Medewerkers Inleiding 2011 was op HR-gebied een enerverend jaar. De nieuwe HR Visie en de Visie op Management Development zagen het licht. Deze visies gaan in op de toekomst van het werken bij de Rabobank. Daarnaast domineerde het project RN 2011 de agenda. Dit programma heeft ingrijpende consequenties voor een substantiële groep medewerkers van Rabobank Nederland. In de tweede helft van 2011 stond het beloningsvraagstuk nadrukkelijk in de schijnwerpers. In kort tijdsbestek werd een Groepsbreed Beloningsbeleid ontwikkeld en ingevoerd. Tot slot was 2011 ook een cao-jaar. Met de vakorganisaties werd een nieuwe collectieve arbeidsovereen komst aangegaan voor de Rabobank, De Lage Landen en Rabo Vastgoed. HR-visie 'Mensen verbinden de Bank' is de actualisatie van de HR-visie 'Mensen maken de bank, nog beter'. Deze visie is opgebouwd langs vier perspectieven van verbondenheid. Verbonden met de klant, de samenleving, met elkaar en met de toekomst. Deze perspectieven sluiten naadloos aan bij de coöperatieve opvattingen van de Rabobank. Uit de HR-visie zijn drie HR-uitdagingen gedestilleerd: duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling van persoonlijk leiderschap en flexibiliteit. De HR-visie vormt één geheel met de visies op andere HR-thema's, zoals belonen, leren en ontwikkelen en management development. Management development De wens om management development naar een hoger niveau te tillen, heeft geleid tot de nieuwe Visie op management development: 'Het verhaal van MD: next level MD'. De essentie van de nieuwe visie is de noodzaak nadrukkelijker aan te sluiten bij de ontwikkeling van de organisatie, conform het Strategisch Kader. In 2011 werd ook een begin gemaakt met het hernieuwde managementcurriculum, het opleidingsprogramma voor managers en teamleiders binnen de Rabobank Groep. In dit programma wordt de context van de Rabobank geschetst en worden managers uitgedaagd deze te vertalen naar hun eigen jaarplannen en dagelijkse praktijk. Hierbij leren ze effectief de dialoog aan te gaan met hun medewerkers. Inzicht en overzicht in opleiden In een snel veranderende wereld vraagt de Rabobank van haar medewerkers dat ze voort durend bijleren om zo het eigen vakmanschap op hoog niveau te houden. De opleidings systemen die dit proces tot nu toe ondersteunden, bleken niet meer toekomstvast. In 2011 is het nieuwe leersysteem ontwikkeld, getest en geïmplementeerd bij 17 proefbanken. Resultaat is een efficiënter logistiek opleidingsproces. Daarnaast krijgen medewerkers zo inzicht in de kwalificaties die zij al bezitten en de ontwikkelingsmogelijkheden die relevant zijn voor hun functie. Doordat het management goed inzicht krijgt in de kwalificaties van medewerkers, ondersteunt het systeem ook de dialoog over vakmanschap tussen manager en medewerker. Het systeem wordt begin 2012 bij alle lokale Rabobanken geïmplementeerd. Inzetbaarheid Met de verwachte krapte en de uittocht van de babyboomgeneratie uit de arbeidsmarkt, neemt het belang van inzetbaarheid de komende jaren flink toe. De Rabobank onderkent het belang hiervan en heeft daarom in het voorjaar onderzoek gedaan naar duurzame inzetbaarheid. 81 Medewerkers

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 82