Strategie
Strategische uitgangspunten en doelstellingen
In het huidige Strategisch Kader heeft de Rabobank Groep haar doelstellingen
en strategie uiteengezet voor de periode 2009 tot en met 2012. In 2011 zijn de
strategische contouren voor de periode 2013 tot en met 2016 geschetst. In het
nieuwe strategische kader zal rekening worden gehouden met een heroriëntatie
die past bij het in de afgelopen jaren sterk veranderde bankenlandschap en de
nieuwe economische werkelijkheid.
De Rabobank Groep is vanaf haar ontstaan in 1898 uitgegroeid tot de toonaangevende
dienstverlener in Nederland en een vooraanstaande internationaal opererende food- en
agribank. In het huidige Strategisch Kader hanteert de Rabobank Groep de volgende
strategische uitgangspunten:
Coöperatieve identiteit
De Rabobank is en blijft een coöperatie die het klantbelang centraal stelt. Structuur en werk
wijze onderscheiden de Rabobank van haar concurrenten. Leden leggen door hun invloed en
zeggenschap discipline op aan de coöperatie. Vanuit haar maatschappelijke betrokkenheid
spant de Rabobank zich in om een verbindende rol te vervullen in de gemeenschappen en
markten waarin zij opereert. Ze wil een actieve bijdrage leveren om de kwaliteit van de samen
leving te verbeteren. Hiervoor stelt de bank financiële middelen ter beschikking, evenals
kennis, media, netwerken en haar medewerkers.
Brede dienstverlening in Nederland
De Rabobank Groep biedt een compleet pakket financiële producten en diensten aan.
Deze diversificatie binnen de groep komt de financiële stabiliteit ten goede. Het brede palet
aan kennis en expertise resulteert in innovatie- en synergievoordelen. Marktleiderschap blijft
belangrijk voor de Rabobank Groep. Om ook in de toekomst aan de coöperatieve opdracht te
kunnen blijven voldoen, moet er voldoende oog zijn voor de rentabiliteit van de dienstverlening.
Internationaal: prominente food- en agribank
De Rabobank wil een onafhankelijke speler van formaat blijven, om zo de continuïteit van
haar coöperatieve identiteit te kunnen waarborgen. Hierbij vormen food en agri een natuurlijke
basis vanwege de leidende kennispositie van de Rabobank voortvloeiend uit de agrarische
ontstaansgeschiedenis. Ook wil de Rabobank Groep wereldwijd toonaangevend zijn op het
gebied van duurzame energie en cleantech, mede om bij te dragen aan een duurzame
economische ontwikkeling.
Hoge kredietwaardigheid: risicomanagement
In de huidige economische omstandigheden is een goede kredietwaardigheid van het grootste
belang. De hoge kredietwaardigheid van de Rabobank geeft haar toegang tot financiering
tegen een relatief gunstige prijs. Om deze uitzonderlijke positie vast te houden zijn een sterke
balans, een gezonde winstgevendheid en een hoge (core) tier 1-ratio vereist. Hoewel de rating
13
Strategie