Internationaal: prominente food-
en agribank
Leidende wholesalebank in Nederland en sterke groei
bij Direct Banking
www. ra bo ba n k.co m
Na het herstel in 2010 was er, met name in de tweede helft van 2011, sprake van
stagnatie van de economische groei. Ondanks de wereldwijde trend bij bedrijven
om hun schuldenniveau terug te brengen, nam de kredietportefeuille van
Rabobank International met 8% toe tot 106,6 miljard euro. Het aandeel food en
agri in de portefeuille groeide met 3,2 procentpunt tot 47,7%. De fundingpositie
van de bank werd verder versterkt door een flinke toename van de Direct
Banking-activiteiten; de spaargelden namen bij deze activiteiten met 41% toe
tot 16,4 miljard euro. Het bedrijfsresultaat is 5% lager uitgevallen dan vorig jaar.
Dit houdt vooral verband met lagere marges op kredietverlening en hogere
kosten voor het aantrekken van spaargelden. Ook zijn de kosten gestegen door
investeringen in het buitenlandse kantorennetwerk, groei van het personeels
bestand en investeringen in het operationele platform. De waardeveranderingen
stegen met 15% tot 686 miljoen euro en liggen met 73 basispunten van de
gemiddelde kredietverlening boven het langjarige gemiddelde van 54 basis
punten. De nettowinst bij het wholesalebankbedrijf en het internationaal retail-
bankbedrijf kwam uit op 781 miljoen euro. De sinds 2010 ingezette activiteiten op
de wholesalemarkt leidden ertoe dat de Rabobank in 2011 de leidende wholesale
bank voor Nederlandse grootzakelijke klanten werd. Het aantal bedrijven dat de
Rabobank als huisbankier ziet, steeg in het mid-corporatesegment en de
Rabobank werd de maatstaf op de markt voor large corporates. Internationaal
wordt de Rabobank erkend als leidende food- en agribank. Het wereldwijd
concentreren op de belangrijkste food- en agrisectoren werpt zijn vruchten af.
Door een betere benutting van het uitgebreide internationale netwerk neemt
het aantal transacties over landsgrenzen toe.
Rabo Development heeft minderheidsbelangen in zeven partnerbanken die
werkgelegenheid bieden aan meer dan 20.000 mensen. Zij onderzocht in 2011
de samenwerkingsmogelijkheden met banken in Oost- en Zuid-Afrika en
Zuidoost Azië.
Strategie Rabobank International
Rabobank International richt zich in haar strategie op een brede dienstverlening in Nederland
en internationaal op de food- en agrisector. De strategie is vastgelegd in drie pijlers:
1marktleiderschap in Nederland;
2. dé internationale food- en agribank;
3. optimale benutting van specialistische kennis en producten.
Uitgangspunt van de strategie is een klantrelatie voor de lange termijn. In de wholesalemarkt in
Nederland ondersteunt Rabobank International de lokale Rabobanken in hun dienstverlening
aan de grootzakelijke markt. De top van de Nederlandse bedrijvenmarkt wordt door Rabobank
International zelf bediend. In deze markt zijn in 2011 de kansen benut om de dienstverlening
34
Jaarverslag 2011 Rabobank Groep