Strategie Strategische uitgangspunten en doelstellingen In het huidige Strategisch Kader heeft de Rabobank Groep haar doelstellingen en strategie uiteengezet voor de periode 2009 tot en met 2012. In 2011 zijn de strategische contouren voor de periode 2013 tot en met 2016 geschetst. In het nieuwe strategische kader zal rekening worden gehouden met een heroriëntatie die past bij het in de afgelopen jaren sterk veranderde bankenlandschap en de nieuwe economische werkelijkheid. De Rabobank Groep is vanaf haar ontstaan in 1898 uitgegroeid tot de toonaangevende dienstverlener in Nederland en een vooraanstaande internationaal opererende food- en agribank. In het huidige Strategisch Kader hanteert de Rabobank Groep de volgende strategische uitgangspunten: Coöperatieve identiteit De Rabobank is en blijft een coöperatie die het klantbelang centraal stelt. Structuur en werk wijze onderscheiden de Rabobank van haar concurrenten. Leden leggen door hun invloed en zeggenschap discipline op aan de coöperatie. Vanuit haar maatschappelijke betrokkenheid spant de Rabobank zich in om een verbindende rol te vervullen in de gemeenschappen en markten waarin zij opereert. Ze wil een actieve bijdrage leveren om de kwaliteit van de samen leving te verbeteren. Hiervoor stelt de bank financiële middelen ter beschikking, evenals kennis, media, netwerken en haar medewerkers. Brede dienstverlening in Nederland De Rabobank Groep biedt een compleet pakket financiële producten en diensten aan. Deze diversificatie binnen de groep komt de financiële stabiliteit ten goede. Het brede palet aan kennis en expertise resulteert in innovatie- en synergievoordelen. Marktleiderschap blijft belangrijk voor de Rabobank Groep. Om ook in de toekomst aan de coöperatieve opdracht te kunnen blijven voldoen, moet er voldoende oog zijn voor de rentabiliteit van de dienstverlening. Internationaal: prominente food- en agribank De Rabobank wil een onafhankelijke speler van formaat blijven, om zo de continuïteit van haar coöperatieve identiteit te kunnen waarborgen. Hierbij vormen food en agri een natuurlijke basis vanwege de leidende kennispositie van de Rabobank voortvloeiend uit de agrarische ontstaansgeschiedenis. Ook wil de Rabobank Groep wereldwijd toonaangevend zijn op het gebied van duurzame energie en cleantech, mede om bij te dragen aan een duurzame economische ontwikkeling. Hoge kredietwaardigheid: risicomanagement In de huidige economische omstandigheden is een goede kredietwaardigheid van het grootste belang. De hoge kredietwaardigheid van de Rabobank geeft haar toegang tot financiering tegen een relatief gunstige prijs. Om deze uitzonderlijke positie vast te houden zijn een sterke balans, een gezonde winstgevendheid en een hoge (core) tier 1-ratio vereist. Hoewel de rating 13 Strategie

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2011 | | pagina 14