aan de zakelijke klanten te verbreden en het aantal zakelijke klanten verder uit te breiden. De internationale wholesalebankingactiviteiten zijn gericht op de food- en agrisector. De Rabobank treedt in deze sector van oudsher op als kennisbank en wil wereldwijd de leidende food- en agribank zijn. In 2011 besteedde het internationale wholesalebankbedrijf vooral aandacht aan haar bestaande food- en agriklanten. Met haar internationale aanwezig heid en lokale marktbekendheid kon ze haar klantbediening optimaliseren en nog beter voldoen aan individuele klantwensen. Het internationale rural- en retailbankbedrijf richt zich op food- en agriklanten in de zakelijke markt en op particuliere klanten, in het bijzonder voor het aantrekken van spaargelden, in een select aantal prominente food- en agrilanden. Na uitbreiding van haar retailnetwerkin belangrijke food- en agriregio's in 2010 richtte de Rabobank zich in 2011 op verdere integratie van deze activiteiten in de bestaande retail- activiteiten. In directe contacten met klanten is gewerkt aan het verder verduurzamen van de waardeketens in de food- en agrisector. Pijler 1marktleiderschap in Nederland De wholesalemarkt voor Nederlandse klanten wordt opgedeeld in de markt voor large corporates en de markt voor mid corporates. In het mid-corporatesegment wordt gestreefd naar huisbankierschap. In de markt voor large corporates heeft de Rabobank zich als doel gesteld een leidende rol te vervullen in zichtbare transacties. Klanten die in deze markt acteren zijn op zoek naar een betrouwbare partner voor de lange termijn. Deze partner wordt gekozen op basis van wederzijds vertrouwen, dat voortkomt uit een jarenlange goede relatie tussen bank en klant. Met de campagne 'Een wereldspeler die zichzelf blijft' is het imago van de Rabobank op de grootzakelijke markt bijgesteld. De Rabobank heeft een groot internationaal netwerken een toenemend aantal internationaal actieve klanten bankiert bij de Rabobank. Ook vrijwel alle beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Uit cijfers van TNS-NIPO, die werden gerapporteerd in de Financiële Monitor van september 2011, bleek dat de Rabobank in 2011 marktleider is geworden in de grootzakelijke markt. Bovendien zag de markt de Rabobank in 2011 als meest toonaangevende bank voor complexe financiële dienstverlening in het grootzakelijke segment. Bij de uitreiking van de Mergers Acquisitions Award 2011 werd de verkoop van Action aan 31 uitgeroepen tot beste M&A-deal van het jaar 2011. De ingezette activiteiten op de wholesalemarkt vielen samen met een sterk veranderde situatie op de grootzakelijke markt. Bedrijven waren, met name in de tweede helft van 2011, terughoudend ten aanzien van het doen van investeringen wat de groeimogelijkheden heeft beperkt. Pijler 2: dé internationale food- en agribank Internationaal wholesalebanking De internationale wholesalebankingactiviteiten richten zich op de food- en agrisector, waarin de Rabobank een leidende rol vervult. Met een breed productenpalet worden klanten in de gehele voedselketen wereldwijd bediend. Daarnaast richt internationaal wholesalebanking zich op grote Nederlandse klanten buiten de food- en agrisector. Om de klantbediening te optimaliseren zijn allianties aangegaan met belangrijke productspecialisten zoals Rothschild en Jefferies. Dit leidt tot een verdieping en verbreding van de dienstverlening, resulterend in stijgende inkomsten per klant. In 2011 is een bankvergunning verkregen in India, waarmee de Rabobank ook in deze belangrijke markt haar food- en agrikennis volledig kan inzetten. En in China is er behalve in Shanghai nu ook een kantoor in Beijing. In Brazilië is sprake van een forse groei, mede door de zich sterk ontwikkelende handelsstromen naar vooral Azië. De handels- en goederenfinanciering, die zich kenmerkt door relatief korte looptijden en het zelfliquiderende karakter, heeft zich binnen het internationale wholesalebankbedrijf ontwikkeld tot een belang rijke activiteit, die uitstekend past bij de focus op de wereldwijde food- en agrisector. Internationale rural- en retailbankbedrijf Het internationale rural- en retailbankbedrijf is een groeiend bedrijfsonderdeel dat zich richt op financiering van agrarische ondernemers en community banking. Na de uitbreiding van het internationale rural- en retailnetwerk door overnames in Californië in 2010 werd in 2011 de nadruk gelegd op verdere integratie van deze acquisities met de bestaande plaatselijke retail- 35 Strategisch kader Internationaal: prominente food- en agribank

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 36