- - - - - - - - Rabobank prestatie-indicatoren Klantbelang Centraal zoeken onder klanten, als een waardevol referentiekader en een richtsnoer voor verbeteringen in de toekomst. In het AFM-Dashboard wordt een schaal van 1 tot 5 gehanteerd. Flieronder zijn de scores van de Rabobank weergegeven, vergeleken met 2011 en met het gemiddelde van de andere grote marktpartijen die zijn opgenomen in het Dashboard. Overall streeft de Rabobank per onderdeel naar een gemiddelde score van 4. Rabobank Rabobank Modules voor Rabobank Score Rabobank 2012 score ten opzichte van gemiddelde sector 201211 Score Rabobank 2011 score ten opzichte van gemiddelde sector 201111 Dashboard 3,4 boven 3,0 gelijk Spaarbeleid 3,7 gelijk 3,3 boven Hypotheken 3,4 boven 2,5 onder - Self-assessment 3,0 onder 2,5 onder - Betalingsachterstanden (nieuw) 3,8 boven Consumptief krediet 3,1 onder 3,8 boven Beleggen 3,6 boven 2,8 gelijk - Kosten van beleggen 3,0 boven - Distributievergoedingen 4,2 boven - Beleggingsdienstverlening 3,6 boven Transparantie 2,9 onder 2,5 boven Klachtenmanagement 3,5 onder 2,7 onder 11 Gemiddelde van de sector betreft het gemiddelde van de scores van de vijf grootste banken en de vijf grootste verzekeraars in Nederland. De AFM publiceert voor Integrale verandering geen gemiddelde scores. Op het Dashboard Klantbelang Centraal scoort de Rabobank met een 3,4 boven het sector gemiddelde. Transparante Informatieverstrekking is de enige module met een score voor de Rabobank onder de 3,0. Consumptief Krediet is de enige module met een lagere score dan in 2011De score voor de Rabobank is gedaald van 3,8 naar 3,1Deze module is door de AFM op een aantal punten gewijzigd en daarom is de score van 2012 niet volledig vergelijkbaar met die van 2011. De AFM kijkt ook naar de integrale verandering in de organisatie om het belang van de klant meer centraal te stellen. Daarbij richt de AFM zich op de borging van het klantbelang in de organisatie. Dit jaar hanteert de AFM voor het onderwerp Integrale Verandering de modules Veranderaanpak, Aansturing Organisatie (KPI's), Lerende Organisatie en Aansturing Mede werkers. De Rabobank scoort voor Integrale Verandering in 2012 een 3,7. De Rabobank is positief over de verbeteringen die zichtbaar zijn in het Klantbelang Dashboard, maar gaat door met continu verbeteren. In de tabellen op de volgende pagina zijn de prestatie-indicatoren opgenomen die de Rabobank intern hanteert om de activiteiten op de resultaatgebieden en beleidsuitgangs punten meetbaar te maken. Alle eenheden hanteren de NPS (Net Promotor Score). Bij deze aanbevelingsscore geeft een klant antwoord op de vraag 'Zou u ons aanbevelen?' Een klant is Promotor (geeft een 9 of 10), Neutraal (geeft een 7 of 8) of Detractor (geeft een 6 of lager). Door het aantal Detractors van het aantal Promotors af te trekken ontstaat de Net Promotor Score. Bij de zakelijke markt wordt tevens de NPS-Plus (TRI*M-index) gehanteerd. Daarin worden, naast de aanbevelingsscore (NPS) tevens de scores op tevredenheid, opnieuw kiezen en concurrentievoordeel meegewogen die gezamenlijk de NPS-Plus-score weergeven. Integrale verandering 3,7 - 3,3 Aansturing organisatie 3-4 Aansturing medewerkers 4-2 Veranderaanpak (bonus/malus) +0,1 - 4 Lerende organisatie (bonus/malus) +0,1 31 Klantbelang Centraal

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 32