Hoogwaardig
duurzaamheidsbeleid
Duurzaamheid is een van de kernwaarden van de
Rabobank. Financiële prestaties zijn belangrijk, maar het
gaat de Rabobank om meer dan alleen de financiële
waarden. Ook ecologische en sociale prestaties spelen een
belangrijke rol. De Rabobank heeft de ambitie dat haar
invulling van ondernemen als coöperatie bijdraagt aan
duurzaamheid.
Sturen met kernprestatie-indicatoren (KPI's)
Ontwikkeling van de duurzaamheids-KPI's in 2012
De ambitie van de Rabobank om een van de meest duurzame financiële instellingen ter
wereld te zijn werd in 2012 opnieuw getoetst. Als maatstaf voor deze meting hanteert de
Rabobank - onder meer - de rating door Sustainable Asset Management (SAM, sinds januari
RobecoSAM genaamd). In het verslagjaar 2012 is een nieuwe SAM-rating bepaald. Ten opzichte
van de banken die zijn opgenomen in de wereldwijde Dow Jones Sustainability Index scoorde
de Rabobank de tiende plaats in absolute zin en 91% in relatieve zin: 91% van de vergeleken
banken scoort even goed of lager dan de Rabobank, en 9% scoort even goed of hoger.
De absolute scores van de Rabobank zijn vergelijkbaar met de meting in 2010. In Nederland
is de jaarlijkse Transparantiebenchmark van het ministerie van Economische Zaken een
belangrijke graadmeter. In het verslagjaar behaalde de Rabobank een twintigste plaats op de
algehele ranglijst. In 2011 stond de Rabobank op plaats elf. Hoewel de exacte positie van
Rabobank op dergelijke ranglijsten geen doel op zich is streeft Rabobank naar een verbetering
van de scores.
Op basis van het vorige Strategisch Kader stonden in 2012 vier thema's centraal in de duur
zaamheidsambities van de Rabobank: 1) streven naar een veilige en duurzame voedselvoor
ziening, 2) vernieuwing van productiemethoden en stimulering van efficiënt en duurzaam
energiegebruik, 3) bevorderen van gelijke kansen en economische participatie en 4) bevor
deren van de lokale samenhang en samenwerking in binnen- en buitenland. Intern zijn deze
ambities vertaald in een aantal kernprestatie-indicatoren (KPI's):
1klanten helpen duurzaam te ondernemen;
2. klanten helpen verantwoord te beleggen;
3. samenwerking binnen gemeenschappen ondersteunen;
4. klimaatneutrale en energie-efficiënte uitvoering van de dienstverlening.
Deze KPI's dienen voor alle eenheden als uitgangspunt voor hun eigen duurzaamheidsbeleid.
Over de realisatie ervan wordt per kwartaal gerapporteerd aan de raad van bestuur en de raad
van commissarissen. De KPI's hebben betrekking op de kernbusiness van de bank en op het
ondersteunen van de klanten van de Rabobank. Als gevolg van de herijking van de duur
zaamheidsstrategie van de Rabobank zullen de doelstellingen en KPI's in 2013 geactualiseerd
worden in lijn met wat verwoord is in het hoofdstuk Strategie.
In het verslagjaar heeft de KPI 'klanten helpen duurzaam te ondernemen'zich positief ontwik
keld. Deze KPI laat een stijging zien in het totaalbedrag aan duurzame financiering van 7,3
miljard euro naar 7,7 miljard euro. De KPI'klanten helpen verantwoord te beleggen'is stabiel
gebleven op 55,2 miljard. Wanneer het effect van de verkoop van Sarasin buiten beschouwing
wordt gelaten stijgt de score op deze KPI met 10 miljard euro. Het totale coöperatieve dividend,
21 Hoogwaardig duurzaamheidsbeleid