Hoogwaardig duurzaamheidsbeleid Duurzaamheidsprofiel De Rabobank heeft duurzaamheid als een van haar kernwaarden benoemd die de basis vormen voor haar dienstverlening. Zo geeft de bank vorm aan wat ook wel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) genoemd wordt. De Rabobank Groep heeft een primaire oriëntatie op haar klanten en op de samenleving en draagt bij aan een duurzame ontwikkeling van welvaart en welzijn. Vanuit deze kernwaarde en haar toonaangevende positie in de wereldwijde food- en agri business wil de Rabobank bijdragen aan het duurzaam voeden van de negen miljard monden die er binnen enkele tientallen jaren op de wereld zullen zijn. Coöperatief, verantwoord en duurzaam Als grote financiële instelling wil ook de Rabobank haar verantwoordelijkheid nemen in het maatschappelijk verantwoord verlenen van haar diensten: de klant centraal, met oog voor de samenleving, nu en in de toekomst. Ook mag van de Rabobank verwacht worden dat ze actief bijdraagt aan een duurzame ont wikkeling van de werkgebieden waarin ze actief is. Zo is het project IN2030 erop gericht dat de bank en haar klanten zich een beeld vormen van sociaaleconomische ontwikkelingen in hun woon- en werkgebied. In ontwikkelingslanden zet de bank haar coöperatieve kennis en kunde in om mensen te helpen met de eerste stappen op de weg naar economische ontwikkeling. Gedragscode Rabobank Groep De Rabobank Groep legt zichzelf hoge normen op voor de wijze waarop ze omgaat met klanten, partners, medewerkers en de samenleving in het algemeen. Deze zijn weergegeven in de Gedragscode Rabobank Groep waarin ook de kernwaarden van de Rabobank Groep zijn opgenomen, te weten: - integriteit: ze wil in haar handelen eerlijk, oprecht, zorgvuldig en betrouwbaar zijn; - respect: ze werkt samen op basis van respect, waardering en betrokkenheid; - professionaliteit: ze is haar klanten van dienst met hoogwaardige kennis en faciliteiten; - duurzaamheid: ze wil bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving in economische, sociale en ecologische zin. Het creëren en onderhouden van aandacht voor de Gedragscode Rabobank Groep en de bij behorende kernwaarden is een continu proces waaraan ook in 2011 veel aandacht is besteed. Zo heeft in het verslagjaar 82% van de lokale Rabobanken de waarden en normen van de Rabobank besproken. In seniormanagementopleidingen wordt actief aandacht geschonken aan dit onderwerp. Dat gebeurt ook in de TalentenCoöperatie en de verschillende introductie programma's voor medewerkers en door MVO e-learning. MVO e-learning kwam gedurende het verslagjaar beschikbaar en per jaareinde hebben 2.006 medewerkers er gebruik van gemaakt. De essentie is telkens: het stimuleren van dialoog bij complexe en gevoelige kwesties. In 2011 is bijzondere aandacht besteed aan de opvolging van de moreel-ethische verklaring uit de Code Banken, die nauw gerelateerd is aan de Gedragscode Rabobank Groep. In 2012 gaat extra aandacht uit naar het zichtbaar maken van de impact van de Gedragscode. Voor Rabobank International is een start gemaakt met een verdere verankering van de Gedragscode door in samenhang met andere activiteiten de kernwaarden en de code nadrukkelijk onder de aandacht van medewerkers van Rabobank International te brengen. 54 Jaarverslag 2011 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 55