Marktaandeel sparen
Sparen
Beleggen
instellingen moeten vooraf aangeven welke kosten een klant betaalt voor advies en welke
werkzaamheden de instelling hiervoor uitvoert. Eerder was het zo dat de kosten voor advies en
het afsluiten van een product verrekend werden in de provisie of rente. De Rabobank vindt de
nieuwe regel een goede ontwikkeling, omdat de klant voortaan exact weet wat de advisering
van complexe financiële producten kost. In het najaar heeft de Rabobank haar tarieven voor
advies bekendgemaakt. Het uitgangspunt van de Rabobank is om de toegang tot advisering
laagdrempelig te houden. De Rabobank besloot aanvankelijk om alleen advieskosten in
rekening te brengen indien de klant na een gesprek ook een product afneemt. In overleg met
de AFM heeft de Rabobank in februari 2013 besloten het advieskostenmodel voor het afsluiten
van onder meer hypotheken aan te passen per 30 juni 2013. Er komt een aparte oriëntatie-,
advies- en afhandelingsfase. Dat betekent dat de klant altijd betaalt voor advies, ook als hij
geen product afneemt. Het uitgangspunt van de Rabobank blijft gehandhaafd: het bieden
van een lage drempel voor advies over complexe producten.
Woninghypotheken van de Rabobank worden vooreen belangrijk deel gefinancierd uit spaar
geld. De opbouw van het rentetarief voor hypotheken wordt op de site van de Rabobank,
www.rabobank.nl, met een rekenvoorbeeld toegelicht.
Particuliere klanten met betalingsproblemen
De Rabobank wil een levenslange, persoonlijke en financiële partner zijn voor haar klanten.
Dit geldt in goede en zeker ook in slechte tijden. In 2012 was opnieuw sprake van een
stijging van het aantal particuliere klanten met betalingsproblemen. Van alle 1,1 miljoen
lokale hypotheekklanten van de Rabobank kwam 0,5% in betalingsproblemen. In 87% van
de gevallen worden de problemen opgelost en kan de klant in zijn woning blijven wonen.
Voor de overige klanten geldt helaas dat het probleem enkel kan worden opgelost door de
woning te verkopen. Dit gebeurt in de meeste gevallen in samenspraak met de klant.
Slechts in enkele gevallen wordt de woning geveild. Als marktleider met een hypotheek
marktaandeel van 23% bij de lokale Rabobanken was de Rabobank in 2011 bij slechts 9%12
van de gedwongen verkopen betrokken.
Als klanten in betalingsproblemen komen bij de Rabobank, betreft dat vaak verscheidene
financiële problemen van de klant. Een deel van deze klanten heeft geen inzicht in en grip op
zijn financiële situatie. Hierdoor is het voor deze klanten moeilijk om zonder hulp uit de finan
ciële problemen te komen. Voor deze klanten kan een budgetcoach, als onafhankelijke derde,
de klant inzicht, overzicht en advies geven om de financiële situatie weer op orde te krijgen
en te houden. Sinds 2012 is het voor klanten mogelijk om, op kosten van de bank, gebruik te
maken van een budgetcoach. De ervaring leert dat de budgetcoach positief bijdraagt aan het
op orde krijgen van de financiële situatie van de klant.
in
50
40
30
20
10
0
2011
2009
2012
2010
2008
12 Het percentage van 9% is het getal
over 2011, bij het opstellen van dit
verslag waren de cijfers van het
Kadaster over 2012 nog niet
beschikbaar.
Het vermogen van Nederlandse huishoudens is omvangrijk, maar
ligt voor een groot deel vast in de woning en in opgebouwde
pensioenrechten. Hierdoor is de buffer om financiële schokken op
korte termijn op te vangen relatief beperkt.
Als gevolg van de economische omstandigheden in Nederland
nam de onzekerheid onder consumenten in 2012 toe. Dit had tot
gevolg dat de consumenten meer gingen sparen. Ook de zakelijke
middelen lieten in 2012 een forse toename zien. De Nederlandse
spaarmarkt is in 2012 met 6% in omvang gegroeid tot 323,6
(306,1) miljard euro. Het marktaandeel van de Rabobank Groep
bedroeg 38,8% (38,7%). Hiervan kwam 36,5% (37,3%) voor rekening
van de lokale Rabobanken, 1,2% (1,4%) voor rekening van Robeco
Direct en 1,1% van Friesland Bank. De toevertrouwde middelen bij
het binnenlands retailbankbedrijf namen met 7% toe tot 213,9 (200,1) miljard euro. De toe
vertrouwde middelen bestaan in belangrijke mate uit particulier spaargeld; deze categorie
steeg met 7% tot 124,7 (116,8) miljard euro.
Verantwoord beleggen bij Rabobank Private Banking
Maatschappelijk verantwoord beleggen is de norm binnen de beleggingsdienstverlening van
Rabobank Private Banking. Dat betekent dat algemene en internationaal erkende standaarden
op het gebied van mens, milieu en goed bestuur worden toegepast in de beleggingsdienst
verlening. Belangrijke standaarden die door de Rabobank worden gehanteerd, zijn de tien
uitgangspunten voor verantwoord ondernemen van de Verenigde Naties, die zijn vastgelegd
37 Brede dienstverlening in Nederland