Coöperatief dividend Maatschappelijke sponsoring Rabobank Foundation landelijk via diverse maatschappelijke fondsen en natuurlijk via de coöperatiefondsen van lokale Rabobanken. Leden spelen een belangrijke rol in de advisering en besluitvorming over de besteding van het beschikbare geld. Maar coöperatief dividend bestaat ook uit vrijwilligers werk, het beschikbaar stellen van middelen, media en het netwerk van de Rabobank. In 2012 kwam 67,9 (60,2) miljoen euro aan coöperatief dividend beschikbaar. in miljoenen euro's 2012 2011 2010 Coöperatiefondsen (lokale Rabobanken) 42,8 37,0 28,3 Donaties Rabobank Nederland en overige groepsonderdelen 4,6 5,2 4,2 Rabobank Foundation (binnen- en buitenland) 19,8 15,7 21,7 Projectfonds 0,0 1,1 0,9 Prijzengeld Herman Wijffels Innovatieprijs 0,1 0,1 0,1 Share4more 0,6 1,1 0,7 Totaal maatschappelijke fondsen en donaties 67,9 60,2 55,9 in miljoenen euro's 2012 2011 2010 Rabobank Nederland, directoraat communicatie 30,3 25,1 24,1 Rabobank International en overige groepsonderdelen 11,0 9,7 11,8 Lokale Rabobanken 27,4 27,0 24,1 Totaal maatschappelijke sponsoring 68,7 61,8 60,0 Een voorbeeld van projecten waarvoor het coöperatieve dividend kan worden ingezet is de Triple P-monitor. Hierin werkt de lokale Rabobank samen met hun klanten en andere stake holders aan de ontwikkeling van een duurzaam economisch perspectief op het werkgebied waarin de bank gevestigd is. Met hulp van de afdeling Kennis en Economisch Onderzoek (KEO) van Rabobank Nederland wordt onderzoek gedaan naar de sociale, economische en ecologische sterkten en zwakten van een regio. Het doel is om concrete stappen te zetten voor de verdere duurzame ontwikkeling van de streek. In 2012 werden zes Triple P-onder- zoeken uitgevoerd. Een aansprekend voorbeeld van concrete vervolgstappen na zo'n onderzoek is Foodvision 2012, een initiatief van Rabobank Uden Veghel. Na het KEO-onderzoek, waaruit het belang bleek om de identiteit van de regio als'food, health farma'-regio te verstevigen, is Rabobank Uden Veghel met toonaangevende foodspelers in de regio Noordoost-Brabant in gesprek gegaan. Zo is Foodvision ontstaan, met vier congresdagen georganiseerd door deze food- bedrijven en aanverwante organisaties. De belangstelling voor Foodvision, de congresweek die plaatsvond van 26 t/m 29 juni in de Koekbouw in Veghel, was groot. Ruim duizend spelers uit de hele voedselketen kwamen tijdens vier congresdagen bijeen om te praten over maat schappelijke vraagstukken op het gebied van voeding en gezondheid. Al veertig jaar lang steunt de Rabobank Foundation wereldwijd kansarme groepen mensen bij hun sociale en economische ontwikkeling. Volgens de coöperatieve beginselen van de Rabobank werkt de Foundation aan het opbouwen van financieel zelfredzame (ledenorgani saties. Dit doet ze met behulp van de financiële steun en het netwerk van de Rabobank Groep, klanten/leden en medewerkers van de Rabobank. Door arme boeren in ontwikkelings landen te organiseren in coöperaties en ze toegang te geven tot financiering, kennis en nieuwe afzetmarkten, kunnen ze hun economische en sociale positie verbeteren. Dit gebeurt door het sturen op inkomensverbetering van de boeren als projectdoelstelling te benoemen. De sociale impact is een gevolg van de verbetering van de economische positie. Ook leveren de projecten van de Rabobank Foundation in het buitenland een bijdrage aan het vraagstuk van de voedselzekerheid. Door het organiseren van heel kleine boeren in coöperaties kan middels toegang tot financiering, kennis en markten de positie van de boeren versterkt worden, en worden de kwaliteit en productiviteit verbeterd. Rabobank Foundation steunt tevens specifieke projecten waarin boeren belangrijke voedselgewassen en producten produceren (zoals rijst, groente en melk) voor lokale consumptie. Door boeren beter en meer 18 Jaarverslag 2012 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 19