Brede dienstverlening in Nederland
Hogere waardeveranderingen en beperkte groei
kredietportefeuille
Nederland kreeg in 2012 te maken met lastenverzwaringen
en bezuinigingen. Bij consumenten was er gebrek aan
vertrouwen, mede door de oplopende werkloosheid. Ook
het producentenvertrouwen, en hiermee het investerings
volume, was laag. Deze ontwikkelingen waren van invloed
op de resultaten van het binnenlands retail bankbed rijf.
De waardeveranderingen stegen tot 1.329 miljoen euro en
kwamen hiermee uit op 44 basispunten van de gemiddelde
kredietportefeuille. Dit geeft aan dat veel klanten moeilijke
tijden doormaken. Als coöperatieve bank doet de Rabobank
er alles aan om, voor zover mogelijk en verantwoord, ook in
deze ongunstige tijden haar klanten te helpen.
Strategie binnenlands retailbankbedrijf
Integratie Friesland Bank binnen Rabobank Groep
-30%
www.rabobank.nl,www.obvion.nl,www.frieslandbank.nl
Vooral door de overname van Friesland Bank groeide de kredietportefeuille private cliënten
met 4% tot 306,5 miljard euro en nam het marktaandeel sparen licht toe. De toevertrouwde
middelen stegen met 7% tot 213,9 miljard euro. Het marktaandeel grootzakelijken het markt
aandeel handel, industrie en dienstverlening bleven min of meer behouden. Op de hypotheek
markt was sprake van een beperkte daling van het marktaandeel. Als gevolg van de hogere
waardeveranderingen en in mindere mate de lagere marges op sparen daalde het netto
resultaat van het binnenlands retailbankbedrijf met 30% tot 1.304 miljoen euro.
De Rabobank is een coöperatieve bank die het klantbelang centraal stelt. Klanten moeten
voor alle gangbare financiële producten en diensten bij de Rabobank terecht kunnen.
In Nederland is het de ambitie van de Rabobank om marktleider te zijn. Marktleiderschap
maakt het mogelijk om klanten vanuit een krachtige positie goede producten te bieden.
Moderne distributiekanalen als internet en mobiele telefonie worden in de dienstverlening
steeds meer ingezet. De lokale Rabobanken streven naar consolidatie en versterking van hun
positie, vooral in de hogere segmenten van de particuliere en de zakelijke markt en in de
grote steden. In de dienstverlening staat het belang van de klant voorop.
Begin 2012 zijn de activiteiten van de Friesland Bank ondergebracht bij de Rabobank Groep.
De eisen die aan de financiële buffers van banken worden gesteld zijn door de financiële crisis
steviger geworden. Voor Friesland Bank werd het moeilijk om te kunnen blijven voldoen aan
deze eisen en daarom heeft ze ervoor gekozen samen te gaan met de Rabobank. Friesland
Bank en de Rabobank hebben dezelfde coöperatieve wortels; beide banken willen dicht bij de
klant staan en gaan vooreen langetermijnklantrelatie. Deze overeenkomsten in klantbediening
vergemakkelijken het consolidatieproces. De Rabobank streeft ernaar de klanten van Friesland
Bank zoveel mogelijk naar tevredenheid te bedienen. Behalve voor continuering van de
dienstverlening aan klanten is er veel aandacht voor de medewerkers van Friesland Bank.
Per 1 april 2014 moet aan alle medewerkers een passende oplossing zijn geboden. In dit
kader hebben de vakbonden eind 2012 ingestemd met het sociaal plan voor Friesland Bank.
34 Jaarverslag 2012 Rabobank Groep
Nettowinst
in miljoenen euro's
1.853
1.304
2011
2012