Deze thema's zijn een uitwerking van het strategisch beleid en de kernthema's van de Rabobank Groep. De prestaties worden gemeten met MVO-prestatie-indicatoren. Hieruit blijkt dat - 84% (79%) van de ouderen vindt dat men bij de Rabobank bankzaken zonder moeite kan afhandelen; - 69% (69%) van de particuliere klanten vindt dat de Rabobank op een eerlijke manier met klanten omgaat; - 74% (76%) van de particuliere klanten vindt dat de Rabobank overzichtelijke en begrijpelijke informatie verstrekt. In 2011 ontwikkelde de Rabobank een nieuw dashboard met als doel om klanttevredenheid ook te kunnen aflezen aan de hand van genomen maatregelen en activiteiten op het gebied van duurzame economische ontwikkelingen en verantwoord bankieren. Onderstaande thema's worden daarbij onder meer gemeten aan de hand van de oordelen van klanten: - toegankelijkheid voor bedrijven, ook voor starters en innovatieve bedrijven; - commitment naar klanten in goede en slechte tijden; - toekomstgericht in gesprek met klanten over duurzaamheid; - passend advies afgestemd op specifieke en individuele wensen; - transparantie en betrouwbaarheid; - mate waarin verbinding en toegang wordt geboden tot netwerken. Deze thema's zijn gekoppeld aan stuurvariabelen die periodiek worden besproken binnen de bank. Marktaandeel hypotheken in 2007 2008 2009 2010 2011 Hypotheken In de eerste helft van 2011 groeide de hypotheekmarkt, maar in de tweede helft sloeg het sentiment om en was de hypotheek markt juist kleiner dan in 2010. Per saldo was er in 2011 sprake van een lichte krimp van de totale hypotheekproductie in Nederland. Ook bij de Rabobank werden er in 2011 minder hypotheken verkocht, maar de daling was kleiner dan de daling van de totale markt. Hierdoor steeg het marktaandeel tot 31,7% (29,0%). Het marktaandeel van de lokale Rabobanken steeg met 0,7 procentpunt tot 26,2% en het marktaandeel van Obvion met 2,0 procentpunt tot 5,5%. Hervorming Nederlandse huizenmarkt De Nederlandse huizenmarkt zit op slot. De noodzakelijke doorstroming in de koopsector vertoont stagnatie door een gevoel van onzekerheid bij consumenten. Ook de doorstroming in en vanuit de sociale huursector vertoont stagnatie doordat veel huishoudens 'scheef wonen'. Regionaal zijn er onaanvaardbaar lange wachttijden. Om de risico's van verminderde toekomstige betaalbaarheid en restschuld bij hypotheken te beperken heeft de Rabobank al in 2010 aan dacht gevraagd voor het beperken van de toepassing van aflossingsvrije hypotheken binnen het adviesproces. Dit is ingegeven door ontwikkelingen in de markt, zoals stapsgewijze fiscale aanpassingen, lagere pensioenverwachtingen en de ontwikkeling van de woningwaarde. Tegelijkertijd is er onderliggend sprake van een structureel woningtekort. In juni 2011 presenteerde de Rabobank een Tienpuntenplan om de huizenmarkt weer in beweging te krijgen. Het plan beschrijft een voorstel voor een integrale hervorming van de woningmarkt. De eerste reacties waren gemengd, maar het initiatief van de Rabobank als de grootste hypotheekverstrekker van het land maakte in elk geval direct veel los bij de politiek en bij belangengroepen. Inmiddels wordt er op allerlei niveaus en met diverse partijen hard gewerkt aan dit belangrijke dossier voor de Nederlandse economie. De inzet is hoog: op korte termijn de woningmarkt vlot trekken en op langere termijn een stabieler fundament onder de woningmarkt leggen. De huidige politieke verhoudingen maken het op dit moment lastig te voorspellen of en wanneer de voorgestelde nationale oplossing kan worden bereikt. 27 Strategisch kader Brede dienstverlening in Nederland

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 28