Rabobank: klantbelang en beheersing van risico's als uitgangspunt De Lage Landen reflecteert het feit dat De Lage Landen een volledige dochteronderneming van Rabobank Nederland is en dat De Lage Landen is ingebed in de groepsbrede beheers structuur zoals eerder genoemd. Alvorens in te gaan op de concrete maatregelen die de Rabobank in 2009 en 2010 met betrek king tot de Code Banken heeft getroffen, wordt beschreven op welke wijze zij in meer alge mene zin met de thematiek uit de Code Banken omgaat. Klant centraal 'De klant centraal' en de zorgvuldige behandeling van de klant zijn verankerd in de Gedrags code Rabobank Groep en het Ambitiestatement van de Rabobank. Via de producten en diensten die de Rabobank aanbiedt, geeft zij invulling aan dit beginsel. Het centraal stellen van het klantbelang is voor de Rabobank geen nieuwe doelstelling. De basis hiervoor ligt in haar coöperatieve structuur, waarin klanten lid van de coöperatie kunnen worden en invloed kunnen uitoefenen op het functioneren van de bank. Al bij het ontstaan van de Rabobank, ruim 110 jaar gelden, was het dienen van het belang van leden, de klanten van de bank, het belangrijkste uitgangspunt. De Rabobank kent al geruime tijd een productgoedkeuringscommissie. Deze commissie toetst producten op hun kwaliteit en beoordeelt of de informatie die de klant ontvangt begrijpelijk, evenwichtig en volledig is. Producten en diensten moeten voorts aansluiten op de behoefte van de klant. Het bestaande productaanbod wordt periodiek tegen het licht gehouden om te beoordelen of het nog aan de huidige eisen voldoet. Via managementrapportages en compliancerapportages wordt frequent over de kwaliteit van de dienstverlening gerapporteerd. De medewerkers van de lokale Rabobanken en Rabobank Nederland streven een hoogwaardige en zorgvuldige dienstverlening na. De prestatieafspraken die met hen worden gemaakt zijn evenwichtig, waarbij de variabele beloning volgens het gehanteerde performance management systeem relatief gematigd is. Klantgerichtheid dient een kerncompetentie van de medewerkers te zijn en dit komt in het aannamebeleid van nieuwe medewerkers tot uitdrukking, onder meer via de arbeidsmarktcommunicatie en vacatureteksten. Ook de introductieprogramma's voor nieuwe medewerkers besteden uit gebreid aandacht aan de kernwaarden van de Rabobank: respect, integriteit, professionaliteit en duurzaamheid. Het belang van goede processen en deskundige medewerkers is evident. Om het klant belang daadwerkelijk centraal te stellen, is een juiste bedrijfscultuur een vereiste. De Rabobank besteedt hier veel aandacht aan. Zo werd van 2008 tot 2010 met succes het programma 'Zorg voor de Klant' uitgevoerd. Dit programma had tot doel het management en de medewerkers bewust te maken van het beleidskader Zorgplicht, dat in 2007 is vastgelegd. Na afronding van het programma bewaakt en bevordert een coördinatiegroep de borging van dit thema binnen de organisatie. De beschreven cultuur en werkwijze zorgen er voor dat de Rabobank op het gebied van klanttevredenheid steevast hoge scores behaalt, getuige de uitkomsten van interne en externe onderzoeken die periodiek plaatsvinden. Risicomanagement Ook risicomanagement is een centraal thema in de Code Banken. Het behoudende risico profiel van de Rabobank Groep vloeit voort uit de degelijke doelstellingen inzake stabiliteit en soliditeit die de Rabobank sinds jaar en dag hanteert. Ook in de recente jaren van economische en financiële turbulentie is gebleken dat de Rabobank de risico's effectief heeft beheerst en binnen de sector als een positief voorbeeld wordt beschouwd. In dit jaarverslag is een apart hoofdstuk over risicomanagement opgenomen. Governance De raad van commissarissen van Rabobank Nederland is divers samengesteld. Nieuwe com missarissen volgen een introductieprogramma dat hen op hun rol voorbereidt. Voorts voert de raad van commissarissen jaarlijks een evaluatie uit met betrekking tot het functioneren van 91 Code Banken

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2010 | | pagina 92