Verbinding met de toekomst coöperatief exploitatiemodel van windenergie voor particulieren en een pilot voor het op een duurzame wijze stimuleren van ondernemerschap in het onderwijs. Bij deze projecten zijn diverse aangesloten Rabobanken betrokken. Social media Social media passen uitstekend bij het streven van de Rabobank om vanuit een virtueel perspectief verbinding met de samenleving te houden, klanten te informeren en met hen de interactie aan te gaan. Daarom heeft de Rabobank social media afgelopen jaar professioneel ingebed in haar organisatie. Een webcareteam is op werkdagen tussen 8 en 22 uur bereikbaar via Twitter en Facebook en in het weekend van 9 tot 17 uur. Het team kan het merendeel van de gestelde vragen direct beantwoorden. Ook wordt ervoor gezorgd dat volgers dagelijks op de hoogte gesteld worden van de laatste updates en wetenswaardigheden omtrent de Rabobank. Op Twitter heeft de Rabobank per eind 2011 19.000 volgers en op Facebook heeft de Rabobank 14.000'likes'(fans). Ongeveer 93 lokale Rabobanken zijn eveneens zeer actief op Twitter. Ook andere groepsonderdelen, zoals Obvion, De Lage Landen, Robeco en RaboDirect breiden in snel tempo hun activiteiten op het gebied van social media uit. Jongeren Verbinden met de toekomst betekent ook relaties aangaan met jongeren. De Rabobank wil er zijn voor jonge mensen door kennis, kunde en ervaring beschikbaar te stellen. Het project 'Leren omgaan met geld' leert kinderen op de basisschool spelenderwijs waar geld vandaan komt en waar het naartoe gaat. Dit project, dat werd ontwikkeld in samenwerking met KlasseTV, won in juni 2011 in Berlijn de Comenius EduMedia Awards 2011Met het programma Baas over eigen Geld (BOEG) wordt jongeren tussen 12 en 18 jaar via een speciale site geleerd zelfstandig om te gaan met hun geld. Meerdere lokale Rabobanken verbinden hier gastlessen aan op middelbare scholen over geld, economie en ondernemen. Rabobank Centraal Twente en Rabobank Leiden, Leiderdorp en Oegstgeest hebben in samenwerking met de lokale ROC's het concept Move Your Skills, een leeromgeving die inhoud geeft aan competentiegericht onderwijs, verder vormgegeven. In samenwerking met de Nationale Jeugdraad, CNV-jongeren en de Sociale Economische Raad namen 20 jonge bestuurders van landelijke jongerenorganisaties deel aan de eerste Wijffels Masterclass Besturen. Colleges werden verzorgd door onder andere Herman Wijffels en Piet Moerland. Eind 2011 werd ook de basis gelegd voor World=U. Dit is een dialoog op lokaal, nationaal en internationaal niveau door en voor jongeren. Twintig lokale Rabobanken, in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds, Nederland in Dialoog en Rabobank Nederland, bieden jongeren het platform om hun visie te geven op enkele grote vraagstukken van deze tijd, waaronder voedsel en economische participatie. Innovaties De verbinding met de toekomst komt ook tot uiting in de innovaties van de Rabobank. Zo startten de Rabobanken Albert Heijn in 2011 een proef met mobiel betalen in een 'to go' vestiging in Amsterdam. Klanten kunnen daar snel en gemakkelijk betalen met een speciale iD-sticker in of op hun mobiele telefoon. Daarnaast ondersteunt de Rabobank innovatieve en duurzame projecten via het Rabobank Projectenfonds. Het jaar 2011 was het jaar van de tiende editie van de Herman Wijffels Innovatieprijs 2011Met de ontwikkeling van een zogenoemde overlevingsbak hebben de Volendamse gebroeders Schilder de Herman Wijffels Innovatieprijs gewonnen. Met de bak kunnen vissers ondermaatse vis weer levend in zee terugzetten. De Publieksprijs ging naar Freena Eijffïnger van Autitouch. Zij ontwikkelde een hulpmiddel waarmee autisme gemakkelijker en sneller kan worden vastgesteld. Innovatiedesk Omdat innovatie gezien wordt als de groeimotor van de toekomst, wil de Rabobank een actieve rol spelen bij de financiering van innovaties. In december 2011 is de Rabobank daarom gestart met een Innovatiedesk voor een betere ondersteuning aan lokale Rabobanken bij de bediening van (potentiële) klanten die zich bezighouden met innovaties. In 2011 is gestart met uitgebreide informatie op het intranet van de Rabobank over de verschillende bijzondere 23 Strategisch kader Coöperatieve identiteit

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 24