt met name in landen buiten Europa geld opgenomen. Om de kans op deze vorm van misbruik zo klein mogelijk te maken zijn betaalpassen van een groot deel van de klanten standaard geblokkeerd voor gebruik buiten Europa. De klant kan gemakkelijk zelf zijn pas aan of uit zetten voor één of meer werelddelen via Rabo Internetbankieren of via de lokale Rabobank. Tijdelijk aanzetten van de betaalpas, voor bijvoorbeeld een vakantie, is mogelijk. Blokkeren van betaalpassen werkt; door deze maatregel is de schade als gevolg van skimming met 77% gedaald. aantallen x duizend 1.200 1.000 800 600 400 200 0 2009 E 2011 2012 Bedrijven Particulieren 39 Brede dienstverlening in Nederland

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 40