Betalen
Aantal actieve gebruikers mobiel bankieren
Met de Ondernemers Krediet Desk, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken,
MKB Nederland, VNO/NCW en de Nederlandse Vereniging van Banken, draagt de Rabobank
bij aan inhoudelijke voorlichting aan ondernemers. Hier wordt ook via het Ondernemers
klankbord voorlichting gegeven over startersbegeleiding, bedrijfsbegeleiding en faillissements
preventie. In Port4Growth werkt Rabobank samen met een aantal partners voor snelgroeiende
ondernemingen. Port4Growth is een in groei gespecialiseerd netwerk op landelijk niveau,
voor en door ondernemers.
Mobiel bankieren neemt een vlucht
In 2012 is het aantal klanten dat actief mobiel bankiert bij de Rabobank meer dan verdubbeld.
Het aantal klanten dat mobiel bankiert is eind 2012 gestegen tot ruim 1 miljoen. Klanten
gebruiken mobiel bankieren dagelijks, zakelijke klanten zelfs diverse keren per dag. Klanten
hebben hierdoor meer grip op en inzicht in hun financiële positie. Mobiel bankieren is
daarmee een van de belangrijkste contactpunten met de klant. De Rabobank heeft een
leidende rol in mobiel betalen.
In 2012 heeft de Rabobank een belang van 80% genomen in
MyOrder. De Rabobank investeert in MyOrder omdat het de
schakel is tussen particuliere en zakelijke klanten. Met de app voor
de smartphone kan namelijk niet alleen mobiel worden betaald,
maar ook mobiel worden besteld. MyOrder wordt gebruikt op meer
dan 4.000 locaties, variërend van winkels, horecagelegenheden
tot bioscopen en parkeerautomaten. Betalen gaat via MiniTix,
iDEAL, creditcard en PayPal. Met de Rabobank als investeerder kan
deze mobiele toepassing verder worden ontwikkeld.
Via internet doen consumenten steeds meer aankopen, met als
logisch gevolg dat ook het aantal betalingen via internet stijgt.
Inmiddels worden maandelijks meer dan 10 miljoen online aan
kopen afgerekend met iDEAL. Hiermee is iDEAL met afstand het
favoriete betaalmiddel bij onlineaankopen. Speciaal voor onder
nemers met een webwinkel introduceerde de Rabobank begin
2012 de Rabo OmniKassa, één kassa voor alle verkoopkanalen. Het éénloketprincipe en de
prijsstelling sloegen aan. Eind 2012 waren er reeds 3.500 actieve Rabo OmniKassa's.
Veilig elektronisch bankieren
Internetbankieren en mobiel bankieren zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven.
Hierdoor wordt het aspect veiligheid van systemen en mobiele apparatuur steeds belang
rijker. Er zijn vele vormen van criminaliteit die met behulp van een computer of via een
netwerk worden gepleegd. Dit wordt cybercrime genoemd. Ook de Rabobank heeft in 2012
te maken gehad met aanvallen van cybercrime. In 2012 zijn diverse klanten van de Rabobank
slachtoffer geworden van phishing en geavanceerde virusaanvallen. De Rabobank onderzoekt
elke fraudemelding afzonderlijken vergoedt de schade als blijkt dat klanten zorgvuldig hebben
gehandeld. Als sprake is van onzorgvuldig handelen door de klant kan de bank besluiten de
schade niet te vergoeden. Dat is bijvoorbeeld het geval als klanten de toegangs- en signeer-
codes aan anderen doorgeven.
Behalve met de effecten van cybercrime had de Rabobank in 2012 ook te kampen met
technische storingen. Deze storingen hadden gevolgen voor de beschikbaarheid van internet
bankieren en mobiel bankieren. De Rabobank heeft het afgelopen jaar opnieuw extra
preventie- en detectiemaatregelen ingevoerd om de effecten van de toenemende cybercrime
en de kans op technische storingen zo klein mogelijk te houden.
Betaalpassen buiten Europa geblokkeerd
Op 1 juni heeft de Rabobank een groot aantal betaalpassen geblokkeerd voor gebruik buiten
Europa. Deze landenblokkade is ingevoerd om schade door skimming te voorkomen en
daarmee het ongemak voor een klant te beperken. Met gestolen bankpasgegevens wordt
met name in landen buiten Europa geld opgenomen. Om de kans op deze vorm van misbruik
zo klein mogelijk te maken zijn betaalpassen van een groot deel van de klanten standaard
geblokkeerd voor gebruik buiten Europa. De klant kan gemakkelijk zelf zijn pas aan of uit
zetten voor één of meer werelddelen via Rabo Internetbankieren of via de lokale Rabobank.
Tijdelijk aanzetten van de betaalpas, voor bijvoorbeeld een vakantie, is mogelijk. Blokkeren
van betaalpassen werkt; door deze maatregel is de schade als gevolg van skimming met
77% gedaald.
aantallen x duizend
1.200
1.000
800
600
400
200
0 2009 E
2011
2012
Bedrijven
Particulieren
39 Brede dienstverlening in Nederland