Hypotheekproducten als beste beoordeeld In het verslagjaar kwam uit een onderzoek van de Consumentenbond de Rabo Opbouw- Hypotheekals beste uit de bus. De Consumentenbond heeft in zijn onderzoek 27 hypotheekaan bieders en hun producten beoordeeld, waarbij de voorwaarden van de Rabo OpbouwHypotheek het beste scoorden. MoneyView heeft de hypotheekproducten van Obvion als beste beoordeeld. Dit onafhanke lijke onderzoeksbureau heeft in zijn onderzoek zeventig hypotheekproducten beoordeeld op onderdelen als rentevaststelling, duur van de geldigheid van de offerte, toepassing van een boete bij verkoop van de woning en de mogelijkheid om de hypotheek mee te nemen bij de aankoop van een nieuwe woning. De Obvion Basis Hypotheek scoorde het hoogst in de categorie budgethypotheken en de in 2011 geïntroduceerde Obvion Compact Hypotheek behaalde de tweede plaats. Obvion won dit jaar ook de Gouden Spreekbuis 2011 en de Performance Award Hypotheekverstrekker 2011. Hypotheekoffertes beter leesbaar Om de transparantie van financiële producten nog beter te maken, is de informatie bij hypo theekoffertes hertaald in beter begrijpelijk Nederlands. Door ander en makkelijker woord gebruik, kan de klant de informatie in de offerte beter vinden en begrijpen. Zowel klanten als adviseurs zijn zeer positief over de vernieuwde offerte. Regeling OpMaat In 2010 startte de Rabobank met de uitvoering van de Regeling OpMaat. De Rabobank heeft deze regeling uitgewerkt naar aanleiding van de'Aanbeveling inzake de OpMaat Hypotheek' van de Ombudsman op 2 december 2009 en de overeenkomst met de Stichting Woekerpolis op 18 december 2009. In 2010 ontvingen ruim 190.000 klanten een persoonlijk aanbod van de Rabobank. Circa 75% van alle klanten maakte hiervan gebruik. Hoewel het zwaartepunt van de uitvoering in 2010 lag, zijn er ook in 2011 nog met klanten met een lopende OpMaat Hypo theek adviesgesprekken gevoerd. Uit onderzoek blijkt dat klanten deze gesprekken over het algemeen positief waardeerden. Marktaandeel sparen in Sparen De toevertrouwde middelen bij het binnenlands retailbank- bedrijf namen met 4% toe tot 200,1 (192,8) miljard euro. De toevertrouwde middelen bestaan in belangrijke mate uit particulier spaargeld. Deze categorie steeg met 4% tot 116,8 (112,6) miljard euro. Ook voorziet banksparen duidelijk in de behoefte van steeds meer klanten. Met Rabo ToekomstSparen, een vorm van banksparen, dragen steeds meer klanten zelfde verantwoordelijkheid voor hun inkomen voor later. Met deze vorm van sparen wordt op een fiscaal aantrekkelijke wijze vermogen opgebouwd. De Nederlandse spaarmarkt is in 2011 met 5% in omvang gegroeid tot 306,1 (291,1) miljard euro. Het marktaandeel van de Rabobank Groep bedroeg 38,7% (39,7%). Hiervan kwam 37,3% (38,2%) voor rekening van de lokale Rabobanken en 1,4% (1,5%) voor rekening van Robeco Direct. Het belang van spaargeld voor banken is verder toegenomen. In de laatste maanden van 2011 verhevigde de concurrentie op de spaarmarkt en stegen de spaarrentes. Door het deposito garantiestelsel (DGS), waarbij spaartegoeden tot 100.000 euro worden gegarandeerd, is het risicoprofiel van een bank voor de meeste consumenten minder relevant. In 2012 wordt naar verwachting het huidige DGS omgezet van een stelsel dat achteraf wordt gefinancierd door banken, naar een stelsel waarbij iedere bank vooraf een bijdrage moet storten in een fonds. 2007 2008 2009 2010 Rabobank past spaarassortiment aan In het verslagjaar heeft de Rabobank haar spaarassortiment vereenvoudigd. Rabo Internet- Sparen is een nieuwe internetspaarrekening met drie saldoklassen, wat de overzichtelijkheid en transparantie ten goede komt. Ook het zakelijke spaarassortiment werd vereenvoudigd door het terugbrengen van het productassortiment naar drie spaarproducten. In een markt waarin de concurrentie toeneemt, gaat de Rabobank voor een duurzame klantrelatie en een houdbare tariefstelling. 28 Jaarverslag 2011 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 29