Klantbelang Centraal Voor de coöperatieve Rabobank is het belang van de klant het belangrijkste uitgangspunt voor de dienstverlening: het is de ambitie van de Rabobank om de klant zo goed mogelijk en zorgvuldig te bedienen, waarbij zijn belang centraal staat. Dit is verankerd in de gedragscode, het ambitiestatement en de coöperatieve structuur van de Rabobank. Om deze ambitie van de Rabobank kracht bij te zetten, is de Rabobank in 2008 gestart met een intern programma'Zorg voor de klant'. In 2010 heeft de Rabobank duidelijke uitgangspunten geformuleerd binnen vier resultaatgebieden: passende advisering, goede producten, goede service en een evenwichtig adviesmodel. In 2013 zal dit kader worden geëvalueerd en aangescherpt. Resultaatgebieden Klantbelang Centraal De Rabobank hanteert prestatie-indicatoren om de activiteiten op deze resultaatgebieden en beleidsuitgangspunten zo veel mogelijk meetbaar te maken en te verankeren in de stuur- informatie van de Rabobank. Continu klantonderzoek op de resultaatgebieden is hierbij een belangrijke bron voor monitoring en bijsturing. In 2012 is elk kwartaal en per marktdirectoraat gerapporteerd over de activiteiten en verbeteringen op het gebied van klantgerichtheid. Op het niveau van de deelnemende lokale bank is stuurinformatie beschikbaar over onder meer de kwaliteit van het advies dat binnen de bank wordt gegeven en over de tevredenheid van klanten. Het doel is dat het oordeel van de klanten over de kwaliteit van de dienst verlening een samenhangend onderdeel wordt voor de besluitvorming en de sturing van de organisatie. In het verslagjaar zijn verschillende verbeteringen doorgevoerd om het belang van de klant nog meer centraal te stellen. Goede producten Passende advisering Goede service Evenwichtig adviesmodel Rabobank verstrekt aan haar klanten duidelijke informatie over producten en diensten Rabobank zorgt ervoor dat een advies aansluit op de kennis en ervaring, financiële positie, doelstelling en risicobereidheid van een klant Rabobank is voorde lange termijn een betrouwbare financiële partner voor de klant door de zorg af te stemmen op de aard van de klant, de dienst verlening en het product Rabobank levert service die aansluit op de behoefte van de klant Rabobank ontwikkelt en verkoopt alleen producten en diensten die kunnen voorzien in de behoefte van haar klanten, voor wie deze producten en diensten bestemd zijn. Rabobankzet zich in om de kennis van klanten overfinanciële producten en diensten te verbeteren. Rabobank heeft een evenwichtig adviesmodel, zonder prikkels die leiden tot onnodige verkoop. 29 Klantbelang Centraal

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 30