Reputatie Rabobank is nog steeds goed maar staat onder druk
Imago-indicatoren Rabobank in Nederland
Rabo Wielerploeg houdt op te bestaan
producten te laten produceren, krijgen lokale gemeenschappen toegang tot beteren meer
voedsel. In Nederland steunt de Foundation diverse (project)organisaties met donaties en
kennis met als doel om de participatie van kansarme en kwetsbare groepen te vergroten.
FHierbij gaat het om mensen die ondanks een sociale of economische beperking volwaardig
willen deelnemen aan de maatschappij.
In 2012 is in totaal 28,3 miljoen euro (inclusief de bijdrage van 8,5 miljoen euro van lokale
Rabobanken) toegekend aan 189 projecten in binnen- en buitenland. In Nederland ontvingen
31 projecten een donatie van in totaal 2,5 miljoen euro. In het buitenland zijn met behulp van
steun van de Rabobank Foundation in de vorm van microfinanciering, donaties, advies, handels
financiering en garanties 158 projecten gefinancierd. Dit betreft spaar- en kredietcoöperaties
en boerenproducentenorganisaties in 23 ontwikkelingslanden.
De Rabobank Foundation is ook gelieerd aan twee fondsen: het Rural Fund, gericht op het
verstrekken van grotere handelsfinancieringen en garanties aan producentenorganisaties en
het Rabo Foundation Klantenfonds. FHet Rabo Foundation Klantenfonds is bedoeld voor klanten
van de Rabobank die graag een financiële bijdrage willen leveren aan projecten van de
Rabobank Foundation. Dit fonds van en voor klanten van de Rabobank is er in 2012 in geslaagd
een gezonde groei door te maken. Klanten van de Rabobank hebben er zo voor gezorgd dat
er nog meer kansarme mensen door de Rabobank Foundation geholpen kunnen worden.
Ook Rabo Share4More, het medewerkersfonds van de Rabobank Groep dat deel uitmaakt van
de Rabobank Foundation, heeft zich goed ontwikkeld in 2012. Inmiddels heeft het fonds ruim
6.000 donateurs aan zich weten te binden. FHet Share4More fonds gaf in 2012 voor ruim 600
duizend euro donaties aan 127 projecten.
De reputatie van de financiële sector staat zwaar onder druk. De cijfers over de Rabobank
tonen aan dat de reputatie van de Rabobank nog steeds goed is. In Nederland is de bekend
heid van Rabobank als coöperatieve bank in 2012 gestegen van 74% naar 76%. Tegelijkertijd
is er wel sprake van een geleidelijke verzwakking van de positieve waardering van de
Rabobank als coöperatie van 59% naar 57%. Ook in de beleving van de merkwaarden is
sprake van een daling. Rabobank scoort wel het hoogst van de Nederlandse banken op deze
waarden en heeft een ruime voorsprong ten opzichte van de nummer twee score.
2012
2011
Rabobank als coöperatie
Bekendheid Rabobank als coöperatie
76%
74%
Positieve waardering Rabobank als coöperatie
57%
59%
Merkwaarden
Betrokken
Nr. 1: 36%
Nr. 1:40%
Voorsprong op nummer 2
17 procentpunt
21 procentpunt
Dichtbij
Nr. 1:49%
Nr. 1:53%
Voorsprong op nummer 2
14 procentpunt
18 procentpunt
Toonaangevend
Nr. 1:41%
Nr. 1:44%
Voorsprong op nummer 2 12 procentpunt 14 procentpunt
Een belangrijke oorzaak is de verhoogde hoeveelheid negatieve publiciteit over de Rabobank
sinds eind 2011Flet verlies van de triple A-status bij Standard Poor's had geen effect op de
soliditeit van de Rabobank, maar zorgde wel voor een daling van het imago. Daarnaast had
de publiciteit over storingen met internetbankieren, de wielerploeg en Libor een negatieve
impact op de reputatie van de Rabobank. Verder speelden er nog kleinere issues rondom
onder meer kredietverlening, tarifering, plofkraken en phishing. Flierdoor is het behouden
van de goede reputatie en sterke merkpositie van de Rabobank meer dan ooit belangrijk.
Op 19 oktober 2012 maakte de Rabobank op een persconferentie bekend de sponsoring van
de professionele herenwielerploeg na zeventien jaar te beëindigen. De bank nam dit besluit na
het verschijnen van een onderzoeksrapport van de United States Anti-Doping Agency (USADA).
Dit rapport bevatte informatie die de bank tot de conclusie bracht dat de internationale
19 Coöperatie en duurzaamheid