aan de zakelijke klanten te verbreden en het aantal zakelijke klanten verder uit te breiden.
De internationale wholesalebankingactiviteiten zijn gericht op de food- en agrisector.
De Rabobank treedt in deze sector van oudsher op als kennisbank en wil wereldwijd de
leidende food- en agribank zijn. In 2011 besteedde het internationale wholesalebankbedrijf
vooral aandacht aan haar bestaande food- en agriklanten. Met haar internationale aanwezig
heid en lokale marktbekendheid kon ze haar klantbediening optimaliseren en nog beter
voldoen aan individuele klantwensen. Het internationale rural- en retailbankbedrijf richt
zich op food- en agriklanten in de zakelijke markt en op particuliere klanten, in het bijzonder
voor het aantrekken van spaargelden, in een select aantal prominente food- en agrilanden.
Na uitbreiding van haar retailnetwerkin belangrijke food- en agriregio's in 2010 richtte de
Rabobank zich in 2011 op verdere integratie van deze activiteiten in de bestaande retail-
activiteiten. In directe contacten met klanten is gewerkt aan het verder verduurzamen van
de waardeketens in de food- en agrisector.
Pijler 1marktleiderschap in Nederland
De wholesalemarkt voor Nederlandse klanten wordt opgedeeld in de markt voor large
corporates en de markt voor mid corporates. In het mid-corporatesegment wordt gestreefd
naar huisbankierschap. In de markt voor large corporates heeft de Rabobank zich als doel
gesteld een leidende rol te vervullen in zichtbare transacties. Klanten die in deze markt acteren
zijn op zoek naar een betrouwbare partner voor de lange termijn. Deze partner wordt gekozen
op basis van wederzijds vertrouwen, dat voortkomt uit een jarenlange goede relatie tussen bank
en klant. Met de campagne 'Een wereldspeler die zichzelf blijft' is het imago van de Rabobank
op de grootzakelijke markt bijgesteld. De Rabobank heeft een groot internationaal netwerken
een toenemend aantal internationaal actieve klanten bankiert bij de Rabobank. Ook vrijwel alle
beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Uit cijfers van TNS-NIPO, die werden gerapporteerd
in de Financiële Monitor van september 2011, bleek dat de Rabobank in 2011 marktleider is
geworden in de grootzakelijke markt. Bovendien zag de markt de Rabobank in 2011 als meest
toonaangevende bank voor complexe financiële dienstverlening in het grootzakelijke
segment. Bij de uitreiking van de Mergers Acquisitions Award 2011 werd de verkoop van
Action aan 31 uitgeroepen tot beste M&A-deal van het jaar 2011.
De ingezette activiteiten op de wholesalemarkt vielen samen met een sterk veranderde
situatie op de grootzakelijke markt. Bedrijven waren, met name in de tweede helft van 2011,
terughoudend ten aanzien van het doen van investeringen wat de groeimogelijkheden
heeft beperkt.
Pijler 2: dé internationale food- en agribank
Internationaal wholesalebanking
De internationale wholesalebankingactiviteiten richten zich op de food- en agrisector, waarin
de Rabobank een leidende rol vervult. Met een breed productenpalet worden klanten in de
gehele voedselketen wereldwijd bediend. Daarnaast richt internationaal wholesalebanking
zich op grote Nederlandse klanten buiten de food- en agrisector. Om de klantbediening te
optimaliseren zijn allianties aangegaan met belangrijke productspecialisten zoals Rothschild
en Jefferies. Dit leidt tot een verdieping en verbreding van de dienstverlening, resulterend in
stijgende inkomsten per klant. In 2011 is een bankvergunning verkregen in India, waarmee de
Rabobank ook in deze belangrijke markt haar food- en agrikennis volledig kan inzetten. En in
China is er behalve in Shanghai nu ook een kantoor in Beijing. In Brazilië is sprake van een forse
groei, mede door de zich sterk ontwikkelende handelsstromen naar vooral Azië. De handels- en
goederenfinanciering, die zich kenmerkt door relatief korte looptijden en het zelfliquiderende
karakter, heeft zich binnen het internationale wholesalebankbedrijf ontwikkeld tot een belang
rijke activiteit, die uitstekend past bij de focus op de wereldwijde food- en agrisector.
Internationale rural- en retailbankbedrijf
Het internationale rural- en retailbankbedrijf is een groeiend bedrijfsonderdeel dat zich richt
op financiering van agrarische ondernemers en community banking. Na de uitbreiding van het
internationale rural- en retailnetwerk door overnames in Californië in 2010 werd in 2011 de
nadruk gelegd op verdere integratie van deze acquisities met de bestaande plaatselijke retail-
35
Strategisch kader Internationaal: prominente food- en agribank