Leasing Sterk resultaat door verbeterde marges en lagere waardeveranderingen www.delagelanden.com Ondanks de moeilijke economische omstandigheden was 2011 voor De Lage Landen een succesvol jaar. Lagere waardeveranderingen en hogere rentebaten leidden tot een stijging van het nettoresultaat met 103 miljoen euro tot 304 miljoen euro. Actief portefeuillebeheer resulteerde in hogere volumes en verbeterde marges. Bovendien herstelden de restwaarderesultaten van diverse leaseproducten. De kredietportefeuille groeide met 2,4 miljard euro tot 28,1 miljard euro. Het aandeel food en agri werd in lijn met het strategisch plan verder uitgebreid en kwam uit op 27,4% (26,8%) van de portefeuille. De Nederlandse kredieten vormden 24,5% (25,3%) van de portefeuille. Mede door de overname van een portefeuille met consumentenkredieten van Achmea, groeiden de consumentenkredieten met 28% tot 1,3 miljard euro. Voor de tweede maal op rij werd De Lage Landen verkozen tot Green Lessor of the Year. Deze onderscheiding onderstreept het duurzaamheidsbeleid van De Lage Landen. Hierbij streeft ze naar een minimale wereldwijde klimaatvoetafdruk en een positieve impact op de lokale gemeenschappen in de landen waar ze opereert. Over De Lage Landen De Lage Landen biedt wereldwijd financieringsoplossingen aan bedrijven en consumenten met als voornaamste merken De Lage Landen, Athlon Car Lease, Freo en Fideaal. In de Nederlandse equipmentleasemarkt is De Lage Landen marktleider. De Lage Landen ondersteunt de Rabobank bij het realiseren van marktleiderschap in Nederland door het aanbieden van equipmentlease, autolease, factoring en consumptief krediet. Internationaal streeft De Lage Landen naar vergroting van het aandeel food en agri in haar leaseportefeuille. Met haar uit gebreide internationale vendorfinance- en autoleasingnetwerk biedt De Lage Landen een goed platform voor synergie met andere onderdelen van de Rabobank Groep. Strategie De strategie van De Lage Landen is gericht op het verder optimaliseren van de portefeuille. Binnen de Vendor Finance-divisie wordt onderzocht op welke manier bestaande klanten beter ondersteund kunnen worden. Binnen de strategie staat samenwerking met andere onderdelen van de Rabobank Groep centraal. In Nederland wordt sinds jaar en dag intensief samengewerkt met de lokale Rabobanken. Ook internationaal groeit de samenwerking, bijvoorbeeld in Polen waar De Lage Landen een joint venture heeft met Bank BGZ, en in China waar Rabobank International en De Lage Landen een samenwerkingsverband zijn aangegaan met de Agri cultural Bank of China. Met het programma OneDLL wordt de interne verbinding tussen de verschillende onderdelen van De Lage Landen verder verstevigd. Vendor Finance De activiteiten van De Lage Landen zijn onderverdeeld in twee divisies, te weten Vendor Finance en Finance Mobility Solutions. In de markt voor vendor finance worden partnerships aangegaan met leveranciers van kapitaalgoederen, bijvoorbeeld in de vorm van een joint 70 Jaarverslag 2011 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 71