Maatschappelijke dialoog De Rabobank is een maatschappelijk betrokken onderneming die actief de dialoog aangaat met stakeholders over maatschappelijke trends en issues. De uitkomsten van deze dialoog worden verwerkt in het duurzaamheidsbeleid en gedeeld met medewerkers, zodat ze op een verantwoorde en zakelijke wijze kunnen omgaan met de dilemma's die ze in hun dienstverlening ondervinden. Dialoog over zaken die ertoe doen Uitgangspunt voor de dialoog met stakeholders vormt het materialiteitsprincipe. Dat wil zeggen dat de Rabobank in dialoog wil treden over zaken die grote impact hebben op de bank, haar stakeholders en de samenleving. Hierbij baseert de Rabobank zich op haar eigen verwachtingen voor de toekomst, op externe bronnen en onderzoek, en op de zaken die stakeholders belangrijk vinden. De volgende stakeholdersgroepen worden onderscheiden: klanten, medewerkers, belangen organisaties van klanten, overheden en maatschappelijke organisaties. De dialoog met stake holders wordt onder meer gevoerd door commercieel verantwoordelijke afdelingen met hun klanten en belangenorganisaties van klanten. Daarnaast is de Rabobank in dialoog met diverse maatschappelijke organisaties over tal van maatschappelijke onderwerpen en over het maat schappelijke beleid van de Rabobank. Actief betrokken bij de dienstverlening Stakeholders zoals ledenraden en jongerenraden van lokale Rabobanken worden actief betrokken bij het beleid en de dienstverlening van de bank. Ook wordt het duurzaamheids beleid besproken in medezeggenschapsorganen en worden maatschappelijke organisaties betrokken bij de uitwerking van beleid op het gebied van bijvoorbeeld mensenrechten, biodiversiteit en de wapenindustrie. Maatschappelijke kwesties en beleidsontwikkeling De maatschappelijke thema's die voor alle kernactiviteiten relevant zijn en die centraal staan in het maatschappelijke beleid zijn: mensenrechten, milieu en klimaat, dierenwelzijn, consumentenbelangen (transparante dienstverlening, productveiligheid, voedselzekerheid), integriteit (waaronder anticorruptie), en het beleid voor de wapenindustrie. Over deze thema's ontstaan steeds internationale beleidskaders van intergouvernementele organisaties (Verenigde Naties, OESO) en duurzaamheidsstandaarden (IFC Performance Standards, IS026000, Equator Principles, GRI). Deze laatste standaarden worden zowel steeds verder geconcretiseerd als onderling verder geharmoniseerd. De Rabobank is in het verslagjaar begonnen met het aan passen van het beleid aan deze externe kaders. Voorbeelden hiervan zijn de aanscherping van het beleid met betrekking tot mensenrechten en biodiversiteit. In 2012 wordt het beleid verder aangepast aan deze externe ontwikkelingen. Dialoog met externe stakeholders Het bijdragen aan voedselzekerheid en het verduurzamen van de food- en agribusiness en andere waardeketens behoren tot de kernthema's van het MVO-beleid van de Rabobank. Op het gebied van verduurzaming van waardeketens in de food- en agrisector neemt de Rabobank actief deel aan internationale stakeholderdialogen, samen met intergouvernementele organisaties, het bedrijfsleven, en maatschappelijke organisaties. Voorbeelden hiervan zijn het 59 Strategisch kader Hoogwaardig duurzaamheidsbeleid

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 60