van de Rabobank op het gebied van mobiel bankieren benadrukt. Naast de ontwikkelingen
rondom de Rabo Bankieren App werd de mobiele portemonnee MiniTix genoemd. Dankzij
MiniTix kan op 3.200 locaties in Nederland met de mobiele telefoon besteld en betaald
worden. Ook in tientallen bedrijfs-, sport-, zorgcentra-, en schoolkantines is betalen met de
mobiele portemonnee mogelijk. Vanuit sponsoring heeft de Rabobank deze manier van
betalen als eerste geïntroduceerd bij hockeyclubs.
De Rabobank onderschrijft de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële
Instellingen en heeft diverse maatregelen getroffen om de beschikbaarheid, integriteit en
vertrouwelijkheid van klantgegevens te waarborgen. Veel bekende websites hebben in 2011 te
maken gehad met cyberaanvallen. Ook de website van de Rabobank kreeg hiermee in 2011 te
maken. Bij de Rabobank zijn hierbij geen gegevens van klanten vrijgekomen en hebben zij geen
financiële schade geleden. Wel was internetbankieren tijdelijk niet toegankelijk. Onderzoeks
bureau Gartner ziet cybercrime en beschikbaarheidsaanvallen als een nieuwe realiteit. In 2011
zijn meerdere klanten van de Rabobank slachtoffer geworden van phishing en skimming-
activiteiten. De Rabobank heeft het afgelopen jaar extra preventie- en detectiemaatregelen
ingevoerd om de effecten van de toenemende cybercrime zo klein mogelijk te houden.
Consument klaar voor iDEAL Mobiel
De Rabobank heeft in 2011 onderzocht op welke manier de huidige Rabo Bankieren App kan
worden uitgebreid met iDEAL Mobiel. IDEAL Mobiel is een mobiele betaaldienst waarmee
klanten bij webwinkels kunnen bestellen en betalen via hun mobiele telefoon. De introductie
van iDEAL Mobiel vindt plaats in de eerste helft van 2012. Om ondernemers te helpen om de
nieuwe kansen van e-commerce te benutten heeft de Rabobank eind 2011 een visie op
e-commerce uitgebracht, waarin de gevolgen van het nieuwe consumentengedrag staan
beschreven. Met de introductie van de Rabo OmniKassa heeft de Rabobank één kassa
ontwikkeld voor alle verkoopkanalen, wat de ondernemer helpt om grip te houden op de
Food en agri
Toonaangevend partner in food en agri door duurzaam
marktleiderschap
De Rabobank heeft een lange traditie als financier en kennis
centrum voor de agrarische sector. In 2011 kwam het markt
aandeel uit op 83% (84%). De Rabobank investeert in visie- en
kennisontwikkeling voor klanten en medewerkers op het
gebied van food- en agribusiness. Dit is vertaald in een aantal
belangrijke thema's: verduurzaming, internationalisering,
markt, maatschappij, innovatie en gezondheid.
Binnen de veehouderij zijn het vooral de thema's ammoniak,
dierenwelzijn, mest en ruimtelijke ordening die effect hebben
op bedrijven en de financiering van deze bedrijven. De maatschappelijke omgeving vraagt om
verandering en vernieuwing.
De tuinbouwsector is in 2011 op de proef gesteld. Rabobank was in 2011 op diverse niveaus
deelnemer in maatschappelijke discussies over tuinbouw en zal daar ook in 2012 mee door
gaan. Ook is er in samenwerking met Rabobank International veel aandacht besteed aan
verduurzaming in de voedselketen.
Eind 2011 werd de studie'Het nieuwe melken'(toekomst van de Nederlandse melkvee
houderij) gelanceerd, die gedurende 2012 breed zal worden uitgerold. Daarnaast werden de
studies 'Voer voor varkenshouders'en 'Groeipijn op weg naar volwassenheid' (Nederlandse
melkgeitenhouderij) uitgebracht, die bijdragen aan de strategievorming van de ondernemers
in deze sectoren. Het convenant 'Uitvoeringsagenda duurzame veehouderij', dat werd onder
schreven door de Rabobank, werd actief ondersteund. Tenslotte werd ook veel aandacht
besteed aan bedrijfsopvolging en -beëindiging. Dit thema zal ook in 2012 een zeer actueel
onderwerp blijven in de primaire agrarische sector.
verschillende betaalstromen.
2007 2008 2009 2010 2011