Verbinding met de toekomst
coöperatief exploitatiemodel van windenergie voor particulieren en een pilot voor het op een
duurzame wijze stimuleren van ondernemerschap in het onderwijs. Bij deze projecten zijn
diverse aangesloten Rabobanken betrokken.
Social media
Social media passen uitstekend bij het streven van de Rabobank om vanuit een virtueel
perspectief verbinding met de samenleving te houden, klanten te informeren en met hen de
interactie aan te gaan. Daarom heeft de Rabobank social media afgelopen jaar professioneel
ingebed in haar organisatie. Een webcareteam is op werkdagen tussen 8 en 22 uur bereikbaar
via Twitter en Facebook en in het weekend van 9 tot 17 uur. Het team kan het merendeel van
de gestelde vragen direct beantwoorden. Ook wordt ervoor gezorgd dat volgers dagelijks op de
hoogte gesteld worden van de laatste updates en wetenswaardigheden omtrent de Rabobank.
Op Twitter heeft de Rabobank per eind 2011 19.000 volgers en op Facebook heeft de
Rabobank 14.000'likes'(fans). Ongeveer 93 lokale Rabobanken zijn eveneens zeer actief op
Twitter. Ook andere groepsonderdelen, zoals Obvion, De Lage Landen, Robeco en RaboDirect
breiden in snel tempo hun activiteiten op het gebied van social media uit.
Jongeren
Verbinden met de toekomst betekent ook relaties aangaan met jongeren. De Rabobank wil er
zijn voor jonge mensen door kennis, kunde en ervaring beschikbaar te stellen. Het project
'Leren omgaan met geld' leert kinderen op de basisschool spelenderwijs waar geld vandaan
komt en waar het naartoe gaat. Dit project, dat werd ontwikkeld in samenwerking met KlasseTV,
won in juni 2011 in Berlijn de Comenius EduMedia Awards 2011Met het programma Baas over
eigen Geld (BOEG) wordt jongeren tussen 12 en 18 jaar via een speciale site geleerd zelfstandig
om te gaan met hun geld. Meerdere lokale Rabobanken verbinden hier gastlessen aan op
middelbare scholen over geld, economie en ondernemen. Rabobank Centraal Twente en
Rabobank Leiden, Leiderdorp en Oegstgeest hebben in samenwerking met de lokale ROC's het
concept Move Your Skills, een leeromgeving die inhoud geeft aan competentiegericht onderwijs,
verder vormgegeven. In samenwerking met de Nationale Jeugdraad, CNV-jongeren en de
Sociale Economische Raad namen 20 jonge bestuurders van landelijke jongerenorganisaties
deel aan de eerste Wijffels Masterclass Besturen. Colleges werden verzorgd door onder andere
Herman Wijffels en Piet Moerland. Eind 2011 werd ook de basis gelegd voor World=U. Dit is
een dialoog op lokaal, nationaal en internationaal niveau door en voor jongeren. Twintig lokale
Rabobanken, in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds, Nederland in Dialoog en
Rabobank Nederland, bieden jongeren het platform om hun visie te geven op enkele grote
vraagstukken van deze tijd, waaronder voedsel en economische participatie.
Innovaties
De verbinding met de toekomst komt ook tot uiting in de innovaties van de Rabobank.
Zo startten de Rabobanken Albert Heijn in 2011 een proef met mobiel betalen in een 'to go'
vestiging in Amsterdam. Klanten kunnen daar snel en gemakkelijk betalen met een speciale
iD-sticker in of op hun mobiele telefoon. Daarnaast ondersteunt de Rabobank innovatieve en
duurzame projecten via het Rabobank Projectenfonds. Het jaar 2011 was het jaar van de tiende
editie van de Herman Wijffels Innovatieprijs 2011Met de ontwikkeling van een zogenoemde
overlevingsbak hebben de Volendamse gebroeders Schilder de Herman Wijffels Innovatieprijs
gewonnen. Met de bak kunnen vissers ondermaatse vis weer levend in zee terugzetten.
De Publieksprijs ging naar Freena Eijffïnger van Autitouch. Zij ontwikkelde een hulpmiddel
waarmee autisme gemakkelijker en sneller kan worden vastgesteld.
Innovatiedesk
Omdat innovatie gezien wordt als de groeimotor van de toekomst, wil de Rabobank een
actieve rol spelen bij de financiering van innovaties. In december 2011 is de Rabobank daarom
gestart met een Innovatiedesk voor een betere ondersteuning aan lokale Rabobanken bij de
bediening van (potentiële) klanten die zich bezighouden met innovaties. In 2011 is gestart met
uitgebreide informatie op het intranet van de Rabobank over de verschillende bijzondere
23
Strategisch kader Coöperatieve identiteit