Medewerkers
Inleiding
2011 was op HR-gebied een enerverend jaar. De nieuwe HR Visie en de Visie op
Management Development zagen het licht. Deze visies gaan in op de toekomst
van het werken bij de Rabobank. Daarnaast domineerde het project RN 2011 de
agenda. Dit programma heeft ingrijpende consequenties voor een substantiële
groep medewerkers van Rabobank Nederland. In de tweede helft van 2011 stond
het beloningsvraagstuk nadrukkelijk in de schijnwerpers. In kort tijdsbestek werd
een Groepsbreed Beloningsbeleid ontwikkeld en ingevoerd. Tot slot was 2011 ook
een cao-jaar. Met de vakorganisaties werd een nieuwe collectieve arbeidsovereen
komst aangegaan voor de Rabobank, De Lage Landen en Rabo Vastgoed.
HR-visie
'Mensen verbinden de Bank' is de actualisatie van de HR-visie 'Mensen maken de bank, nog
beter'. Deze visie is opgebouwd langs vier perspectieven van verbondenheid. Verbonden met
de klant, de samenleving, met elkaar en met de toekomst. Deze perspectieven sluiten naadloos
aan bij de coöperatieve opvattingen van de Rabobank. Uit de HR-visie zijn drie HR-uitdagingen
gedestilleerd: duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling van persoonlijk leiderschap en flexibiliteit.
De HR-visie vormt één geheel met de visies op andere HR-thema's, zoals belonen, leren en
ontwikkelen en management development.
Management development
De wens om management development naar een hoger niveau te tillen, heeft geleid tot de
nieuwe Visie op management development: 'Het verhaal van MD: next level MD'. De essentie
van de nieuwe visie is de noodzaak nadrukkelijker aan te sluiten bij de ontwikkeling van de
organisatie, conform het Strategisch Kader. In 2011 werd ook een begin gemaakt met het
hernieuwde managementcurriculum, het opleidingsprogramma voor managers en teamleiders
binnen de Rabobank Groep. In dit programma wordt de context van de Rabobank geschetst
en worden managers uitgedaagd deze te vertalen naar hun eigen jaarplannen en dagelijkse
praktijk. Hierbij leren ze effectief de dialoog aan te gaan met hun medewerkers.
Inzicht en overzicht in opleiden
In een snel veranderende wereld vraagt de Rabobank van haar medewerkers dat ze voort
durend bijleren om zo het eigen vakmanschap op hoog niveau te houden. De opleidings
systemen die dit proces tot nu toe ondersteunden, bleken niet meer toekomstvast. In 2011
is het nieuwe leersysteem ontwikkeld, getest en geïmplementeerd bij 17 proefbanken.
Resultaat is een efficiënter logistiek opleidingsproces. Daarnaast krijgen medewerkers zo
inzicht in de kwalificaties die zij al bezitten en de ontwikkelingsmogelijkheden die relevant
zijn voor hun functie. Doordat het management goed inzicht krijgt in de kwalificaties van
medewerkers, ondersteunt het systeem ook de dialoog over vakmanschap tussen manager en
medewerker. Het systeem wordt begin 2012 bij alle lokale Rabobanken geïmplementeerd.
Inzetbaarheid
Met de verwachte krapte en de uittocht van de babyboomgeneratie uit de arbeidsmarkt, neemt
het belang van inzetbaarheid de komende jaren flink toe. De Rabobank onderkent het belang
hiervan en heeft daarom in het voorjaar onderzoek gedaan naar duurzame inzetbaarheid.
81
Medewerkers