in het verslagjaar door enkele ratingbureaus werd verlaagd, zien deze instanties de Rabobank
onveranderd als een sterke en stabiele bank met een laag risicoprofiel en een hoge krediet
waardigheid.
Hoogwaardig MVO-beleid
De Rabobank wil bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving in econo
mische, sociale en ecologische zin. Daarom stelt ze hoge eisen aan haar dienstverlening en
haar beleid met betrekking tot verantwoord bankieren, op sociaal, milieu- en governance-
gebied. Klanten moeten aan de dienstverlening kunnen merken dat deze verantwoord en
transparant is.
Financiële doelstellingen
De huidige strategische kerndoelstellingen zijn het bereiken van marktleiderschap in Nederland,
het uitbreiden van de positie als leidende internationale food- en agribank en verdere groei van
en synergieversterking met de dochters binnen de Rabobank Groep. Voor handhaving van een
hoge kredietwaardigheid zijn een adequate tier 1 -ratio en een stabiele winstgroei noodzakelijk.
Daarom heeft de Rabobank Groep voor de lange termijn de volgende financiële doelstellingen
geformuleerd:
- een tier 1-ratio van ten minste 12,5%3;
- minimaal 8% rendement op het eigen vermogen;
- een jaarlijkse nettowinstgroei van 10%.
De tier 1 -ratio is in het verslagjaar gestegen tot 17,0% en het rendement op het eigen
vermogen kwam uit op 7,6%. Er was sprake van een daling van de nettowinst met 5% ten
opzichte van 2010.
De Rabobank heeft bij het actualiseren van haar strategie tot en met 2012 de volgende
keuzes gemaakt:
Meer focus op funding
Door de gewijzigde marktomstandigheden en de aangescherpte kapitaals- en liquiditeitseisen
als gevolg van de Basel lll-regelgeving voor banken, legt de Rabobank Groep een nog grotere
nadruk op gezonde balansverhoudingen. De toename van de kredietverlening is voor een
groot deel afhankelijk van de groei van de toevertrouwde middelen. Het is van belang dat
lokale Rabobanken, Rabobank International en de dochterondernemingen zelf een belangrijk
deel van hun funding verzorgen. Een manier om na te gaan of sprake is van gezonde balans
verhoudingen is de verhouding te bepalen tussen de kredietverlening en de toevertrouwde
middelen, ook wel de loan-to-depositratio genoemd. Door de gematigde groei van de krediet
verlening in combinaties met de forse toename van de toevertrouwde middelen was er in
2011 op groepsniveau sprake van een verbetering van deze ratio.
Meer nadruk op bedrijvenmarkt
In Nederland wil de Rabobank voor het gehele spectrum van bedrijven de leidende bank
worden. Een sterke positie op de bedrijvenmarkt biedt extra mogelijkheden om ook de
'ondernemer in privé'te bedienen. Ook in het private-bankingsegment wordt gestreefd naar
verdere groei door differentiatie in klantbediening, samenwerking met dochters en verbetering
van de advieskwaliteit. Internationaal wil de Rabobank via het uitgebreide netwerk haar grote
Nederlandse klanten optimaal bedienen. In 2011 werd met een grootscheepse campagne het
imago van de Rabobank op de grootzakelijke markt verder verbeterd. De in de afgelopen jaren
ingezette activiteiten betaalden zich uit met het marktleiderschap op deze markt.
3 Onder meer als gevolg van de
ontwikkelingen op het gebied van
Basel III wordt een hogere tier 1-ratio
nagestreefd dan de formele
doelstelling.
Betere klantbediening tegen lagere kosten
De Rabobank wil zich als coöperatie verder ontwikkelen. Het bestaansrecht van de Rabobank
ligt in de primaire doelstelling klanten te helpen om hun ambities te realiseren. Om de lokale
Rabobanken optimaal te laten inspelen op veranderende klantwensen is het bedieningsmodel
voor de klant hierop verder toegesneden. De dienstverlening via de directe kanalen, waarmee
klanten op een zelfgekozen plaats en tijd bediend kunnen worden, werd in het verslagjaar
verder uitgebreid.
14
Jaarverslag 2011 Rabobank Groep