Strategie Strategisch Kader 2013 - 2016: coöperatief, solide en ambitieus In het nieuwe Strategisch Kader schetst de Rabobank de contouren voor de periode tot 2016. De Rabobank wil dicht bij de klant zijn, midden in de samenleving staan en zich richten op een duurzame ontwikkeling. De producten moeten zo eenvoudig mogelijk zijn en uiteraard voorzien in een daadwerkelijke klantbehoefte. De medewerkers vervullen hierin een sleutelrol. De Rabobank is een universele relatiebank, zowel in Nederland als elders in de wereld. Ze wil dat blijven op basis van haar coöperatieve oriëntatie en uitgangspunten. In september 2012 is het Strategisch Kader 2013 - 2016 vastgesteld en vervolgens vertaald naar beleidsvoorstellen. Versterking van onderscheidend vermogen Marktbediening in Nederland De Rabobank stelt het belang van haar klanten voorop. Veel klanten maken nu moeilijke tijden door. In lijn met de coöperatieve beginselen tracht de Rabobank haar klanten waar mogelijk en verantwoord door deze lastige periode heen te loodsen. Om onderscheidend te blijven moet de coöperatieve identiteit nog meer inhoud krijgen. Het gaat erom dat de coöperatieve beginselen tastbaar, merkbaar en zichtbaar zijn voor de klanten en leden van de Rabobank. Hierbij spelen alle medewerkers een cruciale rol. Ook worden initiatieven ontplooid om de invloed en betrokkenheid van leden verder te vergroten. Zij zijn het immers die de bank scherp houden. Ook buiten Nederland zal de Rabobank nadrukkelijker de inter actie met haar klanten opzoeken, bijvoorbeeld via adviesraden of klantpanels. In Nederland is het de ambitie van de Rabobank om marktleider te zijn. Marktleiderschap is geen doel op zich, maar maakt het mogelijk om klanten vanuit een krachtige positie passende producten te bieden. Voldoende schaal is nodig om aan productontwikkeling en -innovatie te kunnen doen en om efficiënt te kunnen opereren. In de spaar- en hypotheekmarkt, in het midden- en kleinbedrijf en in het grootzakelijke segment heeft de Rabobank al leidende posities. De Rabobank wil deze leidende posities vasthouden en selectief versterken waar ze nog achterblijven bij de ambities. Als maatschappelijk betrokken bank blijft de Rabobank het voortouw nemen in belangrijke politieke en maatschappelijke discussies bijvoorbeeld over de woningmarkt en woningfinancieringen. Uiteindelijk wil de Rabobank in Nederland komen tot een model dat 'klantbelang centraal' combineert met een marktconform kostenniveau. In lijn met het coöperatieve uitgangspunt van soberheid in de bedrijfsvoering wordt daarbij gestreefd naar een structurele kosten verlaging in het Nederlandse retailbankbedrijf. Naast kostenoverwegingen noodzaken vooral veranderende klantbehoeften tot een kritische evaluatie van het vestigingsbeleid en de gehele bedieningsketen, van de lokale Rabobanken tot aan Rabobank Nederland. De verbon- 12 Jaarverslag 2012 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2012 | | pagina 13