Marktaandeel HID in Handel, industrie en dienstverlening Rabobank grootzakelijk marktleider Het marktaandeel van de Rabobank Groep in de handel, industrie en dienstverlening is in 2011 stabiel gebleven op 42% (42%6). In het verslagjaar is de Rabobank marktleider geworden in het hele grootzakelijke segment in Nederland, zo blijkt uit de jongste meting van TNS-NIPO. In de grootzakelijke markt van ondernemingen met een omzet tussen 10 en 250 miljoen euro ziet 31% van de ondernemingen de Rabobank mÊ mt.HlHl als hun primaire huisbankier. Daarnaast zagen bedrijven met 2007 2008 2009 2010 2011 een omzet tussen 30 en 250 miljoen euro in juni van het verslagjaar de Rabobank als meest toonaangevende bank voor complexe financiële dienstverlening in het grootzakelijke segment. Sinds 2010 heeft de Rabobank ingezet op groei in het grootzakelijke segment; deze inspanningen zijn nu beloond. Naast acquisitie van nieuwe klanten is blijvende aandacht voor bestaande klanten erg belang rijk, zeker in het huidige economische klimaat. Kredietverlening aan het MKB Bij veel ondernemers is in de loop van 2011 het beeld ontstaan dat banken onterecht goede ondernemersplannen afwijzen. De Rabobank blijft krediet verlenen aan bedrijven met een gezond langetermijnperspectief. In het kredietverleningsproces wordt met de klant mee gedacht. Als het niet aannemelijk lijkt dat het geld terugkomt, is het niet alleen in het belang van de bank, maar ook in het belang van de klant om de financiering af te wijzen. In een debat met ondernemers rondom het centrale thema 'Zit de kredietmarkt voor het MKB op slot?' werd eind 2011 gesproken over de wijze waarop de Rabobank omgaat met kredietverlening aan het midden- en kleinbedrijf en zijn genoemde zaken toegelicht en bediscussieerd. Rabobank verdiept samenwerking met Qredits Qredits is in 2008 mede met steun van de Rabobank opgezet en richt zich op het financieren van (startende) ondernemers met een financieringsbehoefte die niet bij het reguliere bank wezen terechtkunnen. Het gaat hierbij onder andere om ondernemers die meer begeleiding nodig hebben dan de bank kan bieden, bijvoorbeeld vanwege een te grote taalachterstand. De Rabobank heeft in 2011 de samenwerking met Qredits op een drietal punten verder verdiept. Allereerst is de bekendheid van Qredits bij lokale Rabobanken verstevigd, evenals de inbedding van Qredits in de dagelijkse werkpraktijk. Hierdoor kunnen meer ondernemers doorverwezen worden. Ten tweede is besloten het maximumfinancieringsbedrag te verhogen van 35.000 euro naar 50.000 euro. Deze verhoging maakt het mogelijk een bredere groep ondernemers te helpen met een microfinanciering. Als laatste is in 2011 gestart met de voor bereiding voor het leveren van Rabobank-coaches aan Qredits en zijn ondernemers. Hierdoor kan de Rabobank ondernemers niet alleen doorverwijzen, maar ze ook zelf actief helpen om hun onderneming succesvol te maken. Met deze verdiepingsslagen was de Rabobank in 2011 nog beter in staat om bij te dragen aan de financiering van (startende) ondernemers in Nederland. Betalen Uitbreiding dienstverlening via directe kanalen De Rabobank wil haar klanten ongeacht plaats of tijd van dienst kunnen zijn via (mobiel) internet. De Rabobank heeft inmiddels 410.000 klanten die mobiel bankieren en dit aantal blijft flink groeien. Inmiddels gaat bij circa 40% van de internetbankierensessies via de mobiele telefoon. Om de voorsprong te kunnen behouden die de Rabobank heeft op dit gebied, is in 2011 de zelfserviceomgeving verder ontwikkeld. De Rabobank heeft het aanmeldproces voor mobiel bankieren vereenvoudigd en een saldochecker toegevoegd. Hiermee kan de klant, als hij daarvoor kiest, zijn saldo zien zonder in te loggen. De Rabo Bankieren App is doorontwikkeld voor andere toestellen, zodat bankieren op de mobiel voor nog meer klanten eenvoudig toegankelijk wordt. Ook is er aan de Rabo Bankieren App voor de iPhone een scanfaciliteit 6 cijfer 2010 is aangepast ais gevolg toegevoegd om acceptgiro's mobiel te betalen. De waardering van klanten blijkt onder andere van een definitiewijziging. uit de Banking Finance ICT Innovation Award 2011Met deze award wordt de voortrekkersrol 29 Strategisch kader Brede dienstverlening in Nederland

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 30