Aantal klachten ontvangen door lokale Rabobanken (eerste lijn) Aantal klachten ontvangen door Rabobank Nederland (tweede lijn) Marktaandeel hypotheken Hypotheken In 2012 is het concept Rabo Vermogensmanagement verder geïmplementeerd. Met dit concept bieden lokale Rabobanken samen met de specialisten van Schretlen Co een brede dienstverlening aan vermogende klanten. Hiermee wil de Rabobank beter inspelen op de behoeften van deze doelgroep. Integraal Klachtenmanagement De Rabobank vindt het belangrijk zicht te hebben op klachten, de beleving van klanten en de mogelijkheden tot verbetering van de dienstverlening. De afgelopen jaren was er onvoldoende zicht op hoe de klachtafhandeling ervaren wordt door klanten en er ontbrak een goed organi satiebreed beeld over aantallen en aard van de klachten. Daarom is in 2012 de wijze waarop de Rabobank met klachten omgaat aangepast. Kern van het nieuwe beleid Integraal Klachten management is luisteren naar klachten, het oplossen ervan en verbeteringen aanbrengen naar aanleiding van klachten. 1 5.000 2.500 0.000 7.500 5.000 2.500 jan feb mar apr may jun jul aug sep oct nov dec jan feb mar apr may jun jul aug sep oct nov dec in 40 30 20 10 0 2010 2009 2008 2011 2012 De meeste klachten die werden ingediend bij lokale banken betroffen administratieve verwerking van betalingen, storingen aan de afstortautomaat en rente, provisie en/of kosten van betaalproducten. De meeste klachten die werden ingediend bij de Klachtenservice van Rabobank Nederland gingen over betwiste geldautomaatopnames, creditcards en de registratie van personen die zich in het verleden bij financiële instellingen schuldig hebben gemaakt aan fraude, oplichting of witwaspraktijken. Situatie op de woningmarkt In 2012 was het aantal woningtransacties in Nederland opnieuw lager dan in het jaar ervoor en ook de gemiddelde prijs van bestaande koopwoningen daalde. In steeds meer situaties was de mogelijkheid voor verkopers om de vraagprijs te verlagen, zonder een restschuld over te houden, beperkt. Daarnaast zorgden de economische situatie en de onduidelijkheid over de fiscale rente aftrek bij zowel starters als doorstromers voor onzekerheid, waar door ze terughoudend waren om te verhuizen. De voornemens en maatregelen van het kabinet Rutte II op het gebied van de woningmarkt zorgen in bepaalde mate voor hervorming van de huizenmarkt op lange termijn. Deze maatregelen kunnen in 2013 wel een verdere prijsdaling voor woningen tot gevolg hebben. De overheidsbezuinigingen zullen zorgen voor een daling van de koopkracht en de verplichting per 1 januari 2013 om nieuwe hypotheken volledig en annuïtair af te lossen, zal resulteren in hogere maandlasten en een lagere leencapaciteit. Veel klanten hebben geanticipeerd op de nieuwe regels door nog een hypotheek tegen oude voorwaarden af te sluiten. Dit leidde ertoe dat in de laatste maanden van 2012 bij sommige lokale Rabobanken het aantal hypotheekaanvragen verdubbelde. Het marktaandeel van de Rabobank Groep in de hypotheekmarkt daalde in 2012 beperkt tot 31,1% (31,7%). Het aandeel van de lokale Rabobanken daalde met 3,4 procentpunt tot 22,8% en het aandeel van Obvion steeg met 2,3 procentpunt tot 7,8%. Het aandeel van Friesland Bank kwam uit op 0,5%. Transparante kosten en tarieven Vanaf 1 januari 2013 gelden er nieuwe regels voor advies over complexe financiële producten als hypotheken, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, levensverzekeringen en pensioen- gerichte producten zoals banksparen en (collectieve) pensioenverzekeringen. Alle financiële 36 Jaarverslag 2012 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 37