Leasing
Sterk resultaat door verbeterde marges en lagere
waardeveranderingen
www.delagelanden.com
Ondanks de moeilijke economische omstandigheden was 2011 voor De Lage
Landen een succesvol jaar. Lagere waardeveranderingen en hogere rentebaten
leidden tot een stijging van het nettoresultaat met 103 miljoen euro tot 304
miljoen euro. Actief portefeuillebeheer resulteerde in hogere volumes en
verbeterde marges. Bovendien herstelden de restwaarderesultaten van diverse
leaseproducten. De kredietportefeuille groeide met 2,4 miljard euro tot 28,1
miljard euro. Het aandeel food en agri werd in lijn met het strategisch plan verder
uitgebreid en kwam uit op 27,4% (26,8%) van de portefeuille. De Nederlandse
kredieten vormden 24,5% (25,3%) van de portefeuille. Mede door de overname
van een portefeuille met consumentenkredieten van Achmea, groeiden de
consumentenkredieten met 28% tot 1,3 miljard euro. Voor de tweede maal op rij
werd De Lage Landen verkozen tot Green Lessor of the Year. Deze onderscheiding
onderstreept het duurzaamheidsbeleid van De Lage Landen. Hierbij streeft ze
naar een minimale wereldwijde klimaatvoetafdruk en een positieve impact op de
lokale gemeenschappen in de landen waar ze opereert.
Over De Lage Landen
De Lage Landen biedt wereldwijd financieringsoplossingen aan bedrijven en consumenten met
als voornaamste merken De Lage Landen, Athlon Car Lease, Freo en Fideaal. In de Nederlandse
equipmentleasemarkt is De Lage Landen marktleider. De Lage Landen ondersteunt de
Rabobank bij het realiseren van marktleiderschap in Nederland door het aanbieden van
equipmentlease, autolease, factoring en consumptief krediet. Internationaal streeft De Lage
Landen naar vergroting van het aandeel food en agri in haar leaseportefeuille. Met haar uit
gebreide internationale vendorfinance- en autoleasingnetwerk biedt De Lage Landen een
goed platform voor synergie met andere onderdelen van de Rabobank Groep.
Strategie
De strategie van De Lage Landen is gericht op het verder optimaliseren van de portefeuille.
Binnen de Vendor Finance-divisie wordt onderzocht op welke manier bestaande klanten beter
ondersteund kunnen worden. Binnen de strategie staat samenwerking met andere onderdelen
van de Rabobank Groep centraal. In Nederland wordt sinds jaar en dag intensief samengewerkt
met de lokale Rabobanken. Ook internationaal groeit de samenwerking, bijvoorbeeld in Polen
waar De Lage Landen een joint venture heeft met Bank BGZ, en in China waar Rabobank
International en De Lage Landen een samenwerkingsverband zijn aangegaan met de Agri
cultural Bank of China. Met het programma OneDLL wordt de interne verbinding tussen de
verschillende onderdelen van De Lage Landen verder verstevigd.
Vendor Finance
De activiteiten van De Lage Landen zijn onderverdeeld in twee divisies, te weten Vendor
Finance en Finance Mobility Solutions. In de markt voor vendor finance worden partnerships
aangegaan met leveranciers van kapitaalgoederen, bijvoorbeeld in de vorm van een joint
70
Jaarverslag 2011 Rabobank Groep