Strategie
Strategisch Kader 2013 - 2016: coöperatief, solide
en ambitieus
In het nieuwe Strategisch Kader schetst de Rabobank de
contouren voor de periode tot 2016. De Rabobank wil dicht
bij de klant zijn, midden in de samenleving staan en zich
richten op een duurzame ontwikkeling. De producten
moeten zo eenvoudig mogelijk zijn en uiteraard voorzien
in een daadwerkelijke klantbehoefte. De medewerkers
vervullen hierin een sleutelrol. De Rabobank is een
universele relatiebank, zowel in Nederland als elders in de
wereld. Ze wil dat blijven op basis van haar coöperatieve
oriëntatie en uitgangspunten. In september 2012 is het
Strategisch Kader 2013 - 2016 vastgesteld en vervolgens
vertaald naar beleidsvoorstellen.
Versterking van onderscheidend vermogen
Marktbediening in Nederland
De Rabobank stelt het belang van haar klanten voorop. Veel klanten maken nu moeilijke
tijden door. In lijn met de coöperatieve beginselen tracht de Rabobank haar klanten waar
mogelijk en verantwoord door deze lastige periode heen te loodsen. Om onderscheidend te
blijven moet de coöperatieve identiteit nog meer inhoud krijgen. Het gaat erom dat de
coöperatieve beginselen tastbaar, merkbaar en zichtbaar zijn voor de klanten en leden van
de Rabobank. Hierbij spelen alle medewerkers een cruciale rol. Ook worden initiatieven
ontplooid om de invloed en betrokkenheid van leden verder te vergroten. Zij zijn het immers
die de bank scherp houden. Ook buiten Nederland zal de Rabobank nadrukkelijker de inter
actie met haar klanten opzoeken, bijvoorbeeld via adviesraden of klantpanels.
In Nederland is het de ambitie van de Rabobank om marktleider te zijn. Marktleiderschap is
geen doel op zich, maar maakt het mogelijk om klanten vanuit een krachtige positie passende
producten te bieden. Voldoende schaal is nodig om aan productontwikkeling en -innovatie te
kunnen doen en om efficiënt te kunnen opereren. In de spaar- en hypotheekmarkt, in het
midden- en kleinbedrijf en in het grootzakelijke segment heeft de Rabobank al leidende
posities. De Rabobank wil deze leidende posities vasthouden en selectief versterken waar ze
nog achterblijven bij de ambities. Als maatschappelijk betrokken bank blijft de Rabobank het
voortouw nemen in belangrijke politieke en maatschappelijke discussies bijvoorbeeld over de
woningmarkt en woningfinancieringen.
Uiteindelijk wil de Rabobank in Nederland komen tot een model dat 'klantbelang centraal'
combineert met een marktconform kostenniveau. In lijn met het coöperatieve uitgangspunt
van soberheid in de bedrijfsvoering wordt daarbij gestreefd naar een structurele kosten
verlaging in het Nederlandse retailbankbedrijf. Naast kostenoverwegingen noodzaken vooral
veranderende klantbehoeften tot een kritische evaluatie van het vestigingsbeleid en de
gehele bedieningsketen, van de lokale Rabobanken tot aan Rabobank Nederland. De verbon-
12 Jaarverslag 2012 Rabobank Groep