Marktaandeel HID
in
Handel, industrie en dienstverlening
Rabobank grootzakelijk marktleider
Het marktaandeel van de Rabobank Groep in de handel,
industrie en dienstverlening is in 2011 stabiel gebleven op
42% (42%6). In het verslagjaar is de Rabobank marktleider
geworden in het hele grootzakelijke segment in Nederland, zo
blijkt uit de jongste meting van TNS-NIPO. In de grootzakelijke
markt van ondernemingen met een omzet tussen 10 en 250
miljoen euro ziet 31% van de ondernemingen de Rabobank
mÊ mt.HlHl als hun primaire huisbankier. Daarnaast zagen bedrijven met
2007 2008 2009 2010 2011 een omzet tussen 30 en 250 miljoen euro in juni van het
verslagjaar de Rabobank als meest toonaangevende bank
voor complexe financiële dienstverlening in het grootzakelijke segment. Sinds 2010 heeft de
Rabobank ingezet op groei in het grootzakelijke segment; deze inspanningen zijn nu beloond.
Naast acquisitie van nieuwe klanten is blijvende aandacht voor bestaande klanten erg belang
rijk, zeker in het huidige economische klimaat.
Kredietverlening aan het MKB
Bij veel ondernemers is in de loop van 2011 het beeld ontstaan dat banken onterecht goede
ondernemersplannen afwijzen. De Rabobank blijft krediet verlenen aan bedrijven met een
gezond langetermijnperspectief. In het kredietverleningsproces wordt met de klant mee
gedacht. Als het niet aannemelijk lijkt dat het geld terugkomt, is het niet alleen in het belang
van de bank, maar ook in het belang van de klant om de financiering af te wijzen. In een debat
met ondernemers rondom het centrale thema 'Zit de kredietmarkt voor het MKB op slot?' werd
eind 2011 gesproken over de wijze waarop de Rabobank omgaat met kredietverlening aan het
midden- en kleinbedrijf en zijn genoemde zaken toegelicht en bediscussieerd.
Rabobank verdiept samenwerking met Qredits
Qredits is in 2008 mede met steun van de Rabobank opgezet en richt zich op het financieren
van (startende) ondernemers met een financieringsbehoefte die niet bij het reguliere bank
wezen terechtkunnen. Het gaat hierbij onder andere om ondernemers die meer begeleiding
nodig hebben dan de bank kan bieden, bijvoorbeeld vanwege een te grote taalachterstand.
De Rabobank heeft in 2011 de samenwerking met Qredits op een drietal punten verder
verdiept. Allereerst is de bekendheid van Qredits bij lokale Rabobanken verstevigd, evenals
de inbedding van Qredits in de dagelijkse werkpraktijk. Hierdoor kunnen meer ondernemers
doorverwezen worden. Ten tweede is besloten het maximumfinancieringsbedrag te verhogen
van 35.000 euro naar 50.000 euro. Deze verhoging maakt het mogelijk een bredere groep
ondernemers te helpen met een microfinanciering. Als laatste is in 2011 gestart met de voor
bereiding voor het leveren van Rabobank-coaches aan Qredits en zijn ondernemers. Hierdoor
kan de Rabobank ondernemers niet alleen doorverwijzen, maar ze ook zelf actief helpen om hun
onderneming succesvol te maken. Met deze verdiepingsslagen was de Rabobank in 2011 nog
beter in staat om bij te dragen aan de financiering van (startende) ondernemers in Nederland.
Betalen
Uitbreiding dienstverlening via directe kanalen
De Rabobank wil haar klanten ongeacht plaats of tijd van dienst kunnen zijn via (mobiel)
internet. De Rabobank heeft inmiddels 410.000 klanten die mobiel bankieren en dit aantal
blijft flink groeien. Inmiddels gaat bij circa 40% van de internetbankierensessies via de mobiele
telefoon. Om de voorsprong te kunnen behouden die de Rabobank heeft op dit gebied, is in
2011 de zelfserviceomgeving verder ontwikkeld. De Rabobank heeft het aanmeldproces voor
mobiel bankieren vereenvoudigd en een saldochecker toegevoegd. Hiermee kan de klant, als
hij daarvoor kiest, zijn saldo zien zonder in te loggen. De Rabo Bankieren App is doorontwikkeld
voor andere toestellen, zodat bankieren op de mobiel voor nog meer klanten eenvoudig
toegankelijk wordt. Ook is er aan de Rabo Bankieren App voor de iPhone een scanfaciliteit
6 cijfer 2010 is aangepast ais gevolg toegevoegd om acceptgiro's mobiel te betalen. De waardering van klanten blijkt onder andere
van een definitiewijziging. uit de Banking Finance ICT Innovation Award 2011Met deze award wordt de voortrekkersrol
29
Strategisch kader Brede dienstverlening in Nederland