MVO kernissues - policies Rabobank
Kernwaarden I Food en Agribusiness I MVO kernissues I Supply Chain
Rabobank I Principles I I Policies
1 Respect
2 Integriteit
3 Professionaliteit
4 Duurzaamheid
Ondertekende
convenanten.
UN Global Compact
UNEP statement
Equator principles
OESO richtlijnen
Voldoende en veilige
productie van voedsel
1 Mensenrechten
Verantwoord gebruik van I
natuurlijke hulpbronnen I 3 Dierenwelzijn
Bijdrage aan welbewuste
keuzes van burgers en
klanten
Verantwoord houden en
verzorgen van dieren
Bevorderen van sociaal
welzijn
4 Integriteit
5 Consumentenbelangen
Aquacultuur
Biobrandstoffen
Bosbouw
Mijnbouw
Olie Gas
Suikerriet
Uitsluitingsbeleid
Vanuit de coöperatieve opvattingen en de strategische ambitie van de Rabobank is een
viertal kernwaarden geformuleerd: respect, integriteit, professionaliteit en duurzaamheid.
Het is belangrijk voor de Rabobank dat klanten hun bank hierin herkennen. De kernwaarden
zijn het fundament van de groepsbrede gedragscode en het handelen van de medewerkers
van de Rabobank. De Rabobank Groep heeft verder verschillende externe en interne richtlijnen
onderschreven met algemene principes voor de dienstverlening, bijvoorbeeld die van de
Verenigde Naties, de OESO, de Internationale Kamer van Koophandel en het Internationaal
Arbeidsbureau. Een overzicht van de gehanteerde richtlijnen en principes is te vinden op:
www.rabobank.com/mvo-richtlijnen.
Sturen met kernprestatie-indicatoren (KPI's)
De ambitie van de Rabobank om een van de meest duurzame financiële instellingen ter wereld
te zijn, zal in 2012 opnieuw getoetst worden door middel van een ratingbureau. De vier kern
thema's van het Rabobank MVO-beleid zijn 1streven naar een veilige en duurzame voedsel
voorziening, 2) vernieuwing van productiemethoden en stimulering van efficiënt en duurzaam
energiegebruik, 3) bevorderen van gelijke kansen en economische participatie en 4) bevorderen
van de lokale samenhang en samenwerking in binnen- en buitenland. Intern is deze ambitie
vertaald in een aantal kernprestatie-indicatoren (KPI's):
1klanten helpen duurzaam te ondernemen;
2. klanten helpen verantwoord te beleggen;
3. samenwerking binnen gemeenschappen ondersteunen;
4. klimaatneutrale en energie-efficiënte uitvoering van de dienstverlening.
Deze KPI's dienen voor alle eenheden als uitgangspunt voor hun eigen MVO-beleid. Over de
realisatie daarvan wordt per kwartaal gerapporteerd aan de raad van bestuur en de raad van
commissarissen. De KPI's hebben betrekking op de kernbusiness van de banken op het onder
steunen van onze klanten. Elke eenheid van onze Groep geeft er een eigen, passende invulling
aan. De KPI's dienen dus meer als inspiratiebron dan als taakstellend kader. Dat maakt het
lastig om meetbare doelstellingen te bepalen op groepsniveau; maar op indirect niveau is wel
vast te stellen of er voortgang is bereikt op de indicatoren: of klanten tevreden zijn over onze
(duurzame, coöperatieve) dienstverlening, hoe stabiel we als financiële instelling zijn, hoe
transparant ons MVO-beleid is etc.
In 2012 zullen het duurzaamheids- en het coöperatiebeleid van de Rabobank Groep geïnte
greerd worden en verder toegespitst worden op onze manier van bankieren enerzijds en op
onze sleutelrol in de internationale voedselzekerheid anderzijds. Dit zal mogelijk impact
hebben op de KPI's voor MVO.
56
Jaarverslag 2011 Rabobank Groep