in het verslagjaar door enkele ratingbureaus werd verlaagd, zien deze instanties de Rabobank onveranderd als een sterke en stabiele bank met een laag risicoprofiel en een hoge krediet waardigheid. Hoogwaardig MVO-beleid De Rabobank wil bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving in econo mische, sociale en ecologische zin. Daarom stelt ze hoge eisen aan haar dienstverlening en haar beleid met betrekking tot verantwoord bankieren, op sociaal, milieu- en governance- gebied. Klanten moeten aan de dienstverlening kunnen merken dat deze verantwoord en transparant is. Financiële doelstellingen De huidige strategische kerndoelstellingen zijn het bereiken van marktleiderschap in Nederland, het uitbreiden van de positie als leidende internationale food- en agribank en verdere groei van en synergieversterking met de dochters binnen de Rabobank Groep. Voor handhaving van een hoge kredietwaardigheid zijn een adequate tier 1 -ratio en een stabiele winstgroei noodzakelijk. Daarom heeft de Rabobank Groep voor de lange termijn de volgende financiële doelstellingen geformuleerd: - een tier 1-ratio van ten minste 12,5%3; - minimaal 8% rendement op het eigen vermogen; - een jaarlijkse nettowinstgroei van 10%. De tier 1 -ratio is in het verslagjaar gestegen tot 17,0% en het rendement op het eigen vermogen kwam uit op 7,6%. Er was sprake van een daling van de nettowinst met 5% ten opzichte van 2010. De Rabobank heeft bij het actualiseren van haar strategie tot en met 2012 de volgende keuzes gemaakt: Meer focus op funding Door de gewijzigde marktomstandigheden en de aangescherpte kapitaals- en liquiditeitseisen als gevolg van de Basel lll-regelgeving voor banken, legt de Rabobank Groep een nog grotere nadruk op gezonde balansverhoudingen. De toename van de kredietverlening is voor een groot deel afhankelijk van de groei van de toevertrouwde middelen. Het is van belang dat lokale Rabobanken, Rabobank International en de dochterondernemingen zelf een belangrijk deel van hun funding verzorgen. Een manier om na te gaan of sprake is van gezonde balans verhoudingen is de verhouding te bepalen tussen de kredietverlening en de toevertrouwde middelen, ook wel de loan-to-depositratio genoemd. Door de gematigde groei van de krediet verlening in combinaties met de forse toename van de toevertrouwde middelen was er in 2011 op groepsniveau sprake van een verbetering van deze ratio. Meer nadruk op bedrijvenmarkt In Nederland wil de Rabobank voor het gehele spectrum van bedrijven de leidende bank worden. Een sterke positie op de bedrijvenmarkt biedt extra mogelijkheden om ook de 'ondernemer in privé'te bedienen. Ook in het private-bankingsegment wordt gestreefd naar verdere groei door differentiatie in klantbediening, samenwerking met dochters en verbetering van de advieskwaliteit. Internationaal wil de Rabobank via het uitgebreide netwerk haar grote Nederlandse klanten optimaal bedienen. In 2011 werd met een grootscheepse campagne het imago van de Rabobank op de grootzakelijke markt verder verbeterd. De in de afgelopen jaren ingezette activiteiten betaalden zich uit met het marktleiderschap op deze markt. 3 Onder meer als gevolg van de ontwikkelingen op het gebied van Basel III wordt een hogere tier 1-ratio nagestreefd dan de formele doelstelling. Betere klantbediening tegen lagere kosten De Rabobank wil zich als coöperatie verder ontwikkelen. Het bestaansrecht van de Rabobank ligt in de primaire doelstelling klanten te helpen om hun ambities te realiseren. Om de lokale Rabobanken optimaal te laten inspelen op veranderende klantwensen is het bedieningsmodel voor de klant hierop verder toegesneden. De dienstverlening via de directe kanalen, waarmee klanten op een zelfgekozen plaats en tijd bediend kunnen worden, werd in het verslagjaar verder uitgebreid. 14 Jaarverslag 2011 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 15