Coöperatief dividend
Maatschappelijke sponsoring
Rabobank Foundation
landelijk via diverse maatschappelijke fondsen en natuurlijk via de coöperatiefondsen van
lokale Rabobanken. Leden spelen een belangrijke rol in de advisering en besluitvorming over
de besteding van het beschikbare geld. Maar coöperatief dividend bestaat ook uit vrijwilligers
werk, het beschikbaar stellen van middelen, media en het netwerk van de Rabobank. In 2012
kwam 67,9 (60,2) miljoen euro aan coöperatief dividend beschikbaar.
in miljoenen euro's
2012
2011
2010
Coöperatiefondsen (lokale Rabobanken)
42,8
37,0
28,3
Donaties Rabobank Nederland en overige groepsonderdelen
4,6
5,2
4,2
Rabobank Foundation (binnen- en buitenland)
19,8
15,7
21,7
Projectfonds
0,0
1,1
0,9
Prijzengeld Herman Wijffels Innovatieprijs
0,1
0,1
0,1
Share4more
0,6
1,1
0,7
Totaal maatschappelijke fondsen en donaties
67,9
60,2
55,9
in miljoenen euro's
2012
2011
2010
Rabobank Nederland, directoraat communicatie
30,3
25,1
24,1
Rabobank International en overige groepsonderdelen
11,0
9,7
11,8
Lokale Rabobanken
27,4
27,0
24,1
Totaal maatschappelijke sponsoring
68,7
61,8
60,0
Een voorbeeld van projecten waarvoor het coöperatieve dividend kan worden ingezet is de
Triple P-monitor. Hierin werkt de lokale Rabobank samen met hun klanten en andere stake
holders aan de ontwikkeling van een duurzaam economisch perspectief op het werkgebied
waarin de bank gevestigd is. Met hulp van de afdeling Kennis en Economisch Onderzoek
(KEO) van Rabobank Nederland wordt onderzoek gedaan naar de sociale, economische en
ecologische sterkten en zwakten van een regio. Het doel is om concrete stappen te zetten
voor de verdere duurzame ontwikkeling van de streek. In 2012 werden zes Triple P-onder-
zoeken uitgevoerd.
Een aansprekend voorbeeld van concrete vervolgstappen na zo'n onderzoek is Foodvision
2012, een initiatief van Rabobank Uden Veghel. Na het KEO-onderzoek, waaruit het belang
bleek om de identiteit van de regio als'food, health farma'-regio te verstevigen, is Rabobank
Uden Veghel met toonaangevende foodspelers in de regio Noordoost-Brabant in gesprek
gegaan. Zo is Foodvision ontstaan, met vier congresdagen georganiseerd door deze food-
bedrijven en aanverwante organisaties. De belangstelling voor Foodvision, de congresweek
die plaatsvond van 26 t/m 29 juni in de Koekbouw in Veghel, was groot. Ruim duizend spelers
uit de hele voedselketen kwamen tijdens vier congresdagen bijeen om te praten over maat
schappelijke vraagstukken op het gebied van voeding en gezondheid.
Al veertig jaar lang steunt de Rabobank Foundation wereldwijd kansarme groepen mensen
bij hun sociale en economische ontwikkeling. Volgens de coöperatieve beginselen van de
Rabobank werkt de Foundation aan het opbouwen van financieel zelfredzame (ledenorgani
saties. Dit doet ze met behulp van de financiële steun en het netwerk van de Rabobank
Groep, klanten/leden en medewerkers van de Rabobank. Door arme boeren in ontwikkelings
landen te organiseren in coöperaties en ze toegang te geven tot financiering, kennis en
nieuwe afzetmarkten, kunnen ze hun economische en sociale positie verbeteren. Dit gebeurt
door het sturen op inkomensverbetering van de boeren als projectdoelstelling te benoemen.
De sociale impact is een gevolg van de verbetering van de economische positie. Ook leveren
de projecten van de Rabobank Foundation in het buitenland een bijdrage aan het vraagstuk
van de voedselzekerheid. Door het organiseren van heel kleine boeren in coöperaties kan
middels toegang tot financiering, kennis en markten de positie van de boeren versterkt
worden, en worden de kwaliteit en productiviteit verbeterd. Rabobank Foundation steunt
tevens specifieke projecten waarin boeren belangrijke voedselgewassen en producten
produceren (zoals rijst, groente en melk) voor lokale consumptie. Door boeren beter en meer
18 Jaarverslag 2012 Rabobank Groep