van permanente educatie, in 2010 lag de focus op kwaliteit. Het beschikbaar hebben van competente medewerkers is voor de bank meer dan het behalen van de noodzakelijke wettelijke certificering. De deskundigheid van een medewerker uit zich uiteindelijk niet in het behalen van een certificaat, maar in het kunnen geven van een deskundig advies aan klanten. Binnen de mogelijkheden van de wet- en regelgeving wordt verder bezien of het deskundig- heidsbeleid herijkt kan worden, waarbij het kunnen aantonen van deskundigheid op een andere manier dan een klassieke toets, nadrukkelijk wordt onderzocht. Dit sluit aan bij de maatschappelijke beweging om ook elders verworven competenties te waarderen. De lokale Rabobank in 2010 Het jaar 2010 kenmerkte zich door uiteenlopende ontwikkelingen in de markt als gevolg van een tegenvallende groei op de hypotheekmarkt, gecombineerd met grote inspanningen op het gebied van 'Zorg voor de klant'. In de zakelijke markt hebben verschillende branches het nog heel moeilijk, terwijl andere branches weer op de weg terug lijken te zijn. Een verscherpte risicohouding, gecombineerd met de wens om de marktaandelen te vergroten, dan wel te handhaven, biedt medewerkers uitdagingen in hun werkzaamheden. Medewerkers worden gefaciliteerd met trainingen en opleidingen en workshops om zich nieuwe vaardigheden eigen te maken en om te leren gaan met de grote werkdruk die alle veranderingen met zich meebrengen. Een voorbeeld is de workshop 'Bankieren in turbulente tijden', ontwikkeld door de Arbodienst. Een verbeterde klantbediening tegen substantieel lagere kosten blijft de grote uitdaging voor lokale Rabobanken. Als voorbeeld hiervan gaven veel banken vorm aan de inrichting van het particuliere- en zakelijke loket, een belangrijke stap om te realiseren dat klanten worden bediend via verschillende, door hen zelf gekozen kanalen. Hoewel er verschillende programma's zijn die medewerkers helpen deze grootschalige beweging te realiseren, moet ook worden onderkend dat er een grens is aan het absorptievermogen van medewerkers om zich de verschillende veranderingen eigen te maken. Het nieuwe werken Sinds 2005 is Rabobank Nederland met Rabo Unplugged op weg naar een nieuwe werkstijl. Medewerkers bepalen zelfwaar, wanneer en hoe ze tot het beste resultaat komen. De werkstijl is gebaseerd op zes principes: eigen verantwoordelijkheid, ondernemerschap, minder regels, samenwerken, activiteitengerelateerd werken en tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Het geeft medewerkers meer ruimte om hun eigen keuzes te maken, waardoor zij meer tot hun recht komen, de organisatie flexibeler wordt en de werkwijze en dienstverlening beter wordt toegesneden op de wensen van de klant. Na een aantal jaren werken in de nieuwe werkstijl worden de resultaten zichtbaar in een significante daling van papierverbruik en een toename van mobiel werken, maar vooral in verhalen van medewerkers over hoe zij loskomen van vaste patronen, meer regie ervaren op hun leefbalans en op een andere manier hun klanten benaderen. Op een aantal punten zoekt men nog naar een nieuwe balans zoals het onderhouden van sociale contacten binnen de afdeling, nieuwe omgangsvormen in de tijden waarop we mailen en antwoord verwachten en de verleiding om te blijven werken nu dat altijd en overal kan. Wat buiten Rabobank 'Het Nieuwe Werken' heet, staat steeds meer in de belangstelling. In november 2010 werd in Nederland de week van 'Het Nieuwe Werken' gehouden, een initiatief van de Stichting Natuur en Milieu. Meer organisaties onderzoeken de mogelijkheden van het Nieuwe Werken, per jaar verzorgt Rabobank Nederland ongeveer 200 rondleidingen in haar kantoren. De Lage Landen en Athlon Car Lease voeren nieuwe werkconcepten in en ook steeds meer lokale Rabobanken gaan over op 'Het Nieuwe Werken'. Diversiteit op de werkvloer De Rabobank Groep wil de diversiteit in het medewerkersbestand bevorderen. Diversiteit stimuleert ondernemend gedrag. Uit diverse onderzoeken blijkt dat gevarieerde teamsamen stellingen de kwaliteit van de prestaties en de creativiteit verhogen. In 2010 heeft de Rabobank zich weer nadrukkelijk gepositioneerd als een aantrekkelijke werkgever voor alle doelgroepen door aanwezig te zijn op netwerkbijeenkomsten en carrièrebeurzen en met andere activiteiten om de instroom van nieuwe, verschillende medewerkers te stimuleren. Ook ondersteunt de Rabobank multiculturele (studenten)netwerken zoals Tannet (http://www.tannet.nl/). In de 80 Jaarverslag 2010 Rabobank Groep

Rabobank Bronnenarchief

Jaarverslagen Rabobank | 2010 | | pagina 81