Brede dienstverlening in Nederland Stabiel resultaat bij beperkte groei kredietportefeuille www.rabobank.nl,www.obvion.nl,www.achmea.com Hoewel 2011 hoopvol begon, zette het economisch herstel later in het jaar niet door. Het afnemende vertrouwen van zowel consumenten als producenten drukte de kredietvraag. De kredietportefeuille private cliënten groeide als gevolg hiervan beperkt met 3% tot 295,8 miljard euro. Onder invloed van de marktomstandig heden daalde het aantal nieuwe hypotheken. Ook de Rabobank verkocht minder hypotheken, maar de daling was geringer dan bij de andere partijen. Als gevolg hiervan groeide het marktaandeel hypotheken van de Rabobank met 2,7 procent punt tot 31,7%. Ook het marktaandeel grootzakelijk werd verder uitgebreid, terwijl de marktaandelen op de agrarische markt en de spaarmarkt werden behouden. De marge op spaargeld liep terug. Ondanks de economische tegen spoed lag de nettowinst van de lokale Rabobanken en Obvion met 1.853 miljoen euro nagenoeg op hetzelfde niveau als in 2010. De waardeveranderingen namen vanwege de verslechterende economische omstandigheden met 81% toe tot 648 miljoen euro en liggen met 22 basispunten van de gemiddelde kredietverlening boven het langjarige gemiddelde. De toevertrouwde middelen van het binnen lands retailbankbedrijf groeiden met 4% tot 200,1 miljard euro. Strategie binnenlands retailbankbedrijf De Rabobank Groep streeft in Nederland naar marktleiderschap in alle deelmarkten. Het binnen lands retailbankbedrijf draagt hier integraal aan bij door het aanbieden van een volledig pakket aan financiële producten en diensten. De Rabobank Groep heeft op de Nederlandse hypotheek en spaarmarkt, de markt voor de handel, industrie en dienstverlening en in de agrarische sector een leidende positie. Op de hypotheekmarkt is de Rabobank actief met de lokale Rabobanken en het hypotheekbedrijf Obvion. Het belang van de Rabobank in Achmea B.V., het voormalige Eureko, daalde in 2011 van 31% tot 29%. Achmea heeft in Nederland een vooraanstaande positie in alle verzekeringsmarkten en is actief met onder andere het label Interpolis. Als primaire leverancier aan klanten van de lokale Rabobanken biedt Interpolis een compleet palet aan verzekeringsproducten en -diensten voor de particuliere markt en het midden- en kleinbedrijf. De Rabobank ambieert een rendabele groei in de verzekeringsmarkt. In 2011 heeft de Rabobank succesvol ingezet op het grootzakelijke marktleiderschap. Van oudsher heeft de Rabobank een unieke verbinding met de agrarische sector en treedt zij op als financier, sparringpartner en kenniscentrum. De Rabobank streeft naar behoud van deze positie. Verantwoord bankieren bij de Rabobank De Rabobank onderkent in haar particuliere dienstverlening vier thema's met betrekking tot verantwoord en duurzaam bankieren. Deze thema's zijn: - toegankelijkheid voor kwetsbare groepen: iedereen moet zelfstandig kunnen bankieren; - voorkomen van financiële problemen en het begeleiden van consumenten met financiële problemen; - transparantie: eerlijke en eenvoudige producten waarvan de kosten, opbrengsten en eventuele risico's helder gecommuniceerd worden; - duurzame dienstverlening: klanten stimuleren om bewust en efficiënt om te gaan met energie en natuurlijke hulpbronnen. 26 Jaarverslag 2011 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 27