van de Rabobank op het gebied van mobiel bankieren benadrukt. Naast de ontwikkelingen rondom de Rabo Bankieren App werd de mobiele portemonnee MiniTix genoemd. Dankzij MiniTix kan op 3.200 locaties in Nederland met de mobiele telefoon besteld en betaald worden. Ook in tientallen bedrijfs-, sport-, zorgcentra-, en schoolkantines is betalen met de mobiele portemonnee mogelijk. Vanuit sponsoring heeft de Rabobank deze manier van betalen als eerste geïntroduceerd bij hockeyclubs. De Rabobank onderschrijft de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen en heeft diverse maatregelen getroffen om de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van klantgegevens te waarborgen. Veel bekende websites hebben in 2011 te maken gehad met cyberaanvallen. Ook de website van de Rabobank kreeg hiermee in 2011 te maken. Bij de Rabobank zijn hierbij geen gegevens van klanten vrijgekomen en hebben zij geen financiële schade geleden. Wel was internetbankieren tijdelijk niet toegankelijk. Onderzoeks bureau Gartner ziet cybercrime en beschikbaarheidsaanvallen als een nieuwe realiteit. In 2011 zijn meerdere klanten van de Rabobank slachtoffer geworden van phishing en skimming- activiteiten. De Rabobank heeft het afgelopen jaar extra preventie- en detectiemaatregelen ingevoerd om de effecten van de toenemende cybercrime zo klein mogelijk te houden. Consument klaar voor iDEAL Mobiel De Rabobank heeft in 2011 onderzocht op welke manier de huidige Rabo Bankieren App kan worden uitgebreid met iDEAL Mobiel. IDEAL Mobiel is een mobiele betaaldienst waarmee klanten bij webwinkels kunnen bestellen en betalen via hun mobiele telefoon. De introductie van iDEAL Mobiel vindt plaats in de eerste helft van 2012. Om ondernemers te helpen om de nieuwe kansen van e-commerce te benutten heeft de Rabobank eind 2011 een visie op e-commerce uitgebracht, waarin de gevolgen van het nieuwe consumentengedrag staan beschreven. Met de introductie van de Rabo OmniKassa heeft de Rabobank één kassa ontwikkeld voor alle verkoopkanalen, wat de ondernemer helpt om grip te houden op de Food en agri Toonaangevend partner in food en agri door duurzaam marktleiderschap De Rabobank heeft een lange traditie als financier en kennis centrum voor de agrarische sector. In 2011 kwam het markt aandeel uit op 83% (84%). De Rabobank investeert in visie- en kennisontwikkeling voor klanten en medewerkers op het gebied van food- en agribusiness. Dit is vertaald in een aantal belangrijke thema's: verduurzaming, internationalisering, markt, maatschappij, innovatie en gezondheid. Binnen de veehouderij zijn het vooral de thema's ammoniak, dierenwelzijn, mest en ruimtelijke ordening die effect hebben op bedrijven en de financiering van deze bedrijven. De maatschappelijke omgeving vraagt om verandering en vernieuwing. De tuinbouwsector is in 2011 op de proef gesteld. Rabobank was in 2011 op diverse niveaus deelnemer in maatschappelijke discussies over tuinbouw en zal daar ook in 2012 mee door gaan. Ook is er in samenwerking met Rabobank International veel aandacht besteed aan verduurzaming in de voedselketen. Eind 2011 werd de studie'Het nieuwe melken'(toekomst van de Nederlandse melkvee houderij) gelanceerd, die gedurende 2012 breed zal worden uitgerold. Daarnaast werden de studies 'Voer voor varkenshouders'en 'Groeipijn op weg naar volwassenheid' (Nederlandse melkgeitenhouderij) uitgebracht, die bijdragen aan de strategievorming van de ondernemers in deze sectoren. Het convenant 'Uitvoeringsagenda duurzame veehouderij', dat werd onder schreven door de Rabobank, werd actief ondersteund. Tenslotte werd ook veel aandacht besteed aan bedrijfsopvolging en -beëindiging. Dit thema zal ook in 2012 een zeer actueel onderwerp blijven in de primaire agrarische sector. verschillende betaalstromen. 2007 2008 2009 2010 2011

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 31