Verbinding met de samenleving
Maatschappelijke sponsoring (in miljoenen euro's)
accountmanagers van Bijzonder Beheer Rabobank Groep (BBR). In nauwe samenwerking met
de klant en de lokale Rabobank stelt de accountmanager van BBR een plan van aanpak op,
om zowel de bedrijfsprestaties als de positie van de Rabobank te verbeteren. Veelal lukte het
om de financiële positie van klanten te verbeteren en konden klanten weer in regulier beheer
worden genomen. De verwachting is dat de portefeuille met klanten in bijzonder beheer
in 2012 aanvankelijk verder zal groeien, waarbij een ombuiging van deze negatieve trend eind
2012 niet is uitgesloten.
Particuliere klanten met betalingsproblemen
Een klein, maar toenemend aantal mensen kan hun hypotheek niet meer betalen. Vaak gaat het
om mensen die twee woningen bezitten en dus dubbele lasten hebben, en daarnaast gaat het
vaak om echtscheidingssituaties. Ook de media berichten dat meer en meer klanten betalings
problemen hebben en dat een groot aantal huizen wacht op gedwongen verkoop. De Rabobank
ziet onder haar klanten een veel genuanceerder beeld. Sinds 2008 is de totale stijging van
het aantal klanten in bijzonder beheer als gevolg van economische ontwikkelingen 14%.
De Rabobank ziet deze dossiers wel complexer worden. Klanten hebben steeds vaker meerdere
crediteuren, waar voorheen de hypotheek de enige lening was. Hierdoor - en door de situatie
op de woningmarkt -wordt de doorlooptijd voor het oplossen van het betalingsprobleem
gemiddeld langer. Maar in tegenstelling tot wat men zou verwachten met een hypotheek
marktaandeel van 26,2%, is de Rabobank in 2011 bij slechts 9% van de gedwongen verkopen
betrokken. Op deze wijze wordt het beleid van de Rabobank - om ook in slechte tijden lang
achter de klant te blijven staan - in de praktijk gebracht. Circa 90% van de klanten die in
problemen raken, is na enkele maanden de betalingsachterstand kwijt.
Coöperatief dividend
De Rabobank wil, in aanvulling op haar financiële dienstverlening, investeren in lokale
gemeenschappen en verduurzaming van de samenleving. Dit doet ze op diverse manieren,
door medewerkers die verantwoordelijkheid nemen voor de maatschappij waarin ze leven, in
het bijzonder in lokale projecten en besturen, door via haar media aandacht te vestigen op
vraagstukken, of door haar naam te verbinden aan thema's. Tevens keert de bank een deel van
haar winst uit in de vorm van 'coöperatief dividend'. Dit gebeurt zowel door lokale Rabobanken
in goed overleg met hun leden, als door landelijke maatschappelijke fondsen. In 2011 kwam
60,2 (55,9) miljoen euro aan coöperatief dividend beschikbaar.
Coöperatief dividend (in miljoenen euro's)
4 De Coöperatiefondsen van lokale
Rabobanken dragen bij aan de
Rabobank Foundation. Deze bijdrage is
in voorgaande verslagjaren niet juist
verwerkt doordat de uitgave vanuit het
Coöperatiefonds opgenomen was als
inkomst voor de Rabobank Foundation.
Om dubbeltellingen in de totaaltelling
te voorkomen is de bijdrage vanuit het
Coöperatiefonds aan de Rabobank
Foundation niet zichtbaar gemaakt.
Gegevens van voorgaande jaren zijn
overeenkomstig aangepast.
Coöperatiefondsen (lokale Rabobanken)
2011
37,0
2010
28,3
2009
25,8
2008
20,4
Donaties Rabobank Nederland en overige groepsonderdelen
5,2
4,2
3,3
3,8
Rabobank Foundation (binnen- en buitenland)4
15,7
21,7
18,7
11,3
Projectfonds
1,1
0,9
0,8
3,7
Prijzengeld Herman Wijffels Innovatieprijs
0,1
0,1
0,1
0,1
Share4More
1,1
0,7
0,3
0,3
Totaal coöperatief dividend
60,2
55,9
49,0
39,6
Rabobank Nederland, directoraat Communicatie
2011
25,1
2010
24,1
2009
22,6
2008
21,4
Rabobank International en overige groepsonderdelen
9,7
11,8
10,9
16,4
Lokale Rabobanken
27,0
24,1
24,5
28,0
Totaal maatschappelijke sponsoring
61,8
60,0
58,0
65,8
21
Strategisch kader Coöperatieve identiteit