Rabobank; een bank voor ondernemers
De Rabobank werkt als klantgerichte bank samen met ondernemers aan duurzame economische
ontwikkeling. De Rabobank vindt het belangrijk om in deze, voor klanten vaak moeilijke tijden,
vooral ook voorspelbaar en consistent te blijven. Een helder voorbeeld is de EHEC-crisis die rond
Hemelvaart 2011 uitbrak in Duitsland en die de Nederlandse tuinbouwsector ernstig heeft
getroffen. Snel na het uitbreken van de crisis kwam de Rabobank met een uitgebreid pakket
maatregelen om de getroffen tuinders te helpen. Hiermee konden snel vertrouwen en zekerheid
worden geboden. Met een schade van enkele honderden miljoenen euro, exclusief de schade
bij andere partners in de keten en enkele bedrijfssluitingen, zijn de uiteindelijke gevolgen voor
de sector zeer groot. Het zal nog een aantal jaren duren voordat de sector deze financiële klap
weer geheel te boven is. De opstelling van de Rabobank in de EHEC-crisis en het feit dat de
afdeling Bijzonder Beheer er veelal in slaagt om bedrijven die in problemen zijn geraakt weer
gezond te krijgen, zijn voorbeelden van de wijze waarop de Rabobank het klantbelang dient.
Start voorbereiding Floriade
In 2011 zijn de voorbereidingen voor de Floriade gestart. Deze wereldtuinbouwtentoonstelling
vindt plaats van 5 april tot en met 7 oktober 2012 in de regio Venlo. De thema's die tijdens de
Floriade centraal staan, passen uitstekend bij de ambitie van de Rabobank om de wereldwijd
leidende food- en agribank te zijn. De Floriade is bovendien een uitermate geschikt platform
voor duurzaamheid, innovatie en kennisoverdracht en wil een flinke impuls geven aan de
economie in Noord-Limburg, in het bijzonder aan het tuinbouwgebied GreenPark Venlo. Het
Floriadeterrein maakt na 2012 deel uit van GreenPark Venlo en wordt duurzaam doorontwikkeld.
De Rabobank is als founder van de Floriade sterk betrokken bij de ontwikkeling van deze
wereldtentoonstelling en bij de vele, vaak ook eigen, activiteiten. De bank is in 2011 gestart
met de bouw van het eigen paviljoen Rabo Earth Walk, naar verwachting een van de toonaan
gevende paviljoens van de Floriade, waar ten minste 2 miljoen bezoekers worden verwacht.
Verzekeren
Aantal verkochte verzekeringen Interpolis groeit
Interpolis is onderdeel van Achmea en heeft een leidende positie in de verzekeringsmarkt
in Nederland. De lokale Rabobanken zijn de enige aanbieders van de verzekeringen van
Interpolis. Het aantal Alles in één Polissen bleef in 2011 ongeveer stabiel op 1.320.000
(1.321.000). 58% van de klanten heeft drie of meer rubrieken in de Alles in één Polis. Bij de
lokale Rabobanken heeft ongeveer 19% van de particulieren klanten een Alles in één Polis en
ongeveer 28% van de zakelijke klanten een Bedrijven Compact Polis of een ZekerVanJeZaak
Polis. Het aantal klanten met een Bedrijven Compact Polis daalde ten gunste van het aantal
klanten met een ZekerVanJeZaak Polis. De Interpolis ZekerVanJeZaak Polis werd in 2008 ont
wikkeld voor ondernemingen met een omzet tot 1 miljoen euro. Het aantal ZekerVanJeZaak
Polissen groeide in 2011 tot 44.000 (31.000). Interpolis biedt de zorgverzekering Interpolis
ZorgActief aan, een van de snelst groeiende zorgverzekeringen van Nederland. In 2011 steeg
het aantal ZorgActief Polissen met 11 tot 199.000 (179.000). De assurantieprovisies bij de
lokale Rabobanken daalden met 6% tot 308 (328) miljoen euro. De provisies uit schadeverzeke
ringen kwamen uit op 308 (316) miljoen euro. Als gevolg van negatieve provisieopbrengsten
uit hoofde van het afkopen van vooruit ontvangen provisies kwamen de provisies uit levens
verzekeringen uit op 0 (12) miljoen euro.
Transparante verzekeringsprovisie
Interpolis betaalt aan de Rabobank, als bemiddelaar voor haar verzekeringen, een vergoeding
voor de dienstverlening aan klanten. De hoogte van deze vergoeding is vanaf 1 november
2011 volledig transparant gemaakt voor de Alles in één Polissen. Op de polis staat voortaan
aangegeven welk deel van de premie als vergoeding aan de lokale Rabobank wordt betaald.
De Rabobank en Interpolis gaan hiermee een stap verder dan het voorstel van de overheid,
dat inhoudt dat alleen klanten die hierom vragen inzicht moeten krijgen. Tegelijkertijd met het
transparant maken van de vergoeding passen Interpolis en de Rabobank ook de wijze waarop
de vergoeding wordt berekend aan. In plaats van een percentage van de premie hanteren ze
vaste vergoedingen die gerelateerd zijn aan de inspanningen die de Rabobank levert om de
klant van dienst te zijn. Periodiek controleert de bank of de verzekeringen van de klant nog
actueel zijn.
31
Strategisch kader Brede dienstverlening in Nederland