Internationaal: prominente food- en agribank Leidende wholesalebank in Nederland en sterke groei bij Direct Banking www. ra bo ba n k.co m Na het herstel in 2010 was er, met name in de tweede helft van 2011, sprake van stagnatie van de economische groei. Ondanks de wereldwijde trend bij bedrijven om hun schuldenniveau terug te brengen, nam de kredietportefeuille van Rabobank International met 8% toe tot 106,6 miljard euro. Het aandeel food en agri in de portefeuille groeide met 3,2 procentpunt tot 47,7%. De fundingpositie van de bank werd verder versterkt door een flinke toename van de Direct Banking-activiteiten; de spaargelden namen bij deze activiteiten met 41% toe tot 16,4 miljard euro. Het bedrijfsresultaat is 5% lager uitgevallen dan vorig jaar. Dit houdt vooral verband met lagere marges op kredietverlening en hogere kosten voor het aantrekken van spaargelden. Ook zijn de kosten gestegen door investeringen in het buitenlandse kantorennetwerk, groei van het personeels bestand en investeringen in het operationele platform. De waardeveranderingen stegen met 15% tot 686 miljoen euro en liggen met 73 basispunten van de gemiddelde kredietverlening boven het langjarige gemiddelde van 54 basis punten. De nettowinst bij het wholesalebankbedrijf en het internationaal retail- bankbedrijf kwam uit op 781 miljoen euro. De sinds 2010 ingezette activiteiten op de wholesalemarkt leidden ertoe dat de Rabobank in 2011 de leidende wholesale bank voor Nederlandse grootzakelijke klanten werd. Het aantal bedrijven dat de Rabobank als huisbankier ziet, steeg in het mid-corporatesegment en de Rabobank werd de maatstaf op de markt voor large corporates. Internationaal wordt de Rabobank erkend als leidende food- en agribank. Het wereldwijd concentreren op de belangrijkste food- en agrisectoren werpt zijn vruchten af. Door een betere benutting van het uitgebreide internationale netwerk neemt het aantal transacties over landsgrenzen toe. Rabo Development heeft minderheidsbelangen in zeven partnerbanken die werkgelegenheid bieden aan meer dan 20.000 mensen. Zij onderzocht in 2011 de samenwerkingsmogelijkheden met banken in Oost- en Zuid-Afrika en Zuidoost Azië. Strategie Rabobank International Rabobank International richt zich in haar strategie op een brede dienstverlening in Nederland en internationaal op de food- en agrisector. De strategie is vastgelegd in drie pijlers: 1marktleiderschap in Nederland; 2. dé internationale food- en agribank; 3. optimale benutting van specialistische kennis en producten. Uitgangspunt van de strategie is een klantrelatie voor de lange termijn. In de wholesalemarkt in Nederland ondersteunt Rabobank International de lokale Rabobanken in hun dienstverlening aan de grootzakelijke markt. De top van de Nederlandse bedrijvenmarkt wordt door Rabobank International zelf bediend. In deze markt zijn in 2011 de kansen benut om de dienstverlening 34 Jaarverslag 2011 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 35