factoren die juist energie geven, zoals bevlogenheid, in beeld gebracht. Vanaf 2010 krijgen
banken en directoraten een vitaliteitsscore teruggekoppeld uit het medewerkersonderzoek.
Er is sprake van vitaliteit wanneer er een goede balans bestaat tussen fysieke, mentale, sociale,
emotionele en inspirerende aspecten. Uitganspunt is dat een vitale medewerker productiever
is. De vitaliteitsscore Rabobank Nederland en lokale Rabobanken in 2011 is 64,6%. In 2011 is
gestart met het rookvrij maken van de gebouwen van Rabobank Nederland en uiterlijk 1 januari
2013 zijn alle gebouwen rookvrij. Medewerkers van Rabobank Nederland zijn daarnaast veelal
'Unplugged'gaan werken. De Arbodienst biedt trainingen en hulpmiddelen die een fysiek en
mentaal gezond werkgedrag bevorderen. Jaarlijks evalueert de Arbodienst Rabobank Groep
ook de activiteiten van vertrouwenspersonen. Hiermee ontstaat inzicht in aantal en aard van
de meldingen die bij de vertrouwenspersonen binnenkomen. In 2011 is 65% van de vertrou
wenspersonen benaderd en hiermee is het percentage gelijk gebleven ten opzichte van 2010.
Het aantal meldingen per vertrouwenspersoon is 2,6. Bij Robeco hebben in 2011 vijf mede
werkers contact gehad met de vertrouwenspersoon.
Geschillen en misstanden
Het doel van de adviseurs van de Geschillenregeling Arbeidsverhoudingen (GRA) is de manager
en medewerker samen op de eigen werkplek zo veel mogelijk naar een oplossing van hun
geschil te begeleiden. In 2011 nam het aantal geschillen dat door de GRA is behandeld sterk
toe. Er werden 335 geschillen in behandeling genomen, een stijging van bijna 100 ten opzichte
van 2010. De indruk is dat deze toename mede het gevolg is van uitgebreidere communicatie
over het bestaan en de mogelijkheden van de Geschillenregeling. Veel geschillen gingen over
toekomstmogelijkheden (40%) en het functioneren (20%). De overige geschillen hadden
betrekking op arbeidsvoorwaarden (17%), reorganisatie (12%) of de werkrelatie (11%).
Advisering was de meest toegepaste behandeling van de geschillen (82%). In 15% van de
geschillen was sprake van bemiddeling (5% telefonische bemiddeling en 10% mediation).
Van de mogelijkheid tot een bindende uitspraak door de Geschillencommissie Arbeids
verhoudingen werd zeer beperkt gebruikgemaakt: slechts in 3% van de geschillen. Dit betreft
negen geschillen, waarvan er uiteindelijk maar drie daadwerkelijk tot een zitting en uitspraak
zijn gekomen. Bij Robeco zijn twee geschillen gemeld en behandeld en bij De Lage Landen
zijn in 2011 geen geschillen gemeld.
De lokale Rabobanken en Rabobank Nederland beschikken over een Regeling Interne
Melding Misstanden (Klokkenluiderregeling). Op grond van die regeling is een externe
vertrouwenspersoon benoemd bij wie medewerkers misstanden kunnen melden.
Medewerkers van een aantal dochters van Rabobank Nederland kunnen eveneens van deze
regeling gebruikmaken; Robeco, Rabo Vastgoedgroep en De Lage Landen beschikken over
een eigen Klokkenluiderregeling. Medewerkers van de buitenlandse vestigingen kunnen
gebruikmaken van lokale meldingsregelingen of van het Trusted Persons Network (TPN) dat
door KPMG wordt aangeboden.
In 2011 ontving de externe vertrouwenspersoon tien meldingen of vragen van medewerkers.
Hiervan zijn er drie voorgelegd aan de vertrouwenscommissie Klokkenluiderregeling. Bij vijf
meldingen leidde het gesprek tussen de externe vertrouwenspersoon en de melder tot
voldoende inzicht bij de melder of besloot de melder van verdere behandeling af te zien.
Over twee meldingen besloot de externe vertrouwenspersoon dat deze niet bij de Klokken
luiderregeling thuishoorden; de melders zijn zo nodig doorverwezen naar een andere regeling.
In 2011 heeft de externe vertrouwenspersoon voor het eerst meldingen via het TPN ontvangen.
Het betrof een viertal meldingen, die alle aan de vertrouwenscommissie zijn voorgelegd.
Groepsbreed Beloningsbeleid
De Rabobank is van mening dat zij in 2011, evenals in voorgaande jaren, een prudent en
beheerst beloningsbeleid heeft gevoerd. Dit beloningsbeleid vindt ook zijn weerslag in het
door de raad van bestuur vastgestelde en door de raad van commissarissen goedgekeurde
Groepsbreed Beloningsbeleid (GBB). In het GBB zijn de uitgangspunten van het belonings
beleid, zoals opgenomen in de in 2010 uitgebrachte Visie op belonen, nader uitgewerkt.
De Rabobank vaart daarbij haar eigen - relatief gematigde - koers bij de vaststelling van de
hoogte van de beloningen.
85
Medewerkers