Mede op basis van de prestatie-indicatoren voor Klantbelang Centraal zijn in het verslagjaar verschillende verbeteringen doorgevoerd om het belang van de klant nog meer centraal te stellen. Goede producten De Rabobank is doorgegaan met het vereenvoudigen van haar productassortiment. Dat geldt zowel voor hypotheken, betaalpakketten, consumptieve leenproducten en spaarproducten als voor beleggingsproducten. Hierdoor wordt het voor de klant overzichtelijker, duidelijker en dikwijls voordeliger. De Rabobank besteedt veel aandacht aan het vereenvoudigen van de taal in productinformatie, offertes en voorwaarden, zodat die voor alle klanten begrijpelijk en duidelijk zijn. Zo zijn in het verslagjaar onder meer de teksten in de offertes voor hypotheken geheel vernieuwd. Ook verbetert de Rabobank continu de informatie en teksten op de website om klanten duidelijke, volledige en juiste informatie te verstrekken. De Rabobank heeft sinds 2004 een productgoedkeuringscommissie. In het verslagjaar is het normenkader voor de toetsing door deze commissie herijkt en verder aangescherpt. De commissie toetst producten op hun kwaliteit en beoordeelt of de informatie die de klant ontvangt begrijpelijk, evenwichtig en volledig is. Ook toetst deze commissie of de producten en diensten aansluiten op de behoefte van de klant. De Rabobank houdt het bestaande product aanbod periodiek tegen het licht om te beoordelen of het nog aan de huidige eisen voldoet. Daarbij wordt uiteraard ook rekening gehouden met ontvangen reacties en klachten van klanten. Voor alle producten die de Rabobank op deze manier beoordeelt, wordt de product informatie 'hertaald' naar eenvoudig Nederlands. Passende advisering De Rabobank streeft naar een wederzijds loyale relatie met haar klanten, waarbij we voor iedere fase in het leven van de klant of de onderneming de beste financiële oplossingen en dienst verlening bieden. Hierdoor helpt de Rabobank consumenten om hun financiële doelen te realiseren en ondernemingen om succesvol te zijn. Advisering verschuift dan ook van product- gericht naar klantgericht. Het doel is om de klant vanuit een integrale kijk een advies te kunnen geven en in bijzondere situaties en periodiek opnieuw met de klant zijn of haar totale situatie te bespreken. In 2011 is door Rabobank Nederland en de lokale Rabobanken veel geïnvesteerd om de kwaliteit van het hypotheekadvies naar een nog hoger plan te tillen, met nadruk op passende advisering. Behalve aan het trainen van adviseurs en leidinggevenden en aan het efficiënter inrichten van het proces en controles, wordt ook gewerkt aan het verbeteren van de systemen waarmee de adviseurs werken. Bovendien is aandacht besteed aan het verder borgen van klantintegriteit. De Rabobank wil alleen zaken doen met klanten die we kennen, die integere bedoelingen hebben en die geen onaanvaardbare risico's met zich meebrengen. Goede service Consumenten willen steeds meer gebruikmaken van nieuwe media en virtuele contacten. Klanten hebben via allerlei communicatiekanalen contact met de Rabobank. In het verslagjaar heeft de Rabobank uitgebreid klantonderzoek gedaan om de klant in de toekomst maximaal te kunnen ondersteunen, ongeacht het kanaal dat de klant kiest. Bijvoorbeeld bij het proces om een hypotheek af te sluiten. Direct contact met de adviseur op het bankkantoor en contact via virtuele kanalen kunnen daarbij in de toekomst worden gecombineerd als de klant dat wenst. Daarbij blijft het geven van een persoonlijk en passend hypotheekadvies altijd vooropstaan. De Rabobank wil voor alle klantgroepen bereikbaar zijn. Ook voor klanten met een beperking. Dat is onderdeel van de service. Daarom werkt de Rabobank voor alle klanten verder aan de toegankelijkheid van de dienstverlening en onze kantoren. In het verslagjaar heeft de Rabobank een begin gemaakt met de implementatie van nieuw beleid voor integraal klachtenmanagement. Daarmee hebben Rabobank Nederland en de 19 Strategisch kader Coöperatieve identiteit

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 20