Gezond werken De nieuwe werkstijl Unplugged werken betekent dat medewerkers steeds meer gebruikmaken van mobiele apparatuur. Hoewel er voldoende ergonomische hulpmiddelen beschikbaar zijn, wordt hier onvoldoende gebruik van gemaakt. De CANS-klachten17 nemen daardoor toe. Daarom startte de Arbodienst in 2010 de campagne Blik op het werk. In deze campagne staat de aandacht voor gezond mobiel werken centraal. De Lage Landen heeft onder haar medewerkers in Nederland een onderzoek gedaan naar risico's en beperkingen als gevolg van het werken met beeldschermen. Uit dit onderzoek, waaraan 57% van de medewerkers heeft deelgenomen, kwam naar voren dat De Lage Landen hoger scoort dan de normen die gelden voor een gezonde organisatie als het gaat om werk vermogen, werktaken, werkplek en werkhouding. Op het gebied van werkdruk en werktijden ligt de score iets lager dan de normen. Pensioenfondsen De pensioenvoorziening voor medewerkers van de lokale Rabobanken, Rabobank Nederland, De Lage Landen, Obvion, Orbay en Rabo Vastgoedgroep is ondergebracht bij het Rabobank Pensioenfonds. Robeco heeft een eigen pensioenfonds. De dekkingsgraad zal per eind 2010 waarschijnlijk uitkomen op 119% (2009:121,8%). Dit is hoger dan de vereiste dekkingsgraad welke per eind 2010 is vastgesteld op 111 Vanaf het najaar 2007 is de dekkingsgraad voor een groot deel tegen dalingen beschermd met behulp van derivaten. In 2010 was sprake van een lichte stijging van aandelenkoersen en koersen van bedrijfsobligaties (credits). De lange rente daalde per saldo. De waarde van de strategische hedge bleef min of meer constant. In vergelijking met veel andere pensioenfondsen staat het Rabobank Pensioenfonds er goed voor. Geschillencommissie Arbeidsverhoudingen Het aantal geschillen dat in 2010 door de Geschillenregeling Arbeidsverhoudingen werd behandeld, laat na jaren van stijging voor het eerst een stabilisatie zien. In 2010 werden 238 geschillen behandeld, evenveel als in 2009. Slechts in een klein aantal (4%) gevallen ging het om een verzoek tot een bindende uitspraak door de Geschillencommissie Arbeidsverhoudingen: elf geschillen waarvan er uiteindelijk zeven tot een uitspraak zijn gekomen. In 20% van de geschillen was sprake van bemiddeling (telefonische bemiddeling of mediation), waarbij de vraag naar mediation groeide van 10% in 2009 naar 24% in 2010. De resterende 76% betrof adviesgesprekken, hierbij blijft het contact beperkt tussen de adviseur van de Geschillen regeling en de betreffende medewerker. De geschillen hadden vooral betrekking op onzeker heid over behoud van de functie, werkgarantie bij de Rabobank en het functioneren van de medewerker. Bij de Lage Landen Nederland zijn vijf geschillen gemeld, waarvan één ontvan kelijk werd verklaard en behandeld. Bij de overige dochters zijn geen geschillen gemeld. Klokkenluiderregeling De lokale Rabobanken en Rabobank Nederland beschikken over een Regeling Interne Melding Misstanden (Klokkenluiderregeling). Op grond van die regeling is een externe vertrouwens persoon benoemd bij wie medewerkers misstanden kunnen melden. In 2010 kwamen bij de externe vertrouwenspersoon zeven meldingen binnen, drie minder dan in 2009. Hiervan heeft de vertrouwenspersoon vier meldingen voorgelegd aan de vertrouwenscommissie Klokken luiderregeling. In één aangelegenheid leidde vervolgoverleg tot een oplossing. Nadere maat regelen waren overigens niet noodzakelijk. In de drie andere meldingen kon, na overleg 17 cans: klachten aan de arm, nek tussen de vertrouwenspersoon en de medewerker, een formele behandeling door de en/ofschouder vertrouwenscommissie achterwege blijven. 83 Medewerkers

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2010 | | pagina 84