Marktaandeel sparen Sparen Beleggen instellingen moeten vooraf aangeven welke kosten een klant betaalt voor advies en welke werkzaamheden de instelling hiervoor uitvoert. Eerder was het zo dat de kosten voor advies en het afsluiten van een product verrekend werden in de provisie of rente. De Rabobank vindt de nieuwe regel een goede ontwikkeling, omdat de klant voortaan exact weet wat de advisering van complexe financiële producten kost. In het najaar heeft de Rabobank haar tarieven voor advies bekendgemaakt. Het uitgangspunt van de Rabobank is om de toegang tot advisering laagdrempelig te houden. De Rabobank besloot aanvankelijk om alleen advieskosten in rekening te brengen indien de klant na een gesprek ook een product afneemt. In overleg met de AFM heeft de Rabobank in februari 2013 besloten het advieskostenmodel voor het afsluiten van onder meer hypotheken aan te passen per 30 juni 2013. Er komt een aparte oriëntatie-, advies- en afhandelingsfase. Dat betekent dat de klant altijd betaalt voor advies, ook als hij geen product afneemt. Het uitgangspunt van de Rabobank blijft gehandhaafd: het bieden van een lage drempel voor advies over complexe producten. Woninghypotheken van de Rabobank worden vooreen belangrijk deel gefinancierd uit spaar geld. De opbouw van het rentetarief voor hypotheken wordt op de site van de Rabobank, www.rabobank.nl, met een rekenvoorbeeld toegelicht. Particuliere klanten met betalingsproblemen De Rabobank wil een levenslange, persoonlijke en financiële partner zijn voor haar klanten. Dit geldt in goede en zeker ook in slechte tijden. In 2012 was opnieuw sprake van een stijging van het aantal particuliere klanten met betalingsproblemen. Van alle 1,1 miljoen lokale hypotheekklanten van de Rabobank kwam 0,5% in betalingsproblemen. In 87% van de gevallen worden de problemen opgelost en kan de klant in zijn woning blijven wonen. Voor de overige klanten geldt helaas dat het probleem enkel kan worden opgelost door de woning te verkopen. Dit gebeurt in de meeste gevallen in samenspraak met de klant. Slechts in enkele gevallen wordt de woning geveild. Als marktleider met een hypotheek marktaandeel van 23% bij de lokale Rabobanken was de Rabobank in 2011 bij slechts 9%12 van de gedwongen verkopen betrokken. Als klanten in betalingsproblemen komen bij de Rabobank, betreft dat vaak verscheidene financiële problemen van de klant. Een deel van deze klanten heeft geen inzicht in en grip op zijn financiële situatie. Hierdoor is het voor deze klanten moeilijk om zonder hulp uit de finan ciële problemen te komen. Voor deze klanten kan een budgetcoach, als onafhankelijke derde, de klant inzicht, overzicht en advies geven om de financiële situatie weer op orde te krijgen en te houden. Sinds 2012 is het voor klanten mogelijk om, op kosten van de bank, gebruik te maken van een budgetcoach. De ervaring leert dat de budgetcoach positief bijdraagt aan het op orde krijgen van de financiële situatie van de klant. in 50 40 30 20 10 0 2011 2009 2012 2010 2008 12 Het percentage van 9% is het getal over 2011, bij het opstellen van dit verslag waren de cijfers van het Kadaster over 2012 nog niet beschikbaar. Het vermogen van Nederlandse huishoudens is omvangrijk, maar ligt voor een groot deel vast in de woning en in opgebouwde pensioenrechten. Hierdoor is de buffer om financiële schokken op korte termijn op te vangen relatief beperkt. Als gevolg van de economische omstandigheden in Nederland nam de onzekerheid onder consumenten in 2012 toe. Dit had tot gevolg dat de consumenten meer gingen sparen. Ook de zakelijke middelen lieten in 2012 een forse toename zien. De Nederlandse spaarmarkt is in 2012 met 6% in omvang gegroeid tot 323,6 (306,1) miljard euro. Het marktaandeel van de Rabobank Groep bedroeg 38,8% (38,7%). Hiervan kwam 36,5% (37,3%) voor rekening van de lokale Rabobanken, 1,2% (1,4%) voor rekening van Robeco Direct en 1,1% van Friesland Bank. De toevertrouwde middelen bij het binnenlands retailbankbedrijf namen met 7% toe tot 213,9 (200,1) miljard euro. De toe vertrouwde middelen bestaan in belangrijke mate uit particulier spaargeld; deze categorie steeg met 7% tot 124,7 (116,8) miljard euro. Verantwoord beleggen bij Rabobank Private Banking Maatschappelijk verantwoord beleggen is de norm binnen de beleggingsdienstverlening van Rabobank Private Banking. Dat betekent dat algemene en internationaal erkende standaarden op het gebied van mens, milieu en goed bestuur worden toegepast in de beleggingsdienst verlening. Belangrijke standaarden die door de Rabobank worden gehanteerd, zijn de tien uitgangspunten voor verantwoord ondernemen van de Verenigde Naties, die zijn vastgelegd 37 Brede dienstverlening in Nederland

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 38