Brede
dienstverlening in
Nederland
Stabiel resultaat bij beperkte groei kredietportefeuille
www.rabobank.nl,www.obvion.nl,www.achmea.com
Hoewel 2011 hoopvol begon, zette het economisch herstel later in het jaar niet
door. Het afnemende vertrouwen van zowel consumenten als producenten drukte
de kredietvraag. De kredietportefeuille private cliënten groeide als gevolg hiervan
beperkt met 3% tot 295,8 miljard euro. Onder invloed van de marktomstandig
heden daalde het aantal nieuwe hypotheken. Ook de Rabobank verkocht minder
hypotheken, maar de daling was geringer dan bij de andere partijen. Als gevolg
hiervan groeide het marktaandeel hypotheken van de Rabobank met 2,7 procent
punt tot 31,7%. Ook het marktaandeel grootzakelijk werd verder uitgebreid,
terwijl de marktaandelen op de agrarische markt en de spaarmarkt werden
behouden. De marge op spaargeld liep terug. Ondanks de economische tegen
spoed lag de nettowinst van de lokale Rabobanken en Obvion met 1.853 miljoen
euro nagenoeg op hetzelfde niveau als in 2010. De waardeveranderingen namen
vanwege de verslechterende economische omstandigheden met 81% toe tot 648
miljoen euro en liggen met 22 basispunten van de gemiddelde kredietverlening
boven het langjarige gemiddelde. De toevertrouwde middelen van het binnen
lands retailbankbedrijf groeiden met 4% tot 200,1 miljard euro.
Strategie binnenlands retailbankbedrijf
De Rabobank Groep streeft in Nederland naar marktleiderschap in alle deelmarkten. Het binnen
lands retailbankbedrijf draagt hier integraal aan bij door het aanbieden van een volledig pakket
aan financiële producten en diensten. De Rabobank Groep heeft op de Nederlandse hypotheek
en spaarmarkt, de markt voor de handel, industrie en dienstverlening en in de agrarische sector
een leidende positie. Op de hypotheekmarkt is de Rabobank actief met de lokale Rabobanken
en het hypotheekbedrijf Obvion. Het belang van de Rabobank in Achmea B.V., het voormalige
Eureko, daalde in 2011 van 31% tot 29%. Achmea heeft in Nederland een vooraanstaande
positie in alle verzekeringsmarkten en is actief met onder andere het label Interpolis. Als primaire
leverancier aan klanten van de lokale Rabobanken biedt Interpolis een compleet palet aan
verzekeringsproducten en -diensten voor de particuliere markt en het midden- en kleinbedrijf.
De Rabobank ambieert een rendabele groei in de verzekeringsmarkt. In 2011 heeft de Rabobank
succesvol ingezet op het grootzakelijke marktleiderschap. Van oudsher heeft de Rabobank een
unieke verbinding met de agrarische sector en treedt zij op als financier, sparringpartner en
kenniscentrum. De Rabobank streeft naar behoud van deze positie.
Verantwoord bankieren bij de Rabobank
De Rabobank onderkent in haar particuliere dienstverlening vier thema's met betrekking tot
verantwoord en duurzaam bankieren. Deze thema's zijn:
- toegankelijkheid voor kwetsbare groepen: iedereen moet zelfstandig kunnen bankieren;
- voorkomen van financiële problemen en het begeleiden van consumenten met financiële
problemen;
- transparantie: eerlijke en eenvoudige producten waarvan de kosten, opbrengsten en
eventuele risico's helder gecommuniceerd worden;
- duurzame dienstverlening: klanten stimuleren om bewust en efficiënt om te gaan met
energie en natuurlijke hulpbronnen.
26
Jaarverslag 2011 Rabobank Groep