MVO kernissues - policies Rabobank Kernwaarden I Food en Agribusiness I MVO kernissues I Supply Chain Rabobank I Principles I I Policies 1 Respect 2 Integriteit 3 Professionaliteit 4 Duurzaamheid Ondertekende convenanten. UN Global Compact UNEP statement Equator principles OESO richtlijnen Voldoende en veilige productie van voedsel 1 Mensenrechten Verantwoord gebruik van I natuurlijke hulpbronnen I 3 Dierenwelzijn Bijdrage aan welbewuste keuzes van burgers en klanten Verantwoord houden en verzorgen van dieren Bevorderen van sociaal welzijn 4 Integriteit 5 Consumentenbelangen Aquacultuur Biobrandstoffen Bosbouw Mijnbouw Olie Gas Suikerriet Uitsluitingsbeleid Vanuit de coöperatieve opvattingen en de strategische ambitie van de Rabobank is een viertal kernwaarden geformuleerd: respect, integriteit, professionaliteit en duurzaamheid. Het is belangrijk voor de Rabobank dat klanten hun bank hierin herkennen. De kernwaarden zijn het fundament van de groepsbrede gedragscode en het handelen van de medewerkers van de Rabobank. De Rabobank Groep heeft verder verschillende externe en interne richtlijnen onderschreven met algemene principes voor de dienstverlening, bijvoorbeeld die van de Verenigde Naties, de OESO, de Internationale Kamer van Koophandel en het Internationaal Arbeidsbureau. Een overzicht van de gehanteerde richtlijnen en principes is te vinden op: www.rabobank.com/mvo-richtlijnen. Sturen met kernprestatie-indicatoren (KPI's) De ambitie van de Rabobank om een van de meest duurzame financiële instellingen ter wereld te zijn, zal in 2012 opnieuw getoetst worden door middel van een ratingbureau. De vier kern thema's van het Rabobank MVO-beleid zijn 1streven naar een veilige en duurzame voedsel voorziening, 2) vernieuwing van productiemethoden en stimulering van efficiënt en duurzaam energiegebruik, 3) bevorderen van gelijke kansen en economische participatie en 4) bevorderen van de lokale samenhang en samenwerking in binnen- en buitenland. Intern is deze ambitie vertaald in een aantal kernprestatie-indicatoren (KPI's): 1klanten helpen duurzaam te ondernemen; 2. klanten helpen verantwoord te beleggen; 3. samenwerking binnen gemeenschappen ondersteunen; 4. klimaatneutrale en energie-efficiënte uitvoering van de dienstverlening. Deze KPI's dienen voor alle eenheden als uitgangspunt voor hun eigen MVO-beleid. Over de realisatie daarvan wordt per kwartaal gerapporteerd aan de raad van bestuur en de raad van commissarissen. De KPI's hebben betrekking op de kernbusiness van de banken op het onder steunen van onze klanten. Elke eenheid van onze Groep geeft er een eigen, passende invulling aan. De KPI's dienen dus meer als inspiratiebron dan als taakstellend kader. Dat maakt het lastig om meetbare doelstellingen te bepalen op groepsniveau; maar op indirect niveau is wel vast te stellen of er voortgang is bereikt op de indicatoren: of klanten tevreden zijn over onze (duurzame, coöperatieve) dienstverlening, hoe stabiel we als financiële instelling zijn, hoe transparant ons MVO-beleid is etc. In 2012 zullen het duurzaamheids- en het coöperatiebeleid van de Rabobank Groep geïnte greerd worden en verder toegespitst worden op onze manier van bankieren enerzijds en op onze sleutelrol in de internationale voedselzekerheid anderzijds. Dit zal mogelijk impact hebben op de KPI's voor MVO. 56 Jaarverslag 2011 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 57