Rabobank International en dochters
Mensen verbinden de bank
Duurzaamheid
denheid en de fysieke aanwezigheid van lokale Rabobanken in de lokale gemeenschappen
en leefomgeving van klanten en leden mogen daarbij niet in het gedrang komen. Dit vergt
wederom grote inspanningen van alle medewerkers. De standaardisering en virtualisering
moeten uiteindelijk resulteren in een betere klantbediening tegen lagere kosten en daarmee
door minder medewerkers. Verder zullen de lokale Rabobanken mogelijkheden benutten om
het coöperatief dividend scherper in te zetten.
Rabobank International en de dochters dragen bij aan het behoud van de leidende positie in
de Nederlandse markt. In het buitenland wil de Rabobank zich profileren als een toonaange
vende en leidende food- en agribank. Daarbij zal de dienstverlening aan klanten van de lokale
Rabobanken die internationaal actief zijn, verder worden verbeterd. De activiteiten van
Rabobank International en de dochters moeten zich voldoende richten op food en agri, de
reële economie dienen en vanuit risico-optiek beheersbaar en verantwoord zijn. Daarnaast zal
scherper worden gekeken naar de bijdrage van de verschillende activiteiten aan de groeps-
doelstellingen. Ook zal de synergie tussen de verschillende groepsonderdelen verder
worden versterkt.
Op het gebied van beleggingsproducten bieden de lokale Rabobanken hun klanten al vele
jaren de mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende aanbieders. Hierdoor is de rol van
Robeco binnen de Rabobank Groep geleidelijk gewijzigd. Verder zal door het provisieverbod het
distributiemodel voor beleggingsfondsen structureel gaan veranderen. Mede in het licht van
deze ontwikkelingen zijn de strategische opties voor Robeco verkend. Dit leidde in februari
2013 tot de verkoop van de vermogensbeheerder aan Orix.
De Rabobank Groep heeft een belang van 29% in Achmea. Op het gebied van verzekerings
producten is Achmea voor de Rabobank de strategische partner.
De maatschappelijke en bancaire omgeving verandert snel. De medewerkers van de Rabobank
zullen zich aan deze ontwikkelingen aanpassen. Want juist de medewerkers zijn het gezicht
van de banken kunnen het verschil maken. De Rabobank heeft (behoefte aan) medewerkers
die het coöperatieve onderscheidende vermogen onderschrijven en in praktijk brengen, zich
betrokken voelen bij de klant en de bank en zich professioneel en persoonlijk blijven ontwik
kelen. Uiteraard wordt verwacht dat medewerkers integer handelen. De Rabobank moet
komen tot een meer gematigd en op onderdelen soberder arbeidsvoorwaardenpakket dat
meer in lijn is met andere sectoren en dat kan rekenen op draagvlak van haar klanten, leden
en omgeving.
Duurzaam bankieren is de norm in het beleid van de Rabobank. Daarbij past een langetermijn-
oriëntatie en een duurzame economische ontwikkeling, waarbij welvaart en welzijn in balans
zijn. De behoefte vanuit de samenleving aan transparantie en verantwoording is toegenomen.
In het verslagjaar is een programma gestart om de duurzaamheidstrategie van de Rabobank
voorde komende jaren nader te formuleren, ter uitwerking van haar geactualiseerde
Strategisch Kader. In 2012 werden vier klantbeloften en drie duurzaamheidsthema's als
uitgangspunten van deze strategie geformuleerd. De klantbeloften zijn:
- Alle producten en diensten van de Rabobank dragen transparant bij aan duurzame
ontwikkeling.
- Duurzame initiatieven van leden en klanten krijgen voorrang bij de toegang tot kapitaal,
en de Rabobank beloont die met materiële financiële prikkels.
- De Rabobank stelt toonaangevende strategische duurzaamheidskennis ter beschikking
aan haar klanten.
- De Rabobank vormt netwerken met klanten gericht op langetermijnrelaties en op het
versnellen van duurzame ontwikkeling.
Gebaseerd op deze klantbeloftes zijn drie inhoudelijke kernthema's vastgesteld:
- bijdragen aan mondiale duurzame voedselzekerheid;
- bevorderen van een circulaire economie;
- bevorderen van vitale gemeenschappen.
Deze thema's zijn geselecteerd op basis van de marktpositie, de kennis, de ambities en de
coöperatieve grondslag van de Rabobank Groep. Ze sluiten aan op de voor de Rabobank en
haar stakeholders meest prominente mondiale en lokale uitdagingen op ecologisch, sociaal
en economisch gebied. Met deze thema's streeft de Rabobank een leidende positie na op het
gebied van duurzaamheid. In afstemming met een groot aantal interne en externe stakehol
ders zullen deze uitgangspunten in 2013 uitgewerkt worden tot concrete doelstellingen voor
de komende jaren.
13 Strategie