Rabobank; een bank voor ondernemers De Rabobank werkt als klantgerichte bank samen met ondernemers aan duurzame economische ontwikkeling. De Rabobank vindt het belangrijk om in deze, voor klanten vaak moeilijke tijden, vooral ook voorspelbaar en consistent te blijven. Een helder voorbeeld is de EHEC-crisis die rond Hemelvaart 2011 uitbrak in Duitsland en die de Nederlandse tuinbouwsector ernstig heeft getroffen. Snel na het uitbreken van de crisis kwam de Rabobank met een uitgebreid pakket maatregelen om de getroffen tuinders te helpen. Hiermee konden snel vertrouwen en zekerheid worden geboden. Met een schade van enkele honderden miljoenen euro, exclusief de schade bij andere partners in de keten en enkele bedrijfssluitingen, zijn de uiteindelijke gevolgen voor de sector zeer groot. Het zal nog een aantal jaren duren voordat de sector deze financiële klap weer geheel te boven is. De opstelling van de Rabobank in de EHEC-crisis en het feit dat de afdeling Bijzonder Beheer er veelal in slaagt om bedrijven die in problemen zijn geraakt weer gezond te krijgen, zijn voorbeelden van de wijze waarop de Rabobank het klantbelang dient. Start voorbereiding Floriade In 2011 zijn de voorbereidingen voor de Floriade gestart. Deze wereldtuinbouwtentoonstelling vindt plaats van 5 april tot en met 7 oktober 2012 in de regio Venlo. De thema's die tijdens de Floriade centraal staan, passen uitstekend bij de ambitie van de Rabobank om de wereldwijd leidende food- en agribank te zijn. De Floriade is bovendien een uitermate geschikt platform voor duurzaamheid, innovatie en kennisoverdracht en wil een flinke impuls geven aan de economie in Noord-Limburg, in het bijzonder aan het tuinbouwgebied GreenPark Venlo. Het Floriadeterrein maakt na 2012 deel uit van GreenPark Venlo en wordt duurzaam doorontwikkeld. De Rabobank is als founder van de Floriade sterk betrokken bij de ontwikkeling van deze wereldtentoonstelling en bij de vele, vaak ook eigen, activiteiten. De bank is in 2011 gestart met de bouw van het eigen paviljoen Rabo Earth Walk, naar verwachting een van de toonaan gevende paviljoens van de Floriade, waar ten minste 2 miljoen bezoekers worden verwacht. Verzekeren Aantal verkochte verzekeringen Interpolis groeit Interpolis is onderdeel van Achmea en heeft een leidende positie in de verzekeringsmarkt in Nederland. De lokale Rabobanken zijn de enige aanbieders van de verzekeringen van Interpolis. Het aantal Alles in één Polissen bleef in 2011 ongeveer stabiel op 1.320.000 (1.321.000). 58% van de klanten heeft drie of meer rubrieken in de Alles in één Polis. Bij de lokale Rabobanken heeft ongeveer 19% van de particulieren klanten een Alles in één Polis en ongeveer 28% van de zakelijke klanten een Bedrijven Compact Polis of een ZekerVanJeZaak Polis. Het aantal klanten met een Bedrijven Compact Polis daalde ten gunste van het aantal klanten met een ZekerVanJeZaak Polis. De Interpolis ZekerVanJeZaak Polis werd in 2008 ont wikkeld voor ondernemingen met een omzet tot 1 miljoen euro. Het aantal ZekerVanJeZaak Polissen groeide in 2011 tot 44.000 (31.000). Interpolis biedt de zorgverzekering Interpolis ZorgActief aan, een van de snelst groeiende zorgverzekeringen van Nederland. In 2011 steeg het aantal ZorgActief Polissen met 11 tot 199.000 (179.000). De assurantieprovisies bij de lokale Rabobanken daalden met 6% tot 308 (328) miljoen euro. De provisies uit schadeverzeke ringen kwamen uit op 308 (316) miljoen euro. Als gevolg van negatieve provisieopbrengsten uit hoofde van het afkopen van vooruit ontvangen provisies kwamen de provisies uit levens verzekeringen uit op 0 (12) miljoen euro. Transparante verzekeringsprovisie Interpolis betaalt aan de Rabobank, als bemiddelaar voor haar verzekeringen, een vergoeding voor de dienstverlening aan klanten. De hoogte van deze vergoeding is vanaf 1 november 2011 volledig transparant gemaakt voor de Alles in één Polissen. Op de polis staat voortaan aangegeven welk deel van de premie als vergoeding aan de lokale Rabobank wordt betaald. De Rabobank en Interpolis gaan hiermee een stap verder dan het voorstel van de overheid, dat inhoudt dat alleen klanten die hierom vragen inzicht moeten krijgen. Tegelijkertijd met het transparant maken van de vergoeding passen Interpolis en de Rabobank ook de wijze waarop de vergoeding wordt berekend aan. In plaats van een percentage van de premie hanteren ze vaste vergoedingen die gerelateerd zijn aan de inspanningen die de Rabobank levert om de klant van dienst te zijn. Periodiek controleert de bank of de verzekeringen van de klant nog actueel zijn. 31 Strategisch kader Brede dienstverlening in Nederland

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 32