Verbinding met de samenleving Maatschappelijke sponsoring (in miljoenen euro's) accountmanagers van Bijzonder Beheer Rabobank Groep (BBR). In nauwe samenwerking met de klant en de lokale Rabobank stelt de accountmanager van BBR een plan van aanpak op, om zowel de bedrijfsprestaties als de positie van de Rabobank te verbeteren. Veelal lukte het om de financiële positie van klanten te verbeteren en konden klanten weer in regulier beheer worden genomen. De verwachting is dat de portefeuille met klanten in bijzonder beheer in 2012 aanvankelijk verder zal groeien, waarbij een ombuiging van deze negatieve trend eind 2012 niet is uitgesloten. Particuliere klanten met betalingsproblemen Een klein, maar toenemend aantal mensen kan hun hypotheek niet meer betalen. Vaak gaat het om mensen die twee woningen bezitten en dus dubbele lasten hebben, en daarnaast gaat het vaak om echtscheidingssituaties. Ook de media berichten dat meer en meer klanten betalings problemen hebben en dat een groot aantal huizen wacht op gedwongen verkoop. De Rabobank ziet onder haar klanten een veel genuanceerder beeld. Sinds 2008 is de totale stijging van het aantal klanten in bijzonder beheer als gevolg van economische ontwikkelingen 14%. De Rabobank ziet deze dossiers wel complexer worden. Klanten hebben steeds vaker meerdere crediteuren, waar voorheen de hypotheek de enige lening was. Hierdoor - en door de situatie op de woningmarkt -wordt de doorlooptijd voor het oplossen van het betalingsprobleem gemiddeld langer. Maar in tegenstelling tot wat men zou verwachten met een hypotheek marktaandeel van 26,2%, is de Rabobank in 2011 bij slechts 9% van de gedwongen verkopen betrokken. Op deze wijze wordt het beleid van de Rabobank - om ook in slechte tijden lang achter de klant te blijven staan - in de praktijk gebracht. Circa 90% van de klanten die in problemen raken, is na enkele maanden de betalingsachterstand kwijt. Coöperatief dividend De Rabobank wil, in aanvulling op haar financiële dienstverlening, investeren in lokale gemeenschappen en verduurzaming van de samenleving. Dit doet ze op diverse manieren, door medewerkers die verantwoordelijkheid nemen voor de maatschappij waarin ze leven, in het bijzonder in lokale projecten en besturen, door via haar media aandacht te vestigen op vraagstukken, of door haar naam te verbinden aan thema's. Tevens keert de bank een deel van haar winst uit in de vorm van 'coöperatief dividend'. Dit gebeurt zowel door lokale Rabobanken in goed overleg met hun leden, als door landelijke maatschappelijke fondsen. In 2011 kwam 60,2 (55,9) miljoen euro aan coöperatief dividend beschikbaar. Coöperatief dividend (in miljoenen euro's) 4 De Coöperatiefondsen van lokale Rabobanken dragen bij aan de Rabobank Foundation. Deze bijdrage is in voorgaande verslagjaren niet juist verwerkt doordat de uitgave vanuit het Coöperatiefonds opgenomen was als inkomst voor de Rabobank Foundation. Om dubbeltellingen in de totaaltelling te voorkomen is de bijdrage vanuit het Coöperatiefonds aan de Rabobank Foundation niet zichtbaar gemaakt. Gegevens van voorgaande jaren zijn overeenkomstig aangepast. Coöperatiefondsen (lokale Rabobanken) 2011 37,0 2010 28,3 2009 25,8 2008 20,4 Donaties Rabobank Nederland en overige groepsonderdelen 5,2 4,2 3,3 3,8 Rabobank Foundation (binnen- en buitenland)4 15,7 21,7 18,7 11,3 Projectfonds 1,1 0,9 0,8 3,7 Prijzengeld Herman Wijffels Innovatieprijs 0,1 0,1 0,1 0,1 Share4More 1,1 0,7 0,3 0,3 Totaal coöperatief dividend 60,2 55,9 49,0 39,6 Rabobank Nederland, directoraat Communicatie 2011 25,1 2010 24,1 2009 22,6 2008 21,4 Rabobank International en overige groepsonderdelen 9,7 11,8 10,9 16,4 Lokale Rabobanken 27,0 24,1 24,5 28,0 Totaal maatschappelijke sponsoring 61,8 60,0 58,0 65,8 21 Strategisch kader Coöperatieve identiteit

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 22