Maatschappelijke dialoog
De Rabobank is een maatschappelijk betrokken onderneming die actief de
dialoog aangaat met stakeholders over maatschappelijke trends en issues.
De uitkomsten van deze dialoog worden verwerkt in het duurzaamheids-
beleid en gedeeld met medewerkers, zodat zij op een verantwoorde en
zakelijke wijze kunnen omgaan met de dilemma's die zij in hun dienst
verlening ondervinden. De Rabobank beschouwt het zoeken naar engage
ment als een doorlopend proces waarbij werkendeweg kan worden
geleerd van de opgedane ervaringen.
Dialoog over zaken die ertoe doen
Uitgangspunt voor de dialoog met stakeholders vormt het materialiteitsprincipe. Dat wil
zeggen dat de Rabobank in dialoog wil treden over zaken die grote impact hebben op de
bank, haar stakeholders en de samenleving. Hierbij baseert de Rabobank zich op zowel haar
eigen verwachtingen voor de toekomst als op de zaken die stakeholders belangrijk vinden.
De volgende stakeholdergroepen worden onderscheiden: klanten, medewerkers, belangen
organisaties van klanten, overheden en maatschappelijke organisaties.
De dialoog met stakeholders wordt onder meer gevoerd door commercieel verantwoordelijke
afdelingen met hun klanten en belangenorganisaties van klanten. Daarnaast is de Rabobank
in dialoog met diverse maatschappelijke organisaties over tal van maatschappelijke onder
werpen en over het maatschappelijke beleid van de Rabobank.
Actief betrokken bij de dienstverlening
Stakeholders zoals ledenraden en jongerenraden van lokale Rabobanken worden actief
betrokken bij het beleid en de dienstverlening van de bank. Ook wordt het MVO-beleid
besproken in medezeggenschapsorganen en worden maatschappelijke organisaties betrokken
in de uitwerking van beleid op het gebied van bijvoorbeeld mensenrechten en biodiversiteit.
En op het gebied van verduurzaming van waardeketens in de food- en agrisector neemt de
Rabobank actief deel aan internationale, multilaterale stakeholderdialogen. Voorbeelden
hiervan zijn het Global Compact en het milieuprogramma voor financiële instellingen van de
Verenigde Naties, het Initiatief Duurzame Handel (IDH), en aan de diverse 'round tables' met
betrekking tot verantwoorde productieketens in de food- en agribusiness, zoals RSPO (palm
olie), RTRS (soja), Bonsucro (suiker) en BCI (katoen).
Dialoog, issues en beleidsontwikkeling
Aan de issues die maatschappelijk actueel zijn en voor de Rabobank het meest relevant, wordt
in de ontwikkeling van beleid en in de dialoog met stakeholders extra aandacht besteed.
De issues weergegeven in het figuur op de volgende pagina zijn geselecteerd op basis van
literatuuronderzoek en op de analyse van maatschappelijke trends en issues in de afgelopen
jaren. Dit laatste onder andere via het voeren van een dialoog met stakeholders. In 2010
werden ook buiten het MVO-domein uiteenlopende sociaal-economische, politieke, financiële
issues in kaart gebracht, evenals de wijze waarop ze gevolgd en gecoördineerd worden binnen
de Rabobank. In 2011 wordt gewerkt aan het creëren van meer synergie in het issue- en stake-
holdermanagement op de genoemde gebieden.
72
Jaarverslag 2010 Rabobank Groep