Verantwoord bankieren bij de Rabobank Centrale beloften aan Private Banking-klanten De Rabobank onderkent in haar particuliere dienstverlening vier thema's met betrekking tot verantwoord en duurzaam bankieren. Deze thema's zijn: - transparantie: eerlijke en eenvoudige producten waarvan de kosten, opbrengsten en eventuele risico's helder gecommuniceerd worden; - toegankelijkheid voor kwetsbare groepen: iedereen moet zelfstandig kunnen bankieren; - voorkomen van financiële problemen en het begeleiden van consumenten met financiële problemen; - duurzame dienstverlening: klanten stimuleren om bewust en efficiënt om te gaan met energie en natuurlijke hulpbronnen. Deze thema's zijn een uitwerking van het strategisch beleid en de kernthema's van de Rabobank Groep. De prestaties worden gemeten met duurzaamheidsprestatie-indicatoren. Doelen Realisatie 2012 Doel 2012 ouderen dat vindt datje bij de Rabobank bankzaken zonder moeite kunt afhandelen. 78% 85% Klanttevredenheid klanten in bijzonder beheer. 7,2 7,1 klanten dat vindt dat de Rabobank op een eerlijke manier met klanten omgaat. 64% 70% klanten dat vindt dat de Rabobank overzichtelijke en begrijpelijke informatie verstrekt. 73% 78% Duurzame dienstverlening: reduceren van papierverbruik richting klanten via Rabobank Nederland van 10% t.o.v. 201120% 10% Opvallend is dat de duurzaamheidsprestatie-indicatoren van de Rabobank bij particuliere klanten op verscheidene dimensies een dalende tendens vertonen. Een mogelijke verklaring voor deze ontwikkeling is de verslechtering van het algehele imago van de financiële sector in 2012, die ook op de Rabobank afstraalt. De reputatie van de financiële sector staat zwaar onder druk. Zo daalde in Nederland het vertrouwen in banken in vijfjaar tijd van 72% naar 40%. Onder consumenten heeft de Rabobank ook in 2012 het beste imago van de grootbanken. Een andere oorzaak voor de gedaalde klanttevredenheid is de interne gerichtheid, die mede het gevolg was van nieuwe wet- en regelgeving voor de Nederlandse bancaire dienst verlening. Hierdoor ontstond een langere wachttijd voor klanten voor het inplannen van adviesgesprekken. Voor veel lokale Rabobanken was dit een dilemma: een goede en snelle klantbediening versus de stapeling van noodzakelijke controlemaatregelen zodat de klant dossiers aan alle eisen voldoen. Medio 2012 is de Rabobank gaan werken met aangescherpte kaders voor het hypotheekadvies, met daarin een duidelijke afbakening van de reikwijdte van het advies van de bank en een uniforme vastlegging van de keuzes van de klant en de bijbehorende gevolgen. Rabobank Private Banking wil haar dienstverlening de komende jaren verder toespitsen op de behoeftes van de klant en rekening houden met de strengere eisen van zorgplicht en regel geving. In dat kader zullen de producten en de dienstverlening minder complex worden. Vanuit de gewijzigde klantbehoefte, waaronder de wens van klanten om via de virtuele kanalen een groter deel van hun financiële huishouding zelf te regelen, wordt met iedere klant bepaald welke vorm van klantbediening het best past, van meer zelfredzaamheid tot een exclusieve vorm van advies en aandacht voor de top van de markt. In deze visie voor de periode 2012-2016, genoemd 'Het vermogen om te binden', doet de bank drie klantbeloftes: - Uw dagelijkse bankzaken lopen op rolletjes. - U ervaart financiële rust. Wij helpen u richting te kiezen en bij te sturen én we zorgen voor een passende oplossing. - Uw maatschappelijk economische omgeving wordt door ons ondersteund. De tevredenheid van klanten over de dienstverlening van Rabobank Private Banking wordt structureel gemonitord. Op basis hiervan wordt vastgesteld of en hoe de dienstverlening kan worden verbeterd. De belangrijkste cijfers van deze metingen over 2012 worden in dit jaar verslag toegelicht in de paragraaf over Klantbelang Centraal. Een voorbeeld van de verankering van de uitgangspunten van Klantbelang Centraal in het beleid van Private Banking is het aangescherpte beleggingskader. Daarin is beleggen niet zozeer een doel op zich, maar een middel om de financiële doelstellingen van de klant te bereiken. 35 Brede dienstverlening in Nederland

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 36