Reputatie Rabobank is nog steeds goed maar staat onder druk Imago-indicatoren Rabobank in Nederland Rabo Wielerploeg houdt op te bestaan producten te laten produceren, krijgen lokale gemeenschappen toegang tot beteren meer voedsel. In Nederland steunt de Foundation diverse (project)organisaties met donaties en kennis met als doel om de participatie van kansarme en kwetsbare groepen te vergroten. FHierbij gaat het om mensen die ondanks een sociale of economische beperking volwaardig willen deelnemen aan de maatschappij. In 2012 is in totaal 28,3 miljoen euro (inclusief de bijdrage van 8,5 miljoen euro van lokale Rabobanken) toegekend aan 189 projecten in binnen- en buitenland. In Nederland ontvingen 31 projecten een donatie van in totaal 2,5 miljoen euro. In het buitenland zijn met behulp van steun van de Rabobank Foundation in de vorm van microfinanciering, donaties, advies, handels financiering en garanties 158 projecten gefinancierd. Dit betreft spaar- en kredietcoöperaties en boerenproducentenorganisaties in 23 ontwikkelingslanden. De Rabobank Foundation is ook gelieerd aan twee fondsen: het Rural Fund, gericht op het verstrekken van grotere handelsfinancieringen en garanties aan producentenorganisaties en het Rabo Foundation Klantenfonds. FHet Rabo Foundation Klantenfonds is bedoeld voor klanten van de Rabobank die graag een financiële bijdrage willen leveren aan projecten van de Rabobank Foundation. Dit fonds van en voor klanten van de Rabobank is er in 2012 in geslaagd een gezonde groei door te maken. Klanten van de Rabobank hebben er zo voor gezorgd dat er nog meer kansarme mensen door de Rabobank Foundation geholpen kunnen worden. Ook Rabo Share4More, het medewerkersfonds van de Rabobank Groep dat deel uitmaakt van de Rabobank Foundation, heeft zich goed ontwikkeld in 2012. Inmiddels heeft het fonds ruim 6.000 donateurs aan zich weten te binden. FHet Share4More fonds gaf in 2012 voor ruim 600 duizend euro donaties aan 127 projecten. De reputatie van de financiële sector staat zwaar onder druk. De cijfers over de Rabobank tonen aan dat de reputatie van de Rabobank nog steeds goed is. In Nederland is de bekend heid van Rabobank als coöperatieve bank in 2012 gestegen van 74% naar 76%. Tegelijkertijd is er wel sprake van een geleidelijke verzwakking van de positieve waardering van de Rabobank als coöperatie van 59% naar 57%. Ook in de beleving van de merkwaarden is sprake van een daling. Rabobank scoort wel het hoogst van de Nederlandse banken op deze waarden en heeft een ruime voorsprong ten opzichte van de nummer twee score. 2012 2011 Rabobank als coöperatie Bekendheid Rabobank als coöperatie 76% 74% Positieve waardering Rabobank als coöperatie 57% 59% Merkwaarden Betrokken Nr. 1: 36% Nr. 1:40% Voorsprong op nummer 2 17 procentpunt 21 procentpunt Dichtbij Nr. 1:49% Nr. 1:53% Voorsprong op nummer 2 14 procentpunt 18 procentpunt Toonaangevend Nr. 1:41% Nr. 1:44% Voorsprong op nummer 2 12 procentpunt 14 procentpunt Een belangrijke oorzaak is de verhoogde hoeveelheid negatieve publiciteit over de Rabobank sinds eind 2011Flet verlies van de triple A-status bij Standard Poor's had geen effect op de soliditeit van de Rabobank, maar zorgde wel voor een daling van het imago. Daarnaast had de publiciteit over storingen met internetbankieren, de wielerploeg en Libor een negatieve impact op de reputatie van de Rabobank. Verder speelden er nog kleinere issues rondom onder meer kredietverlening, tarifering, plofkraken en phishing. Flierdoor is het behouden van de goede reputatie en sterke merkpositie van de Rabobank meer dan ooit belangrijk. Op 19 oktober 2012 maakte de Rabobank op een persconferentie bekend de sponsoring van de professionele herenwielerploeg na zeventien jaar te beëindigen. De bank nam dit besluit na het verschijnen van een onderzoeksrapport van de United States Anti-Doping Agency (USADA). Dit rapport bevatte informatie die de bank tot de conclusie bracht dat de internationale 19 Coöperatie en duurzaamheid

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 20