Brede dienstverlening in Nederland Hogere waardeveranderingen en beperkte groei kredietportefeuille Nederland kreeg in 2012 te maken met lastenverzwaringen en bezuinigingen. Bij consumenten was er gebrek aan vertrouwen, mede door de oplopende werkloosheid. Ook het producentenvertrouwen, en hiermee het investerings volume, was laag. Deze ontwikkelingen waren van invloed op de resultaten van het binnenlands retail bankbed rijf. De waardeveranderingen stegen tot 1.329 miljoen euro en kwamen hiermee uit op 44 basispunten van de gemiddelde kredietportefeuille. Dit geeft aan dat veel klanten moeilijke tijden doormaken. Als coöperatieve bank doet de Rabobank er alles aan om, voor zover mogelijk en verantwoord, ook in deze ongunstige tijden haar klanten te helpen. Strategie binnenlands retailbankbedrijf Integratie Friesland Bank binnen Rabobank Groep -30% www.rabobank.nl,www.obvion.nl,www.frieslandbank.nl Vooral door de overname van Friesland Bank groeide de kredietportefeuille private cliënten met 4% tot 306,5 miljard euro en nam het marktaandeel sparen licht toe. De toevertrouwde middelen stegen met 7% tot 213,9 miljard euro. Het marktaandeel grootzakelijken het markt aandeel handel, industrie en dienstverlening bleven min of meer behouden. Op de hypotheek markt was sprake van een beperkte daling van het marktaandeel. Als gevolg van de hogere waardeveranderingen en in mindere mate de lagere marges op sparen daalde het netto resultaat van het binnenlands retailbankbedrijf met 30% tot 1.304 miljoen euro. De Rabobank is een coöperatieve bank die het klantbelang centraal stelt. Klanten moeten voor alle gangbare financiële producten en diensten bij de Rabobank terecht kunnen. In Nederland is het de ambitie van de Rabobank om marktleider te zijn. Marktleiderschap maakt het mogelijk om klanten vanuit een krachtige positie goede producten te bieden. Moderne distributiekanalen als internet en mobiele telefonie worden in de dienstverlening steeds meer ingezet. De lokale Rabobanken streven naar consolidatie en versterking van hun positie, vooral in de hogere segmenten van de particuliere en de zakelijke markt en in de grote steden. In de dienstverlening staat het belang van de klant voorop. Begin 2012 zijn de activiteiten van de Friesland Bank ondergebracht bij de Rabobank Groep. De eisen die aan de financiële buffers van banken worden gesteld zijn door de financiële crisis steviger geworden. Voor Friesland Bank werd het moeilijk om te kunnen blijven voldoen aan deze eisen en daarom heeft ze ervoor gekozen samen te gaan met de Rabobank. Friesland Bank en de Rabobank hebben dezelfde coöperatieve wortels; beide banken willen dicht bij de klant staan en gaan vooreen langetermijnklantrelatie. Deze overeenkomsten in klantbediening vergemakkelijken het consolidatieproces. De Rabobank streeft ernaar de klanten van Friesland Bank zoveel mogelijk naar tevredenheid te bedienen. Behalve voor continuering van de dienstverlening aan klanten is er veel aandacht voor de medewerkers van Friesland Bank. Per 1 april 2014 moet aan alle medewerkers een passende oplossing zijn geboden. In dit kader hebben de vakbonden eind 2012 ingestemd met het sociaal plan voor Friesland Bank. 34 Jaarverslag 2012 Rabobank Groep Nettowinst in miljoenen euro's 1.853 1.304 2011 2012

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 35