Particulieren Private Banking (primaire welgestelde klanten) Bedrijven Advies - KPI Realisatie 2012 Streefwaarde Realisatie 2011 NPS klanten dat Rabobank zou aanbevelen) -6% 0% -7% Aantal huisbankierklanten (x 1.000) 1.607 1.675 1.603 KPI Realisatie 2012 Streefwaarde Realisatie 2011 NPS klanten dat Rabobank zou aanbevelen) -6% 0% -6% klanten voor wie de Accountmanager een bijdrage heeft geleverd aan het realiseren van financiële rust 50% 60% 47% klanten dat ervaart dat Rabobank de klant relatie actief monitort 7% 25% niet bekend klanten voor wie dagelijkse bankzaken vlekkeloos zijn afgehandeld 63% 50% 63% Bron: bij 'financiële rust', Lokaal Onderzoekhuis - Contactmodules - bureau Miles Research. Voor de overige indicatoren: Landelijk Klanttevredenheidsonderzoek - deelrapportage 'Kwartaalrapportage NPS'- bureau Miles Research. De NPS bij particuliere en Private Banking-klanten is lager dan de streefwaarde. Klanten ervaren momenteel nog onvoldoende de toegevoegde waarde van hun adviseur. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan de beleidsmatige ondersteuning, zoals het aanscherpen van het advieskader Hypotheken. Anderzijds wordt ook de toegevoegde waarde van het advies zichtbaar gemaakt, bijvoorbeeld met een programma als pensioenadvisering aan directeur-grootaandeelhouders (DGA's). Er zijn voorbereidingen getroffen voor het gefaseerd invoeren van een nieuwe tariefstructuur. Voor het verhogen van het percentage klanten dat tevreden is over het verloop van de dagelijkse bankzaken biedt vooral het hernieuwde integraal klachtenmanagementbeleid mogelijkheden; het laat klanten zien dat hun belang vooropstaat en dat hun mening telt en is voor de Rabobank een kans om te leren en verbetermogelijkheden te creëren. De functie profielen van medewerkers en de beloningssystematiekzijn afgestemd op de beleids uitgangspunten van Klantbelang Centraal en er zijn opleidingen voor het voeren van 'een goed gesprek' beschikbaar. Dit zal moeten gaan bijdragen aan de tevredenheid van klanten over de mate waarin zij'financiële rust'ervaren. (bedrijven met een omzet tot 1 miljoen euro) KPI Klanten in Handel, industrie dienstverlening (primair en secundair) Realisatie 2012 Streefwaarde Banken NL (gem.) Realisatie 2011 Aanbevelen (NPS promotors - detractors) (In hoeverre zou u de Rabobank aanbevelen) Tevredenheid uitstekend, zeer goed, goed) (Hoe waardeert u de Rabobank in het algemeen) -24% 79% 0% -33% 75% -15% 81% Opnieuw kiezen zeker, waarschijnlijk wel) (Hoe waarschijnlijk is het dat u opnieuw voor de Rabobank kiest) Concurrentie voordeel zeer grote, grote, enige voordelen) (Hoe groot schat u de voordelen van de Rabobank in) 63% 58% 54% 49% 68% 63% NPS-Plus (overall score of TRPM-index van TNS NIPO) 47 52 (stabiel) 40 52 Aanbevelen NPS (alleen primaire klanten) -19% 0% -26% -11 BromTNS NIPO, Klantloyaliteitsonderzoek december 2012 32 Jaarverslag 2012 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 33