Hoogwaardig duurzaamheidsbeleid Duurzaamheid is een van de kernwaarden van de Rabobank. Financiële prestaties zijn belangrijk, maar het gaat de Rabobank om meer dan alleen de financiële waarden. Ook ecologische en sociale prestaties spelen een belangrijke rol. De Rabobank heeft de ambitie dat haar invulling van ondernemen als coöperatie bijdraagt aan duurzaamheid. Sturen met kernprestatie-indicatoren (KPI's) Ontwikkeling van de duurzaamheids-KPI's in 2012 De ambitie van de Rabobank om een van de meest duurzame financiële instellingen ter wereld te zijn werd in 2012 opnieuw getoetst. Als maatstaf voor deze meting hanteert de Rabobank - onder meer - de rating door Sustainable Asset Management (SAM, sinds januari RobecoSAM genaamd). In het verslagjaar 2012 is een nieuwe SAM-rating bepaald. Ten opzichte van de banken die zijn opgenomen in de wereldwijde Dow Jones Sustainability Index scoorde de Rabobank de tiende plaats in absolute zin en 91% in relatieve zin: 91% van de vergeleken banken scoort even goed of lager dan de Rabobank, en 9% scoort even goed of hoger. De absolute scores van de Rabobank zijn vergelijkbaar met de meting in 2010. In Nederland is de jaarlijkse Transparantiebenchmark van het ministerie van Economische Zaken een belangrijke graadmeter. In het verslagjaar behaalde de Rabobank een twintigste plaats op de algehele ranglijst. In 2011 stond de Rabobank op plaats elf. Hoewel de exacte positie van Rabobank op dergelijke ranglijsten geen doel op zich is streeft Rabobank naar een verbetering van de scores. Op basis van het vorige Strategisch Kader stonden in 2012 vier thema's centraal in de duur zaamheidsambities van de Rabobank: 1) streven naar een veilige en duurzame voedselvoor ziening, 2) vernieuwing van productiemethoden en stimulering van efficiënt en duurzaam energiegebruik, 3) bevorderen van gelijke kansen en economische participatie en 4) bevor deren van de lokale samenhang en samenwerking in binnen- en buitenland. Intern zijn deze ambities vertaald in een aantal kernprestatie-indicatoren (KPI's): 1klanten helpen duurzaam te ondernemen; 2. klanten helpen verantwoord te beleggen; 3. samenwerking binnen gemeenschappen ondersteunen; 4. klimaatneutrale en energie-efficiënte uitvoering van de dienstverlening. Deze KPI's dienen voor alle eenheden als uitgangspunt voor hun eigen duurzaamheidsbeleid. Over de realisatie ervan wordt per kwartaal gerapporteerd aan de raad van bestuur en de raad van commissarissen. De KPI's hebben betrekking op de kernbusiness van de bank en op het ondersteunen van de klanten van de Rabobank. Als gevolg van de herijking van de duur zaamheidsstrategie van de Rabobank zullen de doelstellingen en KPI's in 2013 geactualiseerd worden in lijn met wat verwoord is in het hoofdstuk Strategie. In het verslagjaar heeft de KPI 'klanten helpen duurzaam te ondernemen'zich positief ontwik keld. Deze KPI laat een stijging zien in het totaalbedrag aan duurzame financiering van 7,3 miljard euro naar 7,7 miljard euro. De KPI'klanten helpen verantwoord te beleggen'is stabiel gebleven op 55,2 miljard. Wanneer het effect van de verkoop van Sarasin buiten beschouwing wordt gelaten stijgt de score op deze KPI met 10 miljard euro. Het totale coöperatieve dividend, 21 Hoogwaardig duurzaamheidsbeleid

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 22