Coöperatief bankieren in 2011 Verbinding met de klant De coöperatieve identiteit van de Rabobank laat zich goed vertalen door de manier waarop de Rabobank omgaat met haar klanten, de samenleving, de toekomst en met elkaar. Vier heldere coöperatieve opvattingen geven de verbindingen aan die betekenisvol zijn voor de klanten van de Rabobank. Klantbelang centraal Het belang van de klant is het belangrijkste uitgangspunt voor de dienstverlening aan onze klanten. Het is de ambitie van de Rabobank om de klant zo goed mogelijk te bedienen, waarbij zijn belang centraal staat. Vanuit de coöperatieve structuur van de Rabobank, waardoor wij ons willen verbinden met de klant, is dit altijd al zo geweest. Lokale Rabobanken leggen in het coöperatieve model rechtstreeks verantwoording af aan klanten via de ledenraden. Dat vormt een belangrijke borging voor klantgericht opereren. Om de ambitie kracht bij te zetten, is de Rabobank in 2008 gestart met een intern programma 'Zorg voor de klant'. In 2010 heeft de Rabobank vier concrete resultaatgebieden geformuleerd: goede producten, passende advisering, goede service en een evenwichtig adviesmodel. Voor elk van deze resultaatgebieden heeft de Rabobank beleidsuitgangspunten geformuleerd. Resultaatgebieden Klantbelang centraal Goede producten Rabobank Rabobank ontwikkelt en verstrekt aan haar verkoopt alleen klanten duidelijke producten en informatie over diensten die kunnen producten en voorzien in de diensten. behoefte van haar klanten, voor wie deze producten en diensten bestemd zijn. Passende advisering Goede service Rabobank zorgt ervoor dat een advies aansluit op de kennis en ervaring, financiële positie, doelstelling en risicobereidheid van een klant. Rabobank is voorde lange termijn een betrouwbare financiële partner voorde klant door I de zorg af te stemmen op de aard van de klant, de dienst verlening en het product. Rabobank levert service die aansluit op de behoefte van de klant. Rabobankzet zich in om de kennis van klanten overfinanciële producten en diensten te verbeteren. Evenwichtig adviesmodel Rabobank heeft een evenwichtig adviesmodel, zonder prikkels die leiden tot onnodige verkoop. De Rabobank hanteert prestatie-indicatoren om deze resultaatgebieden en beleidsuitgangs punten zo veel mogelijk meetbaar te maken en te verankeren in de stuurinformatie van de Rabobank. Continu klantonderzoek op de resultaatgebieden is hierbij een belangrijke bron voor monitoring en bijsturing. In het verslagjaar is voor het eerst over deze indicatoren - over het eerste halfjaar - gerapporteerd. In 2012 worden de indicatoren en de rapportage verder ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de sturing op klantbelang een samenhangend onderdeel van de besluitvorming en de sturing van de organisatie wordt. 18 Jaarverslag 2011 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 19