Rabobank: klantbelang en beheersing van risico's als uitgangspunt Vanzelfsprekend onderschrijft de Rabobank het belang van de Code Banken en beschouwt zij deze als een belangrijke stap voor de sector om de inrichting en werking van interne functies te verbeteren. Governance: raad van bestuur Belangrijke onderwerpen uit dit deel van de Code Banken zijn zorgplicht ('de klant centraal') en de moreel-ethische verklaring. Klant centraal Het centraal stellen van het belang van de klant en de zorgvuldige behandeling van de klant zijn verankerd in de Gedragscode Rabobank Groep en het Ambitiestatement van de Rabobank. Dit komt tot uiting in haar producten en diensten en in de wijze waarop die worden aangeboden. Het centraal stellen van het belang van de klant is voor de Rabobank geen nieuwe doelstelling. De basis hiervoor ligt in de coöperatieve structuur waarin klanten lid van de coöperatie kunnen worden en invloed kunnen uitoefenen op het functioneren van de bank. Al bij het ontstaan van de Rabobank, ruim 110 jaar gelden, was het dienen van het belang van leden, de klanten van de bank, het belangrijkste uitgangspunt. De Rabobank heeft al geruime tijd per groepsonderdeel een productgoedkeuringscommissie. Deze commissies toetsen producten op hun kwaliteit en beoordelen of de informatie die de klant ontvangt begrijpelijk, evenwichtig en volledig is. Ook toetsen deze commissies of nieuwe producten en diensten aansluiten op de behoefte van de klant en of het bestaande product aanbod nog aan de huidige eisen voldoet. De Rabobank is in 2011 doorgegaan met het ver eenvoudigen van het productassortiment. Dat geldt zowel voor hypotheken, betaal pakketten, consumptieve leenproducten, spaarproducten als beleggingsproducten. Hierdoor wordt het assortiment voor de klant overzichtelijk, duidelijk en dikwijls voordeliger. De Rabobank besteedt veel aandacht aan het vereenvoudigen van de taal in productinformatie, offertes en voorwaarden, zodat die voor de klant begrijpelijk en duidelijk zijn. Ook worden continu de informatie en teksten op de website verbeterd om klanten duidelijke, volledige en juiste informatie te verstrekken. De medewerkers van de lokale Rabobanken en Rabobank Nederland streven een hoogwaar dige en zorgvuldige dienstverlening na. De prestatieafspraken die met medewerkers worden gemaakt zijn evenwichtig, waarbij de variabele beloning volgens het gehanteerde performance managementsysteem relatief gematigd is. Klantgerichtheid is een kerncompetentie waarop medewerkers worden beoordeeld en die door de Rabobank ook bij het aannamebeleid van nieuwe medewerkers als belangrijk criterium wordt gehanteerd. Dat begint al bij de arbeids marktcommunicatie en bij vacatureteksten.Tijdens de introductieprogramma's voor nieuwe medewerkers wordt uitgebreid aandacht besteed aan de kernwaarden van de Rabobank: respect, integriteit, professionaliteit en duurzaamheid. Via managementrapportages en compliancerapportages worden de kwaliteit van de dienst verlening en de zorg voor de klant voortdurend gemonitord. Al deze elementen zorgen ervoor dat in de bedrijfscultuur van de Rabobank het belang van de klant daadwerkelijk centraal staat. Door deze cultuur en werkwijze blijft de klanttevredenheid hoog, zoals blijkt uit interne en externe onderzoeken. Moreel-ethische verklaring Alle leden van de raad van bestuur van de Rabobank hebben de moreel-ethische verklaring ondertekend en deze is op de website gepubliceerd. De in de moreel-ethische verklaring opgenomen principes worden doorlopend onder de aandacht van de medewerkers van de Rabobank Groep gebracht, waarbij de Gedragscode Rabobank Groep en het omgaan met dilemma's centraal staan. Deze gedragscode omvat alle in de moreel-ethische verklaring opgenomen principes. Het indiensttredingspakket voor nieuwe medewerkers verwijst naar de gedragscode en de arbeidsovereenkomst bevat hierover een paragraaf. Het hoofdstuk Corporate governance gaat nader in op de gedragscode. Los van de moreel-ethische verklaring en de gedragscode moet vooral de dagelijkse praktijk uitwijzen dat de Rabobank zich naar de geest van deze principes gedraagt. Dit wordt doorlopend getoetst. 95 Code Banken

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 96